کد خبر: ۶۸۶۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
سیگنال مثبت برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه

بورس دوباره صعودی می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رکود حاکم در بازارهای موازی امکان رشد دوباره بازار سرمایه وجود دارد و دستیابی شاخص بورس به عدد یک میلیون و ٦٥٠ هزار واحد تا انتهای سال۹۹ و عبور آن از سقف دو میلیون واحد در سال ۱۴۰۰ دور از ذهن نخواهد بود.
بورس دوباره صعودی می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

هومن عمیدی افزود: شاخص بورس در هفته ای که گذشت به دنبال عبور از مقاومت مهم کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد بود، در حالی که این تلاش موفقیت آمیز نبود و شاخص کل پس از تجربه نوسان های مختلف، در نهایت در اواسط هفته از این کانال عقب نشینی و در پایان معاملات روز چهارشنبه تا عدد یک میلیون و ٤١٣ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به تلاش حقوقی ها برای جمع آوری صف های فروش ناشی از شکسته شدن این سطح مهم حمایتی و با وجود مثبت بودن مولفه های بنیادی، آمار تولید و فروش مناسب شرکت ها در ٩ ماه سال جاری، افزایش قیمت جهانی نفت و تثبیت آن در نرخ بیش از ٥٠ دلار، همچنین انتشار خبرهای مثبت مانند موافقت مجلس با اعطای خوراک به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF همچنان نگرانی و ترس در رفتارهای سهامداران و معامله گران به چشم می خورد.

عمیدی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود حاکم در بازارهای موازی امکان رشد دوباره بازار سرمایه وجود دارد و دستیابی شاخص بورس به عدد یک میلیون و ٦٥٠ هزار واحد تا انتهای سال۹۹ و عبور آن از سقف دو میلیون واحد در سال ۱۴۰۰ دور از ذهن نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاح اخیر شاخص بورس بر اثر بررسی آثار تصمیمات بودجه ۱۴۰۰، قوانین وضع شده توسط مجلس شورای اسلامی و تصمیم گیری برای صنایع متفاوت ایجاد شد.

وی گفت: با توجه به نزدیک بودن ارائه گزارش ٩ ماهه شرکت ها و روند افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها، به نظر می رسد شرایط شرکت هایی که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند و از آمادگی لازم برای برگزاری مجامع افزایش سرمایه برخوردارند شرایط معاملات مناسب تری را نسبت به سایر صنایع داشته باشند.

عمیدی به تثبیت نرخ دلار در بازه قیمتی ٢٥ هزار تومان اشاره کرد و گفت: این اتفاق شرایط را برای گروه صادرات محور مانند پتروشیمی، فولادی و معدنی مثبت نگه می دارد و در این بین گروه خودرو و بانک به دلیل حضور پررنگ بازارگردان ها و حمایت از سهام این دو گروه، با ارزش معاملات روزانه بالاتری نسبت به سایر گروه های بازار همراه خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین با توجه به ارزش بازار در چند وقت گذشته، به نظر می رسد ارزش بازار سهام در گروه بانکی از میان دیگر گروه ها از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل تغییر و اصلاح بیشتر قوانین معاملاتی شاهد شفافیت و افزایش استانداردهای معاملاتی هستیم، اظهار داشت: ارزش معاملات بیش از ۱۸ تا ۲۰هزار میلیارد تومان و نیز وجود رکود در دیگر بازارهای سرمایه گذاری نشان دهنده سیگنال مثبت برای ورود نقدینگی جدید در بازار است.

عمیدی گفت: به دلیل نوسان معاملات بورس در هفته گذشته و شائبه اصلاح بیشتر بازار تصمیم بر توقف عرضه های اولیه مانند شرکت اپال در دستور کار مسئولین سازمان بورس قرار گرفت که به نظر می رسد این اتفاق تصمیم مناسب و منطقی بوده باشد.

عمیدی به تاثیر بازارگردان ها بر روند معاملات بازار اشاره کرد و افزود: تاکنون عملکرد بازارگردان ها در بازار قابل قبول نبوده است، علاوه بر ضعف قوانین بازارگردانی و کمبود نقدینگی نزد بازارگردان ها، استفاده نکردن از نیروهای متخصص و ضعف تجربه بازارگردان ها مهمترین عامل در عدم تاثیرگذاری استفاده از بازارگردان ها در بازار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات بورس در بازار هفته آینده گفت: براساس معاملات روز چهارشنبه احتمال برگشت بازار برای هفته آینده وجود دارد و سهامداران نباید چندان نگران روند معاملات بورس باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین