کد خبر: ۶۷۵۷۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۱

جنجال تخریب یک مسجد در مشهد

در پی تخریب یک مسجد وقفی به نام "هفت در" در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی توسط شهرداری ثامن مشهد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل اوقاف خراسان رضوی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل اوقاف خراسان رضوی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در بازدید از محل مسجد در خیابان نوغان و محدوده طرح های نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به خبرنگاران گفت: تا هفته گذشته مسجد " هفت در" در این مکان قرار داشت که اکنون تخریب شده است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: تخریب مسجد مجرمانه است و باید از طریق دستگاه‌های قضایی پیگیری شود، امروز نیز موضوع با رییس کل دادگستری خراسان رضوی مطرح شد و ایشان نیز نسبت به این قضیه ورود خواهند کرد و باید از وقوع اینگونه اقدامات مجرمانه در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جلوگیری شود.

جنجال تخریب یک مسجد در مشهد

همچنین در ویدئویی که از این بازدید در فضای مجازی منتشر شده این نماینده مجلس در محل تخریب مسجد ضمن خطاب قرار دادن شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: انتظار نداشتم خلاف شرع و قانون انجام دهید، چرا مسجد را خراب کردید؟

شهردار منطقه ثامن نیز در پاسخ گفت: به صورت معوض بنایی به جای مکان تخریب شده داده می‌شود، که پژمانفر پاسخ داد: این ملک معوض ندارد، اوقاف کار شهرداری را خلاف شرع دانسته است و شما نیز مسجد را روز اربعین (۱۷ مهر) تخریب کردید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در محل مسجد تخریب شده به خبرنگاران گفت: وقتی از نظر تخصصی اعلام می‌شود امکان تثبیت و حفظ مسجد در طرح نوسازی وجود دارد از نظر شرع و قانون امکان تخریب وجود ندارد.

حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: به دوستان شهرداری نیز قبلا در این خصوص پیغام مکتوب داده بودیم اما مطلع شدیم شهرداری منطقه ثامن مسجد "هفت در" را تخریب کرده است.

تخریب مسجد "هفت در" بر اساس طرح مصوب انجام شد

شهردار منطقه ثامن مشهد نیز گفت: تخریب مسجد "هفت در" بر اساس طرح مصوب و توافق با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان انجام شده و ساخت معوض این مسجد نیز از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

سید مصطفی نعمتی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص برخی واکنش‌ها نسبت به تخریب مسجد "هفت در" افزود: این مسجد روز ۱۳ مهر ماه جاری به همراه نماینده اداره اوقاف، نماینده هیات امنای مسجد و نمایندگان شهرداری و اجرائیات منطقه ثامن تحویل گرفته و تخلیه شد و با لیست کردن اموال و جابه‌جایی آنها به محل امن، مسجد به صورت فیزیکی تحویل شهرداری شد.

وی ادامه داد: عصر همان روز مسجد در اختیار کارگاه قرار گرفت و نسبت به تخریب مسجد و کار اجرایی اقدام شد.

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: مسجد "هفت در" در مسیر سواره رو پروژه بولوار شارستان قرار داشت لذا برای اجرای پروژه و تخریب این مسجد خرداد ماه سال ۹۷ با اداره کل اوقاف استان توافق کردیم که مسجد را بگیریم ولی به ازای آن زمین و پروانه واگذار کنیم و ساختمان معوض مسجد نیز ساخته شود.

وی افزود: همزمان برای مسجد امام صادق (ع) در مسیر بولوار رضوان نیز توافقاتی با اداره اوقاف انجام و بنا شد مسجدی بزرگتر به جای مساجد هفت در و امام صادق (ع) در نبش رضوان ۱۰ ساخته شود.

نعمتی ادامه داد: هم اکنون این مسجد با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است و مسجد هفت در اولین مسجد در این منطقه است که قبل از تخریب، ساختمان معوض آن بنا شده‌ است.

وی گفت: همچنین قبل از تحویل گرفتن مسجد "هفت در" در ۲۹ شهریور امسال طی جلسه‌ای با حضور شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف استان، صورت جلسه‌ای تنظیم و مسجد هفت در تحویل شهرداری شد اما به دلیل تشریفات امضای این صورتجلسه، نامه در ۱۲ مهر ماه به شهرداری ابلاغ شد و ۱۳ مهر ماه نیز مسجد تخریب شد اما ۱۶ مهر ماه اداره کل اوقاف نامه ای ارسال کرد مبنی بر اینکه نماینده مشاور طرح تفصیلی اعلام کرده ممکن است امکان نگهداری مسجد در آینده وجود داشته باشد.

شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: این نامه بعد از تخریب مسجد به دست ما رسید و نظر مشاور نیز نظر لازم الاجرا نبوده و هنوز در جایی مصوب نشده‌ است لذا براساس طرح مصوب مسجد "هفت در" در مسیر سواره رو خیابان شارستان قرار داشته و توافق با اداره اوقاف بر جای خود باقی است.

وی با تکذیب انجام عملیات تخریب مشهد در روز اربعین ادامه داد: در روز اربعین کل کارگاه تعطیل بوده و هیچ فعالیت عمرانی در منطقه انجام نشده ‌است.

نعمتی گفت: طی این دوره مدیریت شهری و شورای پنجم شهر مشهد ۴۶۰۰ مترمربع فضای مسجد در منطقه ثامن احداث شده یا در دست احداث است که این میزان دو برابر عملکرد ۲۵ ساله در ساخت مسجد در این منطقه است.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شد.

طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.

با این حال آبان ماه پارسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است، قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد.

این اقدام اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت به طوری که همچنان پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب اولین طرح، هنوز طرح نهایی برای نوسازی این بافت وجود ندارد و سرمایه‌گذاران و ساکنان آن در بلاتکلیفی هستند، کشمکش بر سر واگذاری و تفویض اختیارات در خصوص بازنگری طرح به استان نیز ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
نماینده پوپولیست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
1
جای دیگر میشه ساخت.
حساسیت الکی است.
مسجد پیامبر یادتان نمی آید؟
در ذهن و قلبت باید مسجد بسازی اینها همه ظاهر کار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
2
آقایان محترم ! دعوا سر مسجد را رها کنید مسجد هست بزرگتر و زیباترش هم هست . مسجدیان را دریابید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین