کد خبر: ۶۷۵۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

حصر خانگی رئیس جمهوری سابق کلمبیا پایان یافت

رئیس جمهوری سابق کلمبیا که به خاطر انجام یکسری تحقیقات بابت احتمال پرداخت رشوه به شاهدان در حصر خانگی به سر می‌برد، با حکم دادگاهی در این کشور آزاد شده است.
حصر خانگی رئیس جمهوری سابق کلمبیا پایان یافت
آفتاب‌‌نیوز :

 آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری سابق کلمبیا به اتهام پرداخت رشوه به شاهدان و داشتن ارتباط احتمالی با گروه‌های شبه نظامی دولتی از اوت سال جاری میلادی در حصر خانگی بود که با حکم دادگاهی در این کشور آزاد شده است.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، اوریبه نخستین رئیس جمهوری کلمبیاست که در حصر خانگی بوده و پرونده‌اش باعث ایجاد تفرقه در کشور شده چون زخم کهنه چالش‌های مسلحانه دیرپا و تلاش‌های کنونی برای بهبود اجرای توافق صلح با گروه‌های چریکی را باز کرده است.

از ۱۹۵۸، درگیری‌های مسلحانه در کلمبیا بیش از ۲۶۰ هزار کشته و بیش از هفت میلیون بی خانمان برجای گذاشته است.

اوریبه به خاطر نبرد نظامی علیه چریک‌های فارک اعتبار زیادی برای خود برهم زده و تلاش‌هایش به توافق صلخ ۲۰۱۶ با این گروه چریکی منجر شد.

اما وی به نقض حقوق بشر نیز متهم است. در دوران ریاست جمهوری اوریبه، گفته می‌شود افسران نظامی هزاران روستایی فقیر را کشته و تقصیر را بر گردن چریک‌ها انداختند.

برای چند سال، اوریبه به داشتن روابط با نیروهای شبه نظامی دولتی متهم بود و پرونده امسال علیه رئیس جمهوری سابق ناشی از شهادت اعضای سابق نیروهای شبه نظامی دولتی است. این نیروهای سابق اوریبه را به کمک برای ایجاد یک گروه شبه نظامی دولتی در اواسط ۱۹۹۰ متهم کرده‌اند.

در نتیجه این شهادت، دیوان عالی کلمبیا در اوت دستور بازداشت اوریبه را صادر کرد که باعث شوکه شدن کلمبیایی‌ها و اعتراضات علیه و له وی شد.

همزمان با استعفای اوریبه به عنوان سناتور، دیوان عالی این کشور از کنترل این پرونده چشم پوشی کرد و حکم داد که اوریبه باید به عنوان یک شهروند عادی مورد محاکمه قرار گیرد و پروند را به دفتر دادستان کل سپرد.

قاضی کارلا سالسدو حکم کرد که چارچوب حقوقی جدید پرونده اوریبه نیازی به بازداشت وی در جریان مرحله تحقیقات نمی‌بیند و دیگر نیازی نیست که وی در حصر خانگی باشد.

اوریبه این اتهامات را رد می‌کند و گفته که آنها بخشی از توطئه چینی علیه وی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین