کد خبر: ۷۳۶۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
بازدید ۴ ساعته رئیس عدلیه از شعب قضایی

انتقاد اژه‌ای از طولانی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند رسیدگی به برخی پرونده‌ها صدور رای برای آنها را دشوار می‌کند، خواستار تلاش حداکثری قضات برای کاهش اطاله دادرسی در اینگونه پرونده‌ها شد.
انتقاد اژه‌ای از طولانی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز شنبه در ادامه بازدیدهای میدانی از مجتمع‌های قضایی به منظور ارزیابی عملکرد و گفت وگوی چهره‌به‌چهره با قضات، کارکنان و مراجعه‌کنندگان واحدهای قضایی، به مدت چهار ساعت از دادسرا و دادگستری شهرری به صورت سرزده بازدید کرد.

رئیس قوه قضاییه با بهره‌گیری از آمار از پیش تهیه شده و مقایسه‌ای عملکرد دادسرا و دادگستری شهرری، در ۲۳ شعبه داسرای این منطقه شامل ۱۳ شعبه دادیاری، ۵ شعبه بازپرسی، ۵ شعبه اجرای احکام و همچنین ۱۷ شعبه دادگستری شامل ۷ شعبه کیفری، ۷ شعبه حقوقی و ۳ شعبه خانواده حضور یافت و با حضار به گفت وگو پرداخت و از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه‌های آنها قرار گرفت.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس عدلیه در جریان این بازدید ۴ ساعته، علاوه بر گفت وگو با ۴۶ نفر از مراجعه‌کنندگان و بررسی مشکلات آنها، برخی از پرونده‌های قضایی را به صورت موردی مطالعه و در خصوص آن‌ها نکاتی را به بازپرس‌ها و قضات گوشزد کرد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند رسیدگی به برخی پرونده‌ها، صدور رای برای آن‌ها را دشوار می‌کند، خواستار تلاش حداکثری قضات برای کاهش اطاله دادرسی در اینگونه پرونده‌ها شد.

او همچنین با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌هایی که در فرآیندهای کارشناسی برای پرونده‌های قضایی وجود دارد، بر ضرورت تعیین یک زمان محدود برای اعلام نظر کارشناسان تاکید کرد و خواستار صدور اخطار و برخورد با آن دسته کارشناسانی شد که نظر خود را در موعد مقرر صادر نمی‌کنند.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از این بازدید با اشاره به گرفتاری‌ها، سختی‌ها و مصائب مراجعه‌کنندگان به عدلیه، خطاب به کارکنان قضایی و اداری دادسرا و دادگستری شهرری گفت: گاهی اوقات، اثر تکریم ارباب رجوع و برخورد دلسوزانه با مراجعه‌کنندگان، دهها برابر بیشتر از یک سخنرانی و موعظه است؛ برخورد خوب قضات و کارکنان قضایی با مراجعه‌کنندگان، گاهی از اصل حکم صادره هم مهم‌تر است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کسی که برای تظلم‌خواهی به دادسرا آمده، باید به هنگام خروج از عدلیه احساس تسکین و آرامش کند، خطاب به کارکنان دادسرا و دادگستری شهرری گفت: «صبر» و «حوصله» شما در برابر مراجعه‌کنندگان که همه آن‌ها گرفتاری‌های خاصی دارند، هم اجر و پاداش‌تان را زیاد می‌کند و هم باب رحمت خداوند را به روی‌تان می‌گشاید.

محسنی اژه‌ای همچنین با حضور در اتاق داوری و میانجیگری دادسرای شهرری، کار این بخش را سخت، اما بسیار ارزشمند و ماندگار توصیف کرد.

او که در حین گفت وگو با تعدادی از کارکنان اداری و قضایی دادسرا و دادگستری شهرری، میزان حقوق آن‌ها را نیز جویا می‌شد، عنوان کرد: به اینجا آمده‌ایم که از نزدیک مسائل، مشکلات و دغدغه‌های کارکنان دستگاه قضا و همینطور مراجعه‌کنندگان را ببینیم و برای آن چاره‌جویی کنیم.

«همسان سازی حقوق کارکنان دستگاه قضایی با دیگر ارگان‌ها و سازمانها» از جمله درخواست‌های پرتعداد کارکنان قضایی و اداری دادسرا و دادگستری شهرری از رئیس قوه قضاییه بود؛ محسنی اژه‌ای نیز در پاسخ به این درخواست‌ها ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر با کمک دولت و مجلس طرح همسان‌سازی حقوق کارکنان دستگاه قضا با سایر سازمان‌های کشوری به نتیجه برسد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از این بازدید، در اتاق مرحوم «منصور فریدونی» معاون قضایی دادگستری شهرری که چندی پیش بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بود حضور یافت و فاتحه‌ای را برای این مرحوم قرائت کرد.

محسنی اژه ای همچنین با متصدی بخش مخابرات دادگستری شهرری که یک فرد نابینا بود و همهشماره تلفن‌های داخلی دادگستری و دادسرای شهرری را در حافظه خود داشت، دیدار و به صورت ویژه از خدمات او قدردانی کرد.

در جریان این بازدید، یک تیم ویژه از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در دادسرا و دادگستری شهرری حضور یافت و خواسته‌ها و نامه‌های مردمی را جهت بررسی و پیگیری بیشتر، جمع‌آوری کرد.

پیش‌تر و طی چهار ماه گذشته نیز رییس قوه قضاییه از مجتمع قضایی قدس در تهران، دادسرا و دادگستری شهرستان‌های قدس و قرچک و همچنین چهار شعبه کشیک قضایی در تهران بازدید کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحدهای قضایی و مراجعه کنندگان قرار گرفته بود.

رییس عدلیه همچنین طی این مدت از دادگستری استان‌های خوزستان، ایلام، البرز و قزوین بازدید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین