کد خبر: ۶۸۴۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷

درخواست برجامی گوترش از ایران

با داغ‌شدن بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تأسف نسبت به خروج آمریکا از برجام، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق شد.
درخواست برجامی گوترش از ایران
آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونیو گوترش در گزارشی خطاب به شورای امنیت نسبت به خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ٢٠١٨ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرد. وی در این گزارش که به دست آسوشیتدپرس رسیده است، از ایران خواست تا به آنچه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیکش می‌خواند، رسیدگی کند و به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این درخواست از سوی امضاکنندگان غربی برجام نیز در چندین ماه گذشته بارها مطرح شده است، اما مقامات ایران که روند کاهش تعهدات را در پی خروج آمریکا و عمل‌نکردن طرف‌های اروپایی به تعهداتشان کلید زدند، اعلام کرده‌اند در صورت بازگشت دیگر طرف‌ها به تعهداتشان، ایران نیز می‌تواند اقداماتی که در راستای کاهش تعهدات انجام شده، برگرداند. گوترش همچنین در گزارش خود در خصوص اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تأیید برجام به تصویب رسید، گفت که در پنج سال گذشته جامعه بین‌الملل به میزان زیادی برجام را نمونه اثربخشی چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و موفقیت در عدم اشاعه هسته‌ای دانسته‌اند. دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از این گزارش ادعا کرد که این سازمان اطلاعاتی دریافت کرده که یک «نهاد» تحت تحریم که از آن نام نبرده، دست به اقداماتی «ناسازگار» با تحریم‌ها زده و «شیرفلکه، وسایل الکترونیکی و تجهیزات اندازه‌گیری قابل استفاده در آزمایش سوخت مایع موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی» به ایران ارسال کرده است. وی خاطرنشان کرد سازمان ملل به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از ایران در این موارد است.

دبیرکل سازمان ملل ضمن انتقاد از جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت ابتکارعمل‌هایی در حمایت و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران به‌ویژه در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی و درمانی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تأکید کرد. بنا بر این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل درصدد است روز ۲۲ دسامبر (دوم دی‌ماه) درباره گزارش دبیرکل بحث و گفت‌وگو کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
1
جاسوسان هسته ای باید هر چه سریعتر اخراج شوند. بازرس یعنی جاسوس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین