کد خبر: ۶۶۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

ثبت تصویر سلول‌های ایمنی ریه‌ها هنگام مقابله با عفونت تنفسی

پژوهشگران کانادایی برای نخستین بار توانستند تصویر سلول‌های ایمنی ریه‌ موش‌ها را هنگام مقابله با عفونت‌های تنفسی مانند کووید- ۱۹ ثبت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان کانادایی در پژوهش جدیدی دریافتند که چگونه می‌توان تصاویر زنده‌ای از سلول‌های ایمنی داخل ریه‌ها به دست آورند.

این دانشمندان "دانشگاه کلگری" (University of Calgary) کانادا برای نخستین بار راهی یافته‌اند تا تصویری از نحوه مقابله سیستم ایمنی را با باکتری‌هایی که بر کیسه هوایی درون ریه موش‌ها اثر می‌گذارند، در زمان واقعی ثبت کنند.

ثبت تصویر سلول‌های ایمنی ریه‌ها هنگام مقابله با عفونت تنفسی

این کشف، بینش‌های جدیدی را در مورد درشت‌خوارهایی که مسئول پاکسازی سیستم ایمنی بدن هستند، ارائه می‌دهد.

"پاول کیوبز" (Paul Kubes)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این باور که درشت‌خوارها در اطراف حرکت می‌کنند، منطقی است اما ما تنها به این دلیل که نمی‌توانستیم عملکرد آنها ببینیم، این فرضیه را داشتیم. در ریه‌ها، کیسه‌های هوایی بیشتری نسبت به درشت‌خوارها وجود دارند و این پاک‌کننده‌های کوچک در خدمت‌رسانی به همه کیسه‌های هوایی، بسیار کارآمد هستند.

به گفته این گروه پژوهشی، کاری که درشت‌خوارها انجام می‌دهند، نسبتا ساده است. برای نمونه، هتلی را در نظر بگیرید که تعداد اتاق‌های آن بیش از نظافتچی‌ها هستند. نظافتچی‌ها از راهروها برای تمیز کردن و مرتب نگه داشتن فضا استفاده می‌کنند. درون ریه‌ها نیز چنین راهروهایی وجود دارند که فضایی را میان کیسه‌های هوایی فراهم می‌کنند. درشت‌خوارها از این فضا برای حرکت در اطراف استفاده می‌کنند تا ذرات بیگانه مانند باکتری‌ها و ویروس‌هایی که بر کیسه‌های هوایی اثر می‌گذارند، از بین ببرند.

دانشمندان به راهی نیاز داشتند تا تصاویر زنده‌ای را از سلول‌های ایمنی هنگام کار ثبت کنند و به شناسایی درشت‌خوارها بپردازند.

"آرپان نئوپان" (Arpan Neupane)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این کار، نتیجه سال‌ها پژوهش دانشمندان سراسر جهان است. ما نتیجه همه این پژوهش‌ها را گردآوری کردیم و بسیاری از روش‌های تصویربرداری را به کار گرفتیم. این کار حتی تا شش سال پیش امکان‌پذیر نبود اما اکنون روشی برای انجام دادن آن یافته‌ایم.

 

توانایی دیدن درشت‌خوارها هنگام کار، نکته‌ای را آشکار کرد. دانشمندان توانستند این نظافتچی‌های بدن را هنگامی تماشا کنند که کار مهم آنها متوقف شده است.

کیوبز ادامه داد: ما می‌دانیم هنگامی که شخصی با یک ویروس تنفسی حاد مانند آنفلوانزا یا کروناویروس دست و پنجه نرم می‌کند، اغلب به عفونت نوع دومی نیز مبتلا می‌شود که مرگ را در پی دارد. ما با این روش تصویربرداری جدید توانستیم ببینیم که طی این روند، چه اتفاقی برای درشت‌خوار می‌افتد.

نتایج بررسی نشان داد هنگامی که این نطافتچی‌های کارآمد طی روند مقابله با عفونت از کار می‌افتند، عفونت‌های جدید می‌توانند راحت‌تر ریشه بدوانند و پرورش یابند.

کیوبز افزود: گام بعدی پژوهش ما این است که دلیل رخ دادن این فرآیند را پیدا کنیم و بتوانیم درمان‌هایی ارائه دهیم که به درشت‌خوارها امکان می‌دهد کار خود را دوباره آغاز کنند.

این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین