کد خبر: ۷۳۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
تبلیغات

چرا دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل تمایل دارند به روسیه بروند؟

هزینه زندگی و تحصیل در روسیه خیلی مقرون به صرفه‌تر از ایالات متحده آمریکا و انگلستان و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است.
چرا دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل تمایل دارند به روسیه بروند؟
آفتاب‌‌نیوز :

کشور روسیه جزو ارزان‌ترین و در عین حال با کیفیت‌ترین کشور‌های سمت شرق اروپا محسوب می‌شود. این کشور به تازگی به یکی از پیشرفت‌ترین کشور‌های اروپایی تبدیل شده است. کشور روسیه هر سال از سراسر جهان دانشجو می‌پذیرد؛ بنابراین برای تحصیل پزشکی در روسیه دانشجویان زیادی به این کشور می‌آیند. این کشور دارای مردمانی تحصیل کرده است که بیش از نیمی از ساکنین آن مدرک دانشگاهی دارند. روس‌ها از سنت‌های آموزشی غنی و سنتی برخوردارند.

دانشگاه‌های روسیه شرایط مطلوبی را برای مطالعه و زندگی راحت دانشجویان خود فراهم می‌کنند. دانشگاه‌های این کشور متخصصان زیادی را در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی پرورش می‌دهند و در رتبه‌بندی بین‌المللی در جایگاه خوبی قرار دارند. هزینه زندگی و تحصیل در روسیه خیلی مقرون به صرفه‌تر از ایالات متحده آمریکا و انگلستان و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است.

همچنین، دانشجویان بین‌المللی این فرصت را دارند که به طور رایگان و با اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور به تحصیل مشغول شوند و هر ساله اعزام دانشجو به روسیه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این مطلب توضیح می‌دهیم که چرا تحصیل در روسیه را پیشنهاد می‌دهیم.

چرا دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل تمایل دارند به روسیه بروند؟

چرا روسیه؟

به دلایل زیر کشور روسیه را جهت تحصیل پیشنهاد می‌کنیم:

· تحصیل با شهریه مقرون به صرفه

· امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور

· اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر جهان فقط با داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی

· سهولت در اخذ ویزای تحصیلی روسیه

· اعتبار و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی روسیه در سراسر جهان

· پذیرنده‌ی بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی

· امکان تحصیل در مقطع دکترا برای بیشتر رشته‌های تحصیلی

· دسترسی به آزمایشگاه‌های به روز و مراکز تحقیقاتی نوین

· عدم نیاز به امتحان و آزمون ورودی برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در بیشتر رشته‌ها

· عدم نیاز به داشتن مدارک آیلتس و تافل

· استاندارد زندگی اروپایی

· اعتبار سیستم آموزش روسیه برای بیشتر کشور‌های جهان (رشته پزشکی دانشگاه لومونوسف با استقبال زیادی روبرو است)

· برخورداری از یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل

· امکان اقامت دائم در اروپا پس پایان تحصیل (اقامت بعد از تحصیل در روسیه)

· بازار کار فعال بعد از فارغ التحصیلی در کشور روسیه

هزینه تحصیل در روسیه؟

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی روسیه

۱.۴۷۵ - ۱۰.۶۰۰ یورو در سال برای مقطع کارشناسی

۱.۷۷۰ – ۵.۵۴۰ یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد

۱، ۴۷۵ - ۷، ۶۰۰ یورو در سال برای مدرک تخصص (مدرک تخصصیِ عملی‌تر که حداقل پس از ۵ سال تحصیل به طور مثال مدرک پزشکی اعطا می‌گردد)

۹۵۰ - ۵۰۰۰ یورو در سال برای مقطع دکترا

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی روسیه

دانشگاه‌های خصوصی کشور روسیه شهریه بالاتری دریافت می‌کنند. اما چقدر بالاتر؟

این به رشته تحصیلی مورد نظر شما و مدت زمانی که تا فارغ‌التحصیلی شما طول می‌کشد بستگی دارد. برخی از برنامه‌های تحصیلی در روسیه به گونه‌ای هستند که هزینه‌ی آن‌ها گاهی بیشتر از ۱۴۰۰۰ یورو در سال خواهد بود.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در مقایسه با کشور‌های دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. این امر موجب شده روسیه به گزینه‌ای مطلوب برای متقاضیان خارجی جهت ادامه تحصیل در MBBS، MD یا مدارک پزشکی دیگر تبدیل شود. کیفیت آموزش در دانشگاه‌های پزشکی روسیه قابل مقایسه با دیگر کشور‌های پیشرفته از جمله ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان و ... است. زبان آموزش در بیشتر دانشگاه‌های پزشکی در روسیه انگلیسی است که باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی در این کشور راحت‌تر سازگاری پیدا کنند.

لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران به زبان روسی

دانشگاه‌هایی که تحصیل پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن را به زبان روسی ارائه می‌دهند و در لیست سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند عبارتند از:

· دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی دولتی ای. ال اودوکیموف مسکو (فقط رشته دندانپزشکی)

· دانشگاه کازان

· دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو

· دانشگاه دولتی نووسیبرسک

· دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن پترزبورگ

· دانشگاه تحقیقات ملی پیروگو (RNRMU)

· دانشگاه دوستی ملل روسیه (RUDN)

· دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

· دانشگاه تومسک

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران به زبان انگلیسی

برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفت. تا پیش از آن تحصیل فقط به زبان روسی مورد تایید ایران بود. با گذراندن دوره پادفک، امکان تحصیل در این رشته‌ها نیز فراهم می‌گردد. دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران به زبان انگلیسی عبارتند از:

· دانشگاه کازان

· دانشگاه دولتی نووسیبرسک

· دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن پترزبورگ

· دانشگاه دوستی ملل روسیه (RUDN)

لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو به روسیه

در هنگام انتخاب موسسه اعزام دانشجو به روسیه باید بسیار دقت کنید. کم نیستند دانشجویانی که با اعتماد به این موسسات و پرداخت هزینه‌های هنگفت وارد کشور روسیه می‌شوند، ولی در کمال ناباوری در آنجا تنها رها شده و بدون هیچگونه دانش زبانی با چنان شوکی مواجه می‌شوند که فوراً تصمیم به بازگشت به کشور خود می‌گیرند. این نوع موسسات هیچ نماینده‌ای در کشور روسیه ندارند و معمولاً دانشجویان سال اول و یا دوم را برای مدت کوتاهی استخدام می‌کنند و حتی خود این دانشجویان فاقد اطلاعات کامل از دانشگاه‌ها (شهریه و نحوه پذیرش) هستند و به همین دلیل بعد از انتقال دانشجو به مقصد نهایی در روسیه، او را در محیطی که به سختی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، رها می‌کنند. اما موسسه روسانا با داشتن سال‌ها سابقه درخشان و ارزنده در امور اعزام دانشجو به روسیه پل ارتباطی علمی و دانشجویی بین ایران و روسیه می‌باشد و تا پایان تحصیلات دانشگاهی دانشجویان، به آن‌ها مشاور و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد و دانشجویان می‌توانند با اطمینان خاطر برای تحصیل و زندگی به روسیه اعزام شوند.

شرایط کار دانشجویی در روسیه

چرا دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل تمایل دارند به روسیه بروند؟

روسیه برای بیشتر افرادی که از کشور‌های گوناگون برای تحصیل و کار مراجعه می‌کنند دارای فرصتی برای موفقیت است. امپراتوری بزرگ سابق روسیه و پس از آن رژیم کمونیستی، تاریخ طولانی و پر سر و صدایی را برای تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان امروز طی کرده است. تحصیل با کیفیت و موفقیت شما در یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان و یک ابر قدرت جهانی، صد در صد و حتمی می‌باشد. همچنین دولت روسیه به شما اجازه می‌دهد تا در صورت کسب مجوز قانونی بتوانید کار دانشجویی نیز در روسیه انجام دهید.

اما توجه داشته باشید که مبحث کار دانشجویی در روسیه و کشور‌های روس زبان مستلزم اخذ مجوز از ارگان‌های مختلفی است و سخت‌گیری‌های زیادی در مورد کار دانشجویی در روسیه وجود دارد.

برای مثال کسی که در ایران پرستار است یا مدرک علوم آزمایشگاهی دارد و قصد دارد در کنار تحصیل در روسیه در مراکز درمانی نیز مشغول به کار شود، این کار برای او بسیار دشوار می‌باشد چرا که ابتدا باید جواز کار دریافت کند و امتحان ارزشیابی بدهد.

برای دریافت این مدارک باید در آزمون زبان روسی شرکت کرده و قبول شوید و همچنین به زبان روسی مسلط باشید. در مرحله بعدی باید با روس‌ها برای دریافت کار مورد نظر رقابت کنید که این کار بسیار دشواری است، پس اگر واقع‌بین باشیم، کار در شغل‌هایی که نیازمند تخصص خاصی هستند برای یک دانشجوی بین‌المللی بسیار بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن می‌باشد.

البته نباید نادیده گرفت که هزینه‌های تحصیل و زندگی در روسیه منصفانه است، اما می‌توانید با داشتن ویزای دانشجویی در زمینه‌ی مشاغلی فعالیت کنید که نیاز به تخصص خاصی ندارند. مثلاً می‌توانید به عنوان کمک یا دستیار پزشک یا پرستار در زیرمجموعه‌های دانشگاه مربوطه کار کنید.

هزینه دندانپزشکی دانشگاه سماشکو

هزینه تحصیل در دوره‌های دندانپزشکی، پزشکی دهان و جراحی دندان در دانشگاه سماشکو به زبان انگلیسی در سال اول تحصیل ۱۱،۰۰۰ دلار آمریکا و در سال‌های دوم تا پنجم ۱۰،۰۰۰ دلار آمریکا در هر سال می‌باشد.

به جز هزینه‌هایی که در بالا عنوان کردیم، دانشجویان هزینه‌های دیگری را نیز متحمل می‌شوند که باید پرداخت نمایند. به طور مثال دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی، هزینه‌ی بررسی درخواست پذیرش، هزینه‌ی ثبت نام در دانشگاه، هزینه‌های مربوط به امور اداری و همچنین هزینه‌ی تهیه بلیط برای ورود به کشور روسیه را نیز مد نظر قرار دهند.

دانشگاه پیراگوف مسکو

دانشگاه پیراگوف مسکو (Pirogov) نخستین تدریس و سخنرانی خود را در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۰۶، هنگامی که به عنوان یک دانشگاه علوم پزشکی روسی RSMU نامگذاری شده بود، برگزار کرد. تمامی دانشجویان ثبت نام شده در این دانشگاه زن بودند که به نام medichki و در مقطع HMCW (دوره پزشکی عالی برای زنان) مشغول به تحصیل شدند. دانشگاه تحقیقات علوم پزشکی پیراگوف روسیه همچنین یکی از بزرگترین موسسات پزشکی در اروپا می‌باشد که بیشتر از ۹۲۰۰ نفر در ۱۱۵ بخش دانشگاهی مختلف آن ثبت نام به عمل آورده‌اند. مشارکت فعال در زمینه‌های پزشکی و توسعه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، پشتیبانی دائمی از تحقیقات علمی و معرفی نوآوری‌ها، این امکان را به دانشگاه پیراگوف می‌دهد که همچنان جایگاه برتر خود را در زمینه آموزش پزشکی در کشور روسیه حفظ نماید. امروزه دانشگاه پیراگوفاز مجموعه‌ای از بخش‌ها و مراکز آموزشی، علمی و پزشکی تشکیل شده است که دوره‌های تحصیلی را در تمامی سطوح پزشکی بالینی، زیست پزشکی، روانشناسی، کار اجتماعی و داروسازی ارائه می‌دهد.

تحصیل دندانپزشکی در کدام دانشگاه روسیه معتبر است؟

وجود حدود ۸۰۰ دانشگاه در نقاط گوناگون روسیه، انتخاب را برای دانشجویان دشوار کرده است. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های کشور روسیه برای رشته دندانپزشکی بر اساس رتبه عبارتند از:

۱. دانشگاه سچینوا (MSMU)

۲. دانشگاه فدرال کازان (KFU)

۳. دانشگاه دولتی سنپترزبورگ

۴. دانشگاه دوستی ملل

۵. دانشگاه لوباچفسکی

۶. دانشگاه لومونوسوف

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین