کد خبر: ۷۳۷۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
لزوم استخراج سوابق تحصیلی داوطلبان از سه سال آخر

کنکور برای کدام رشته‌ها حذف نمی‌شود؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت بر لزوم استخراج سوابق تحصیلی داوطلبان از سه سال آخر تأکید کرد.
کنکور برای کدام رشته‌ها حذف نمی‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی امرایی درباره بازار جدید حول کنکور گفت: با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور ۱۴۰۲ باعث می‌شود که بازار قبلی کنکور وجود داشته باشد و در کنار آن بازار جدیدی برای امتحانات نهایی شکل گیرد، بنابراین دو بازار حول کنکور خواهیم داشت.

وی افزود: همه می‌دانیم که کنکور سراسری به‌صورت کامل هیچ‌گاه حذف نمی‌شود و این آزمون حداقل برای رشته‌های پرمتقاضی باقی می‌ماند، اما این مصوبه باعث تشدید فشار مالی به خانواده‌ها می‌شود و گردش مالی سودجویان در آموزش عالی را تضمین می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: یکی از سؤالات ما این است که چرا در این مصوبه به موضوع سهمیه‌ها ورود نشده است. اگر شورای عالی به فکر تحول در آموزش و دانشگاه است چرا به موضوع سهمیه‌ها ورود نمی‌کند؟ چرا مافیای کنکور در صدا و سیما علناً برنامه پخش می‌کند و حتی اخلاق را رعایت نمی‌کنند. این موضوعات به آموزش عالی ضربه می‌زند.

امرایی ادامه داد: بنده منتقد سرسخت برگزاری کنکور به شیوه فعلی هستم، اما به نظرم تغییر کنکور براساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ممکن نیست چراکه زیرساخت آن فراهم نشده است. اینکه علم ۱۲ ساله دانش‌آموزان در ۴ ساعت سنجیده شود اصلاً نمی‌تواند مناسب باشد در این میان ممکن است داوطلبی از لحاظ جسمی و روحی بیمار باشد و نتواند در بازه تعیین شده در امتحان حاضر شود، قطعاً متضرر می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت اضافه کرد: نکته خوب این مصوبه برگزاری کنکور در دو نوبت است. به چند دلیل این اقدام مثبت ارزیابی می‌شود یکی از آن‌ها بحث سربازی داوطلبان پسر است. این‌گونه داوطلبان پسر می‌توانند موقعیت بیشتری برای ورود به دانشگاه داشته باشند و تا قبل از سربازی درباره ورود یا عدم ورود به دانشگاه تصمیم‌گیری کنند. چراکه درس خواندن در دوران سربازی واقعاً دشوار است.

وی با اشاره به تأثیر ۶۰ درصد معدل در کنکور گفت: با تأثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲ فعالیت مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بیشتر خواهند شد چراکه رقابت در زمینه معدل افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند که با هزینه در مدارس غیرانتفاعی می‌توانند در این زمینه موفق باشند. این‌گونه رقابت برای کنکور به رقابت برای معدل بهتر تبدیل می‌شود و گرایش به نمره، به سطوح پایین‌تر آموزشی منتقل می‌شود.

امرایی اظهار کرد: در این میان شک نکنید که مدارس غیرانتفاعی شهریه‌های خود را دو تا ۳ برابر خواهند کرد و رونق مدارس دولتی کم می‌شود ما خواستار بستن مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی نیستیم، اما معتقدیم که باید نظام آموزش عادلانه برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با تأکید بر مبهم بودن مصوبه کنکور سال ۱۴۰۲ ادامه داد: به‌تازگی در وزارت آموزش و پروش عده‌ای برای اجرایی کردن این مصوبه منصوب شده‌اند یعنی قانونی تصویب شده که زیرساختش فراهم نیست. در این مصوبه محدودیت زمانی ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، به همین دلیل مسئولان می‌گویند پیش می‌رویم اگر توانستیم زیرساختش را فراهم می‌کنیم و اگر نتوانستیم باز شیوه فعلی را تمدید می‌کنیم. دقیقاً این امر شیوه در افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نیز دنبال می‌شود با اینکه زیرساخت‌ها فراهم نیست مسئولان می‌گویند که قصد داریم ظرفیت‌ها افزایش دهیم.

امرایی برای اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد: باید امتحانات نهایی در سه سال پایانی متوسطه مورد توجه قرار گیرد در مصوبه مجلس نیز به همین موضوع اشاره شده است که امتحانات نهایی سه سال پایانی داوطلبان مدنظر باشد. اکنون فقط معدل سال دوازدهم ملاک است و این یعنی اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلبان ناقص است. ما معتقدیم که اگر قرار باشد سهم سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد و قطعی باشد باید سه سال ملاک باشد. دومین پیشنهاد ما اتخاذ روش علمی است که در آن ادغام نمرات امتحان نهایی و کنکور سراسری امکان‌پذیر باشد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: موضوع دیگر مربوط به تأمین امنیت امتحانات نهایی است. تأمین امنیت برای برگزاری امتحان نهایی، حین و قبل برگزاری آزمون از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین باید امکان شرکت در طرح‌ترمیم نمرات امتحانی نیز فراهم شود. متأسفانه در هیچ جای مصوبه درباره ترمیم معدل اشاره‌ای نشده است.

امرایی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار دیگر لازم است بر اساس اطلاعاتی که ما به آن‌ها دادیم این مصوبه را بازبینی کند. از آن‌ها هم خواستیم هر زمانی که لازم بود کارشناسان آموزشی ما بیایند و مطالب را عنوان کنند. اگر قرار باشد این اصلاحات اجرایی نشود نمایندگان مجلس اقدامات لازم را صورت خواهند داد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت بیان کرد: البته قرار است کنکور ۱۴۰۱ بدون تغییر برگزار شود و داوطلبانی کنکور ۱۴۰۲، هم‌اکنون در پایه دهم یا یازدهم هستند و هنوز نمی‌دانند دقیقاً قرار است چه تغییراتی رخ دهد این داوطلبان وقتی به سال ۱۴۰۲ برسند متوجه مشکلات خواهند شد و حتما در آن زمان اعتراض خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین