کد خبر: ۷۳۲۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

پیشنهاد یک روز دورکاری کارکنان در هفته

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به اجرای طرح دورکاری در برخی کشورها و تجربه موفق فعالیت غیرحضوری نیروهای کار در دوران کرونا، پیشنهاد یک روز دورکاری کارکنان در هفته را مطرح کرد و آن را موجب افزایش بازدهی نیروهای کار و بهره وری مجموعه ها دانست.
پیشنهاد یک روز دورکاری کارکنان در هفته
آفتاب‌‌نیوز :

حمید نجف بر استفاده ادارات و مجموعه های سازمانی از تجربیات دورکاری دوران کرونا تاکید کرد و گفت: در جریان کرونا، تزریق واکسن ورعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و دورکاری در ادارات خیلی موثر بود و از این طریق توانستیم جلوی افزایشی شدن آمار مرگ و میر را بگیریم ولی هرجا که آمارها کاهش پیدا می کرد و به خیال اینکه در حال سیر نزولی و کاهش هستیم نسبت به محدودیتها بی توجهی نشان دادیم، شاهد موج بعدی کرونا در کشور بودیم.

وی ادامه داد: اتفاقی که طی چند روز گذشته در کشور رخ داد این بود که بسیاری از ادارات دورکاری ها را برداشتند به این تصور که کرونا تمام شده است ولی در این زمینه تعجیل شد در حالی که باید مرحله به مرحله و با برنامه به سمت بازگشایی ها برویم و حضور یک سوم نیروها نهایتا به شکل تدریجی و هفته ای یک روز یا دو روز دنبال شود.

این کارشناس حوزه کار در ادامه ایده یک روز دورکاری ادارات را پیشنهاد کرد و با بیان این که هم اکنون در برخی ادارات عمر کار مفید ۲۰ دقیقه در روز است، افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که بالای ۹۰ درصد تزریق واکسن داشتند یک روز دورکاری را در برنامه کاری خود قرار داده اند. دورکاری یک روز کارکنان سودش برای کشور بالاتر است ضمن اینکه با ابزارهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و در بستر فضای مجازی و اینترنت در اختیار داریم، بهترین تجربه را در دوران کرونا به دست آوردیم و با الکترونیکی شدن فعالیتها، ‌ نیروهای کار شاغل در این بستر بیشترین بهره را بردند.

نجف در پاسخ به این پرسش که بالاترین مزیت دورکاری برای اقتصاد کشور چیست؟ اظهار کرد: مهمترین مزیت، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی بیشتر هوا است. با توجه به آنکه در نیمه دوم سال روزها کوتاه است و شرایط آب و هوایی سرد را تجربه می کنیم، ترافیک و تردد بیش از اندازه خودروها موجب آلودگی شدید هوا می شود و این مساله همواره دغدغه ای برای دولت بوده و تبعات و اثرات منفی در کلان اقتصاد به دنبال داشته است لذا هرچه از رفت و آمد خودروها و تردد در سطح شهر جلوگیری کنیم به کاهش آلودگی هوا و سلامت مردم کمک کرده ایم.

به گفته این کارشناس حوزه کار، از آن طرف اگر یک روز دورکاری را برای نیروهای کار در نظر بگیریم هم موجب افزایش بهره وری مجموعه و راندمان کار می شود و هم انگیزه کار کارکنان را بالا می برد ضمن آنکه در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه کار دو نوع نگاه کمی و کیفی به کار وجود دارد، اظهار کرد: در برخی موارد نگاه به کار کمی است و کارفرما توقع دارد نیروی کار از صبح تا شب در مجموعه حاضر باشد، حتی اگر کاری نکند و چرخه اقتصاد نچرخد مهم نیست فقط حضور فیزیکی داشته باشد. به این نگاه، کمی و آماری گفته می شود در حالی که نگاه کمی در دنیا منسوخ شده و با توجه به گسترش شبکه های مجازی و توسعه فناوری اطلاعات، نگاه کیفی به دلیل بالا بردن سرعت و کیفیت کار غالب شده است.

نجف از خبرنگاری به عنوان یکی از رشته های مرتبط با آی تی و فناوری اطلاعات نام برد که حتی در دورکاری هم قابل انجام است و ادامه داد: آیا با گسترش کرونا و دورکاری کارکنان، چرخه خبری مملکت متوقف شد و از کار افتاد؟ خبرنگاران همان رویه ای را که به لحاظ خبررسانی در محل کار انجام می دادند در سطح به مراتب بالاتر و کیفی تری انجام دادند و این مساله را می شد در جنس و کیفیت اخبار و پیگیری کاربران شبکه ها دید.

وی گفت: در سایر بخشها به ویژه بخشهای خدماتی وب محور هم این حالت حاکم بود به جز کارخانه هایی که به کار عملی و حضور دو شیفت و سه شیفت کارگران و نیروهای کار نیاز داشتند و امکان توقف فعالیت وجود نداشت لذا پیشنهاد من این است که دولت یک روز دورکاری را برای کارکنان ادارات و مجموعه ها در نظر بگیرد. اگر این کار انجام شود به سمت نگاه کیفی در کار خواهیم رفت و با این رویکرد به جای ۲۰ دقیقه کار مفید، افزایش کار مفید و بازدهی نیروهای کار در مجموعه ها را شاهد خواهیم بود که با انگیزه و روحیه بیشتر به کار می پردازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین