کد خبر: ۶۷۶۸۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

با شیطنت‌های کودکان در زمان آموزش مجازی چه کار کنیم؟

یک روانشناس معتقد است که والدین در دوران شیوع کرونا باید به آموزش مجازی دانش آموزان به عنوان یک دوره گذار نگاه کنند، به آن‌ها زمان دهند تا به تدریج با آموزش مجازی کنار بیایند و نیازی نیست نسبت به شیطنت آن‌ها حساس شوند.
با شیطنت‌های کودکان در زمان آموزش مجازی چه کار کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهرنوش دارینی در وبینار زنان و کرونا درباره نگرانی والدین نسبت به بازیگوشی دانش آموزان در آموزش مجازی گفت: والدین باید به جای تهدید و تشویق بی‌دلیل فرزند، اقدام به نظارت و برنامه ریزی متناسب با خانواده خود کنند، حتی می‌توانند به آنها اجازه شیطنت را بدهند تا به مرور زمان دانش آموز به این نوع آموزش عادت کند.

وی با بیان اینکه والدین باید از مکانیسم مشوق‌های درونی به جای مکانیسم تهدید استفاده کنند، ادامه داد: والین حتی می‌توانند در کنار دانش آموز بنشینند و به او اجازه تقلب دهند اما موازی با آن به او بگویند که یادگیری مهم است و کسب نمره کامل از طریق تقلب ارزشی ندارد.

دارینی افزود: نمی‌خواهم تقلب کردن را ترویج کنم اما نیاز است والدین با کودک خود همدلی کنند و باید این نکته را در نظر داشته باشند که فرزند سالم خوشحال با نمره پایین بهتر است تا اینکه فرزند بیمار از لحاط روانی داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه معتقد است که اگر با تهدید فرزندان را پای درس بنشانیم قطعا آموزش کیفیت مورد نیاز را به همراه نخواهد داشت. همچنین والدین نباید از فرزندانشان انتظار موفقیت در تمامی دروس و زمینه ها را داشته باشند، در نتیجه بهترین راهکار حفظ آرامش والدین و همراهی پدران با آموزش فرزندان و صحبت با فرزندان نیز در این راه موثر است.

به گفته‌ی دارینی زنان در خانه نقش‌های متفاوتی را می‌گیرند؛ زمانی که دارای فرزند می‌شوند نقش مادر، اگر شاغل شوند نقش کارمند و به همین صورت مسئولیتشان نیز با افزایش نقش‌هایشان گسترده می‌شود. همچنین افزایش مسئولیت به معنای افزایش فشار است و اگر زنان نتوانند این فشار و بار روانی را کنترل کنند دچار اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی و... خواهند شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اولین نکته در این مسیر برای زنان شناخت تنش‌هایی است که درگیر آن هستند، سپس باید به مدیریت این تنش‌ها بپردازند چراکه خود کنترلی و مدیریت بر روی خود امری بسیار مهم برای جلوگییری از اختلالات افسردگی، اضطراب و خشم در خانه هستند.

به گفته‌ وی، عده‌ای به علت نداشتن خود کنترلی در دوران شیوع کرونا دچار تشدید وسواس شدند، عده‌ دیگیری از شرایط موجود خسته و بی‌تفاوت شدند و برخی برای دوری از این تنش ها و رسیدن به سلامت روان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت شدند که تمامی این مسایل به عدم مدیریت صحیح شرایط باز می‌گردد.


دارینی در ادامه به ارایه راهکارهایی برای حفظ سلامت روان زنان در این شرایط اشاره کرد و گفت: زنان ابتدا باید بدانند به عنوان یک انسان چه عاملی منجر به ایجاد این سطح از اضطراب در آن‌ها شده است، سپس برای تمامی آن عوامل درجه اهمیت قایل شوند.

وی با تاکید بر فشارهای اقتصادی جامعه بر مردم و کاهش سلامت روان در این شرایط اظهار کرد: باید به خاطر داشته باشیم که هرگز نباید در موضوعاتی که تحت کنترل ما نیستند تسلیم حس قربانی بودن، شویم. یکی از افتخارات غلط ما این است که من خودم را غرق خانواده‌ام کرده ام در حالی که مهم ترین مساله برای زنان توجه به خود و پرداختن به خود است.

به گفته‌ این روانشناس، زنان باید بخشی از زمان روزانه خود را به تفریح و موضوعات مورد علاقه خود بپردازند تا بتوانند از شرایط تنش‌زای اکنون جامعه خارج شوند چراکه مدیریت خانه به ظاهر کاری ساده است و نادیده گرفتن زحمات زنان باعث ایجاد سردی در محیط خانه و دلزدگی زنان می‌شود، درنتیجه زنان باید خود را نادیده نگیرند؛ توجه به خود بخشی از زندگی سالم افراد محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: زنان باید انتظارات خود را با شریک زندگیشان در میان بگذارند و فراموش نکنند که نوع ادبیات ما باعث می‌شود احساس همدلی را از اطرافیان دریافت کنیم و یا نکنیم، بر این اساس زمانی که خانم پس از انجام کارهای خانه به همسرش غر می‌زد و با ادبیات نا مناسب سخن می‌گوید نباید انتظار همدلی از او را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین