کد خبر: ۷۱۳۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

افشای عملیات موساد در فرانسه علیه برنامه هسته‌ای صدام

رژیم صهیونیستی در ۱۹۷۹ عملیاتی را در شهر "لا سن سور مر" فرانسه در ساحل مدیترانه در غرب تولون اجرا کرد. اهداف عملیات، انبارهای متعلق به یک شرکت بود که در ساخت قطعات کشتی‌های هسته‌ای و راکتورها تخصص داشت و در تامین قطعات نیروگاه هسته‌ای عراق در آن زمان مشارکت داشت.
افشای عملیات موساد در فرانسه علیه برنامه هسته‌ای صدام
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه میدل ایست مانیتور، این برنامه خرابکاری شامل انجام یک سری انفجار به منظور تخریب هسته‌های بزرگ مخزنی بودند که برای راکتوری در عراق (اوسیراک) ارسال میشد و قرار بود چند روز بعد در یک کشتی به مقصد آن کشور بارگیری شود.

گفته میشود این انفجارها خسارت هنگفتی به بار آورد اما آن طور که موساد انتظار داشت به طور کامل آن مخزن را تخریب نکرد.

براساس گزارشها، رژیم صهیونیستی برای لاپوشانی این توطئه تلاش کرد و ساعتی بعد از انفجار، شخصی ناشناس در تماس با روزنامه‌های فرانسوی گفت یک سازمان ناشناس از فعالان محیط زیستی تحت عنوان "سبز" مسوولیت این خرابکاری را پذیرفته است.

سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه به این حرفها توجهی نکردند و ظن داشتند که فرد خبرچین، شخصی وابسته به بخش روانی و اطلاعات غلط موساد است.

مایکل رون، مهندس هسته‌ای سابق اسرائیل در یادداشت‌هایش که به تازگی منتشر شده‌اند، گفت موساد برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای عراق با نقض حاکمیت فرانسه تلاش کرد. او جزئیاتی از تلاش‌های ناموفق دولت اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی صدام، رئیس جمهوری وقت عراق به مواد مورد نیاز برای راه‌اندازی برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش را ذکر کرد. این تحولات به حمله هوایی سال ۱۹۸۱ در خاک عراق منجر شد که راکتور هسته‌ای اوسیراک (تموز) ساخت فرانسه را در این کشور ویران کرد.

مایکل رون که اکنون ۸۹ ساله است، جزئیات این ماموریت خرابکاری تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای عراق را که با اسم رمز "عملیات اوپرا" انجام شد، در کتاب خاطراتش به زبان عبری آورده است. روزنامه هاآرتص با استفاده از اظهارات مایکل رون از مأموریتش، مقاله‌ای مفصل منتشر و به عدم موفقیت تل‌آویو در مهار صدام، علی‌رغم تضعیف بحث‌برانگیز حاکمیت فرانسه از طریق بمبگذاری در تأسیساتی که بخشی از برنامه هسته‌ای عراق را آماده می‌کرد، اشاره کرد.

این سلسله شکست‌ها قبل از حمله هوایی ۱۹۸۱ اسرائیل به راکتور هسته‌ای اوسیراک به وقوع پیوست. بین سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۷، اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل و شیمون پرز، وزیر جنگ و ییگال آلون، وزیر خارجه آن زمان این رژیم از دیپلماسی پنهان و آشکار در تلاش برای نفوذ بر ایتالیا، برزیل و دیگر کشورها، به ویژه فرانسه استفاده کردند و میخواستند تا آنها از کمک به صدام در برنامه هسته‌ای او دست بکشند.

با انتخاب مناخیم بگین به نخست وزیری اسرائیل در ۱۹۷۷، تل آویو تاکتیکهایش را تغییر داده و برنامه‌ای برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای عراق در مبدا آن از طریق تخریب قطعات ساخت فرانسه ترتیب داد. موساد به اطلاعات کاملا دقیقی از شرکتهای فرانسوی و دیگر شرکتهای دخیل در این برنامه و ساخت تاسیسات عراق دست یافت. همچنین گفته میشود موساد شماری از مهندسین و فیزیکدانان عراقی را که برای آموزش بیشتر یا خرید تجهیزات عازم فرانسه می‌شدند، به خدمت گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین