کد خبر: ۷۳۷۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

نجات ۲ کوهنورد از ارتفاعات توچال

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از نجات 2 خانم کوهنورد در ارتفاعات توچال خبر داد.
نجات ۲ کوهنورد از ارتفاعات توچال
آفتاب‌‌نیوز :

سید جلال ملکی درباره حادثه گرفتار شدن دو کوهنورد در ارتفاعات توچال اظهار کرد: شب گذشته شب حساس و نفس گیری برای گروه امداد و نجات ویژه کوهستان سازمان آتش نشانی تهران بود که چند سالی است به تدبیر مدیران سازمان و مدیران عملیات در ایستگاه شماره پنج تلکابین توچال، در روزهای پایانی هفته مستقر هستند.

وی گفت: این افراد در محل حضور دارند که در صورت وقوع حادثه ای در ارتفاعات به سرعت خود را به محل برسانند. این در سال های اخیر باعث شده که آمار نجات یافتگان در کوهستان افزایش پیدا کند.

ملکی اظهار کرد: شب گذشته به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد که دو خانم در ارتفاعات توچال به علت تغییرات جوی و کولاک شدیدی که رخ داده گرفتار شدند. البته ظاهراً این افراد خود را به جان‌پناه قله توچال رسانده بودند اما از آن جایی که تجهیزات مناسب برای اقامت شبانه نداشتند بیم این وجود داشت که به آن ها آسیبی وارد شود.

وی ادامه داد: در همان وضعیت یک گروه کامل از گروه امداد و نجات کوهستان با هماهنگی های صورت گرفته با حضور جمعی از کوهنوردان جمعیت هلال احمر و چند نفر از ورزشکاران هیات کوهنوردی استان تهران هماهنگی های لازم صورت گرفت. این افراد خود را به ایستگاه پنج رسانده و به همراه گروه کامل آتش نشانی در ساعت ٢٢:۴۶ دقیقه با استفاده از تلکابین توچال خود را به ایستگاه هفت رساندند. پس از آن با کمک یک دستگاه ماشین برف کوب که برای تردد در مسیرهای برفی است امدادگران را تا آن جا که می توانست جلو برد.

ملکی گفت: ساعت ٠:١٧ بامداد خود را با جان‌پناه رساندند و با دو خانم ٣۴ ساله مواجه شدند. با احتیاط کامل مجددا این افراد را به ایستگاه شماره هفت رساندند و با تلکابین به پایین بردند. وضعیت عمومی این افراد خوب بود و ساعت ٠٢:۴٩ دقیقه بامداد این حادثه به پایان رسید.

ملکی گفت: در خبر ها شنیدیم که چند مورد حادثه گم شدن در کوهستان های کشور رخ داده که هنوز هم درحال جست و جو هستند. حتما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پیش از تاریک شدن هوا به پایین کوه برگردند. کولاک های شدید، بارندگی های شدید می تواند افراد را از یکدیگر جدا کند. همواره باید برای شرایط سخت تر آماده باشند و به توصیه ها توجه کنند و از مسیر اصلی اصلا خارج نشوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین