کد خبر: ۷۳۳۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

تاکید پوتین و جانسون بر حفظ برجام

رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگو باهم حفظ برجام را عامل ثبات منطقه برشمردند.
تاکید پوتین و جانسون بر حفظ برجام
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر انگلیس در گفت‌‌وگو با هم بر حفظ برجام تاکید کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» کرملین دوشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که وضعیت پیرامون توافق هسته ای ایران از جمله موضوعاتی بود که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس در مکالمات تلفنی خود مورد بحث قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: «سران روسیه و انگلیس بر حفظ برجام به عنوان عامل اصلی تضمین امنیت منطقه و حفظ عدم اشاعه سلاح اتمی است، موافقت کردند.»

به نوشته تاس، این اولین تماس تلفنی پوتین با جانسون از 8 مه 2020 به این سو است.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین در اتریش میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تازگی با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر ایران با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل گفت: «به‌زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد.»

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد: «روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام (انریکه مورا) را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه محور ادامه دهیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین