کد خبر: ۷۱۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
تبلیغات

حساس‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری

در این مقاله قصد داریم به توضیحات مفصلی در خصوص حساس‌ترین این‌گونه از تجهیزات بپردازیم. 
حساس‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری
آفتاب‌‌نیوز :

برای اندازه‌گیری در هر حوزه‌ای باید از وسایل و تجهیزات مخصوص به آن استفاده کرد. بعنوان مثال در صنعت الکتریکی پارامتر‌هایی مانند فرکانس، جریان، توان و مواردی از این دست وجود دارد که برای اندازه‌گیری آن‌ها باید از دستگاه‌های مربوط به آن‌ها بهره برد. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به توضیحات مفصلی در خصوص حساس‌ترین این‌گونه از تجهیزات بپردازیم. 

آمپرمتر

اگر نیاز به اندازه‌گیری مقدار جریان در مدار باشد، از دستگاهی به نام آمپرمتر استفاده می‌شود. این‌گونه دستگاه‌ها در انواع AC و DC به فروش می‌رسند. برای آنکه از این وسیله بهره گرفته شود، نباید شدت جریان مدار از جریان ماکزیمم بیشتر باشد. ضمناً برای آنکه بتوانید یک آمپرمتر خریداری کنید باید به مواردی همچون اندازه دستگاه، چگونگی نصب، حداکثر جریان عبوری از آمپرمتر و نسبت تبدیل ترانس جریانی دقت کنید.

حساس‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری

ولت متر

برای آنکه بتوان ولتاژ یک مدار با اندازه گرفت باید از دستگاه ولت متر بهره برد. این نوع وسیله‌ی اندازه‌گیری نیز در دو نوع وجود دارد که AC و DC نامیده می‌شوند. اگر هدف از استفاده از ولت متر اندازه‌گیری ولتاژ یک شبکه در تابلو باشد، باید دو سر این دستگاه را به طور کاملاً مستقیم به شین‌‎ها مدنظر وصل کرد. ناگفته نماند که برای تجهیزات اندازه‌گیری ولتاژ‌های بسیار بالا از ترانسفورماتور استفاده می‌شود.

فرکانس متر

این وسیله‌ی اندازه‌گیری معمولاً به شکل عقربه‌ای وجود دارد و می‌تواند فرکانس‌ها را در یک میدان وسیعی اندازه بگیرد. البته ناگفته نماند که از این وسیله نوع دیجیتالی و ارتعاشی نیز وجود دارد. از مزیت‌های این دستگاه اندازه‌گیری می‌توان به دقت بالای آن اشاره کرد به همین دلیل به کرات از آن بکارگیری خواهد شد. بیشترین استفاده از فرکانس متر در نیروگاه‌ها یا تابلو‌های توزیع انرژی الکتریکی است.

وات متر

برای آنکه بتوان توان واقعی مصرف‌کننده‌ها را اندازه گرفت باید از وات‌متر بهره برد. این وسیله از یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیج ولتاژ تشکیل شده است. وات متر‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارند که از جمله می‌توان به مواردی مانند دیجیتالی، تکفاز و ... اشاره کرد. برای اینکه یک وات متر سفارشدهید باید به نسبت تبدیل جریان و ولتاژ توجه کنید و همچنین کلاس دقت را نیز باید در نظر بگیرید.

وارمتر

این نوع از دستگاه اندازه‌گیری می‌تواند توان غیرمفید یا همان راکتیو مدار را اندازه بگیرد. هر گونه اتصالی که برای دستگاه وات متر مدنظر باشد برای دستگاه وارمتر نیز صدق خواهد کرد. از خصوصیات این دستگاه می‌توان به نمایشگر سون LED، قالب پلی کربنات و نصب بسیار ساده‌ی آن اشاره کرد. از وار متر در صنایع مختلفی مانند برق، پتروشیمی، مخابرات، نفت و گاز و خودروسازی استفاده می‌شود.

کسینوس فی متر

این وسیله که اکثراً در کارخانجات از آن بهره گرفته می‌شود برای اندازه‌گیری ضریب قدرت مدار استفاده می‌شود. این دستگاه علاوه بر یک سیم پیچ متحرک دارای یک سیم پیج ثابت نیز بوده و معمولاً نیز در مدار‌های سه و تک فار بکارگیری خواهد شد. از ویژگی‌های این دستگاه اندازه‌گیر می‌توان به مواردی مانند قابلیت عوض کردن صفحه مقیاس، دارا بودن محافظ شیشه‌ای و قالب پلی کربنات آن اشاره کرد.

پاورمتر

از دستگاه پاورمتر برای بدست آوردن ضریب توان یا انرژی استفاده می‌شود. معمولاً از این دستگاه در صنایع مختلف مانند برق یا اپراتور‌های تست ترانسفورماتور بکارگیری خواهد شد. در نظر داشته باشید که انواع پاورمتر‌ها بر اساس امکانات و قابلیت‌هایی که دارند قیمت‌گذاری می‌شوند. گفتنی است که کنتور‌های برق نیز یک نوع دستگاه پاورمتر هستند.

کالیبراتور

این دستگاه برای اندازه‌گیری میزان خطا کاربرد دارد و در انواع و اقسام موجود است که از جمله می‌توان به کالیبراتور فشار، کالیبراتور دما و ... اشاره کرد. دقت کنید که هر کدام از این نوع دستگاه‌ها وظیفه‌ی خاصی دارند و در حوزه‌های مختلفی بکارگیری می‌شوند.

رطوبت سنج

این دستگاه به خوبی می‌توان مقدار نم در هوا را اندازه بگیرد. دستگاه اندازه‌گیر رطوبت سنج در انواع نفوذی و محیطی وجود دارد که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود که از جمله می‌توان به صنایع تولید کاغذ نام برد.

نور سنج

دستگاه نور سنج می‌تواند شدت نور را اندازه بگیرد. از این دستگاه در صنایع مختلفی مانند عکاسی، غذایی و یا داروسازی بهره گرفته می‌شود. نوع پرمصرف این دستگاه دیجیتالی است که دارای یک سنسور بسیار قوی بوده که شدت نور را بر اساس ولتاژ تولیدی آن اندازه‌گیری خواهد کرد. گفتنی است که شدت نور به شکل لوکس سنجیده خواهد شد. از این دستگاه برای جلوگیری از خسته شدن چشم افراد در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

منبع اطلاعات

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین