کد خبر: ۶۸۹۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

واکنش‌ها به آشتی عربستان و قطر

توافق عربستان و قطر برای بازگشایی مرزهای زمینی و دریایی میان دو طرف پس از چند سال قطعی کامل روابط، واکنش‌های قابل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی و در رأس آنها آمریکا را به همراه داشته است.
واکنش‌ها به آشتی عربستان و قطر
آفتاب‌‌نیوز :

 وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به توافق عربستان و قطر برای بازگشایی مرزهای زمینی و دریایی میان دو طرف پس از چند سال قطعی کامل روابط واکنش نشان داد.

به گزارش عربی۲۱،وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از این آشتی میان قطر و عربستان تأکید کرد که حل و فصل اختلافات که سه سال میان آنها وجود داشت به نفع همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین آمریکا است.

وزارت امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد که آنکارا از تصمیم قطر و عربستان سعودی برای گشودن مرزهای زمینی، دریایی و هوایی استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: از تصمیم اتخاذ شده برای گشودن مرزهای زمینی، دریایی و هوایی بین قطر و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. این پیشرفت گام مهمی در جهت حل و فصل درگیری‌ها در منطقه خلیج (فارس)که از ژوئن ۲۰۱۷ ادامه دارد، است.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد: تلاش بازیگران بین‌المللی به ویژه کویت، که با اقدامات میانجیگرانه و تسهیل‌کننده در این تصمیم‌گیری سهیم بودند، تحسین برانگیز است. امیدواریم این اختلاف بر پایه احترام متقابل به حاکمیت کشورها به صورت جامع و دائمی حل و فصل شده و تحریم‌های دیگر علیه مردم قطر در سریع‌ترین زمان ممکن لغو شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ترکیه به‌عنوان شریک استراتژیک شورای همکاری خلیج (فارس) که اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات این منطقه قائل است، به حمایت خود از تمامی تلاش‌ها در این راستا ادامه خواهد داد.

این توافق واکنش خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی را هم به همراه داشت.

المشری در سخنانی در این باره ازسرگیری دوباره روابط میان قطر و عربستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق به برقراری ثبات بیشتر در منطقه خلیج فارس کمک کند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس فلسطین نیز توافق میان عربستان و قطر را به شورای همکاری خلیج فارس به دلیل پیشرفت تلاش‌های مصالحه میان اعضای آن تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که بحران میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به صورت کامل تمام شود و منجر به وحدت میان آنها شود.

حماس همچنین خواستار آغاز گسترده‌ترین گفت‌وگوی منطقه‌ای برای پایان دادن به تمامی عوامل و دلایل اختلافات میان تمامی کشورهای عربی و اسلامی در منطقه شد.

این جنبش در ادامه ابراز امیدوار کرد که سال ۲۰۲۱ سال تحقق وحدت ملی فلسطین و وحدت امت اسلام و کشورهای اصلی آن در این برهه حساس باشد.

همچنین نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه‌ای از بازگشایی مرزهای هوایی، زمینی و آبی میان قطر و عربستان سعودی استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: ما از اقدام دو کشور که یک روز پیش از اجلاس شورای همکاری خلیج (فارس) به منظور تقویت این شورا اتخاذ شده، ابراز خرسندی می‌کنیم.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در این باره گفت: ما در آستانه یک نشست تاریخی هستیم که از طریق آن انسجام میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) را بازخواهیم یافت.

حمد بن جاسم، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر هم با انتشار چند پیام در توییتر از توافق مذکور استقبال کرد.

وی در این باره گفت: این بحران آغاز شد، ادامه یافت و امروز به پایان رسید و من نمی‌خواهم وارد جزئیات و دلایل آغاز این بحران شوم؛ بحرانی که خطرناک‌ترین و دشوارترین بحران در تاریخ شورای همکاری خلیج (فارس) بود.

حمد بن جاسم در ادامه افزود: من از صمیم قلب از این توافق استقبال می‌کنم و از همه می‌خواهم که از این بحران درس گرفته تا از شکل‌گیری بحران‌های این چنینی در آینده جلوگیری شود.

وزارت امور خارجه کویت از توافق میان عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی میان دو کشور خبر داد و اعلام کرد که این توافق از دوشنبه شب به اجرا درآمده است.

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که توافق برای پایان دادن بحران خلیج فارس امروز سه شنبه امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد که احتمالا این توافق نامه شامل رفع انواع محاصره ها علیه قطر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین