کد خبر: ۶۸۵۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
۱۸۰ طرح شهری تا پایان دولت دوازدهم افتتاح می‌شود

وزیر کشور: حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور شهری است

با بیان اینکه حدود 74 درصد جمعیت کشور شهری است، گفت: نزدیک 4.5 برابر نیروی مورد نیاز در شهرداری‌ها مازاد بود که با برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده این میزان مازاد کاهش یافته است.
وزیر کشور: حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور شهری است
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر کشور گفت: تا پایان دولت ۱۸۰ طرح شهری با رقمی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

«عبدالرضا رحمانی‌فضلی» امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت کشور که با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری ‌در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس اصفهان، آذربایجان شرقی انجام شد، افزود: یکی از کارهای بسیار مهمی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفت، تشکیل کمیسیون کلانشهرها بود. یعنی در کنار بقیه کمیسیون‌های دولت، کمیسیون کلانشهرها تشکیل شد که به طور مستقیم امر تصمیم‌سازی و تقدیم لایحه و مقدمات قانون را در دولت فراهم کرد.

وی ادامه داد: این کمیسیون با نماینده شهردار تهران، نماینده رئیس شورای عالی استان‌ها و بقیه کارشناسان دستگاه‌ها، کمیسیون تلفیقی از بخش عمومی غیر دولتی در دولت فعالیت می‌کند.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: امروز ۹۹ طرح شاخص با رقم ۷۹۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و علاوه بر این تا پایان این دولت ۱۸۰ طرح دیگر با ۲۵ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر کشور گفت: مدیریت پسماند یکی از موضوعات بلاتکلیف شهرداری‌ها و مشکل عموم مردم به ویژه برای مردم استان‌های شمالی بود. در این راستا قانونی را تصویب کرده و به مجلس فرستادیم و تعیین تکلیف شد.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: امروز برای دومین سال اقدامات بسیار خوبی در حوزه پسماند انجام می دهیم. این پروژه ها با مشارکت دولت، مردم و شهرداری‌ها تامین مالی می‌شود و امروز هم در یکی دو مورد از این پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

وی لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها را از موضوعاتی ذکر کرد که شهرداری ها نسبت به این موضوع همواره گلایه‌مند بوده و مجبور بودند از طریق فروش تراکم و فروش فضاها درآمد اختصاصی برای خودشان کسب کنند که مشکلاتی را در حوزه ساخت و ساز و سایر مسائل ایجاد می کرد این هم در دولت تصویب شد و به مجلس رفت.

وزیر کشور ادامه داد: لایحه مدیریت شهری یکی از موضوعات بسیار پرمتقاضی برای دوستان ما در شهرداریها بود که مراحل بررسی آن را طی کرده ارسال شد.

رحمانی فضلی همچنین گفت: علاوه بر این لایحه استخدامی کارکنان شهرداری از دیگر موضوعات مهم بود که کاملاً نظام بخشی شد. شهرداری‌ها شاید نزدیک به چهار و نیم برابر نیاز، نیرو دارند. به دلیل اینکه نحوه استخدام و بکارگیری معلوم نمی‌شد، اعمال نظرهای زیادی صورت می‌گرفت و برای شهرداری‌ها مشکل ایجاد می‌کرد و با تقدیم لایحه این موضوع تعیین تکلیف و کاملا قانونمند شده است.

وی یادآورشد: در حوزه آسیب شناسی شهری هم مواد مختلفی در دولت تصویب و اکنون اجرا می‌شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل ۱۷۹ کیلومتر خطوط متروی شهری معادل ۵۴ درصد کل خطوط بهره‌برداری در این دولت اضافه شد. همچنین در این مدت ۱۱۹ ایستگاه معادل ۵۳ درصد ایستگاه اضافه شد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در این دولت ۶۹۱ واگن به تعداد ناوگان مترو معادل ۳۷ درصد اضافه شد، یادآور شد: در زمینه نوسازی اتوبوس‌ها یک‌هزار و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و یک هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز بازسازی و ۷۳ هزار تاکسی نیز تعویض و نوسازی شد.

به گفته وزیر کشور؛ در حوزه ماشین‌آلات و امکانات عمرانی شهرداری چهار هزار و ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات خدماتی و سه هزار و ۲۸۷ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی تامین شد و ضمن اینکه در زمینه مسائل زیست محیطی هم اقدامات بسیار خوبی در شهرداری‌ها انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۷۴ درصد جمعیت کشور شهری است و باید زمینه و بستر خدمات‌رسانی و ایجاد امکانات زیست سالم را برای مردم در شهرها ایجاد کنیم وگرنه دچار مسائل حاشیه نشینی و مسائل اجتماعی ناشی از آن خواهیم شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در وزارت کشور ۱۸ سامانه و ۲۴ بانک اطلاعات راه‌اندازی کردیم که یکی از آنها معاینه فنی است که قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد که در این موضوع اعمال نظر و اعمال سلیقه می‌شد در حالی که معاینه فنی الان کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود.

وزیر کشور اظهار داشت: در حوزه آموزش هم شهرداری‌ها را مکلف کردیم که برنامه محور باشند و اکثر شهرداری‌های ما برنامه‌های پنج ساله دارند و ما بر این برنامه‌ها نظارت داریم.

وی گفت: علاوه بر ۱۲ پروژه شاخص مدیریت شهری که امروز با حضور همکاران در پنج شهر کشور به بهره‌برداری می‌رسد،۸۷ پروژه دیگر هم به اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان مشتمل بر ۳۶ پروژه در حوزه حمل و نقل، ۱۸ پروژه در حوزه فرهنگی، تفریحی و گردشگری، ۱۷ پروژه در حوزه محیط زیست و خدمات شهری ۱۶ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری و مدیریت بازآفرینی شهرها آماده است که در روزهای آینده با فرمان حضرتعالی توسط استانداران و مقامات محلی به بهره‌برداری می رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین