کد خبر: ۷۳۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

ابعاد تاریک پشت پرده بلاگرها!

فضای مجازی سبب به وجود آمدن برخی شغل ها شده که تا پیش از این شاید حتی نامی از آن در صفحه روزگار وجود نداشته و بلاگری یکی از این حرفه هاست،شغلی که امروزه بسیاری افراد را درگیر خود کرده و درآمدهای نجومی برای برخی رقم زده است.
ابعاد تاریک پشت پرده بلاگرها!
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها، فضای مجازی، آنچنان جایگاه خود را در میان مردم باز کرده است که برخی، با استفاده از زمان و یادگیری چگونگی نفوذ بر مردم، توانستند در مدت زمان کوتاهی، از آن به ثروت برسند و کسب و کارهای خود را راه‌اندازی کنند.

در این میان برخی نیز از فرصت استفاده کردند و با افزایش اشتراک‌گذاری مطالب و دنبال کننده، نام خود را بلاگر گذاشته‌اند و با استفاده از این نام، برای خود، شهرتی دست و پا کردند،معروفیتی که برای این افراد درآمدهای میلیونی و یا چند صد میلیونی به صورت روزانه و ماهانه به همراه دارد.

موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند این است که این موارد به یک جنبه روحی و روانی ارتباط دارد که فرد می‌تواند خود را قانع کند که با افزایش ارتباط به واسطه فضای مجازی، می‌تواند شرایط مادی خود را بهبود بخشد.

*بلاگری و آسیب شناسی های آن

مجید غفاری روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا در این زمینه، اظهار کرد: امروزه راه اندازی کسب و کارهای مجازی بخشی از عرف بازار شده و بسیاری از افراد بسیار مثبت و هوشمندانه کسب و کار خود را در فضای مجازی گسترش دادند که علاوه بر متناسب بودن با وضعیت امروز زندگی بشر تسهیل کننده نیز است و بسیاری از مشتریان هم از این فضا رضایت دارند.

وی تصریح کرد: مانند همه پدیده هایی که متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی به وجود می آیند در فضای مجازی هم آسیب هایی وجود دارد و بعضی از افراد به جهت آسیب های فردی و اجتماعی در این زمینه سو رفتار و سواستفاده هایی می کنند و یکی از نقش هایی که به نظر می رسد بعضا در آن سو رفتار می بینیم نقش بلاگربودن در فضای مجازی است.

این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این آسیب ها را می توان از منظرهای مختلف روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی و علوم اجتماعی روانشناسی فردی و آسیب شناسی روانی و خانوادگی نگاه کرد.

غفاری با اشاره به اینکه از نظر آسیب شناسی روانی و خانواده چهار صفت مربوط به ابعاد تاریک شخصیت می شوند که عوارض فرایند آسیب شناختی تحول روانی و اجتماعی یک انسان می توانند باشند،گفت: این صفات شامل سادیسم (آزارگری و لذت بردن از آزار رساندن) خود شیفتگی (فردی که خیلی همدلی عاطفی ندارد و خودبرتر بین است و فقط حق خودش را می بیند و فقط خودش را مستحق یک سری حقوق می داند و به حقوق دیگران اعنتایی ندارد و خودخواه است) ماکیاولیسم (این فرد از هر طریقی دروغ، تظاهر ، ریا می خواهد به هدفش که می تواند ثروت، پست سیاسی یا اجتماعی و یا جایگاه مذهبی و علمی برسد) ضد اجتماعی (این افراد تا حد زیادی بی رحم هستند و احساس گناه ندارند و افرادی هستند که میل به کلاهبرداری و خلافکاری و رفتارهای غیرقانونی و ساختارشکنی نابهنجار در آن ها بسیار زیاد است و بعضا افراد بسیار فریبکار و پرخاشگر و بی رحم هستند.

وی ادامه داد: رفتار یک بلاگری که زندگی و شخصیتی را که وجود ندارد نمایش می دهد و به هرروشی می خواهد به موفقیتی دست پیدا کند یا مشهور شود و یا کالایی را بفروشد و یا طرفدار یا دنبال کننده جمع کند و با اهداف مختلفی که یک بلاگر صفحه اش را راه اندازی می کند می توانیم بگوییم که این انسان می تواند ترکیبی از صفات تاریک شخصیت همانند سادیسم یا خودشیفته و یا خصایص ماکیاولیسمی و یا ضداجتماعی داشته باشد.

این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه افزود: این افراد غالبا در خانواده هایی بزرگ می شود که واحد خانواده ناکارآمد است و در حوزه های مختلف از لحاظ شناختی، عاطفی، اجتماعی و تحول فرآیند اجتماعی آن خوب شکل نمی گیرد و فرزندان دراین خانواده به تبع آسیب های روانشناختی و اجتماعی که پدر و مادر دارند آسیب های روانی و اجتماعی می بینند و حرمت نفس و اعتماد به نفس آن ها ناکافی است و به اختلالات شخصیتی مبتلا می شوند.

وی تصریح کرد:همچنین این افراد هویت یک پارچه ای را به دست نمی آورند و به همین ترتیب متناسب با بسترهای جدید که در جامعه پدید می آید در آن بسترها دچار سو رفتار می شوند و به جای استفاده درست می توانند هم به خودشان وهم به مخاطبان آسیب بزنند.

غفاری یادآورشد: بسیاری از بلاگرهایی که شوآف می کنند و به دروغ شرایطی را از لحاظ شخصیتی ، اقتصادی خودشان نشان می دهند که وجود ندارد به احتمال بسیار زیاداین افراد دارای اختلال شخصیت و ابعاد و صفات تاریک هستند و در خانواده هایی رشد پیدا کردند که آسیب های اجتماعی و روانی در آن خانواده زیاد بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین