کد خبر: ۷۳۸۸۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
رییس اتاق بازرگانی ایران:

گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بی توجهی به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در کنار مشکلاتی که تحریم و کرونا به وجود آورده‌اند، باعث شده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.
گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی
آفتاب‌‌نیوز :

غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: ایران از نظر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، ما می‌توانیم در میان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری منطقه قرار بگیریم، با این وجود متاسفانه تاکنون به ظرفیت‌های این بخش توجه چندانی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سهم اقتصاد گردشگری از تولید ناخالص داخلی ایران، بیان کرد: شورای جهانی سفر و گردشگری در آخرین ارزیابی خود اعلام کرده که سهم گردشگری از اقتصاد ایران حدودا 4.2 درصد است که این عدد نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه نیز بسیار پایین است. در همین گزارش اعلام شده که سهم گردشگری در اقتصاد ترکیه پنج درصد، در عربستان سعودی 7.1 درصد و در قطر 7.5 درصد بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: همچنین کل سهم صنایع گردشگری از اشتغال ایران حدودا 6.5 درصد ارزیابی می‌شود. این عدد در امارات متحده عربی 9.5 و در ترکیه 8.1 درصد بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های گردشگری ایران برای رقابت با کشورهای منطقه نیز به درستی استفاده کنیم.

به گفته شافعی، در شاخص رقابت پذیری گردشگری، از میان 140 کشور جهان، ایران در رده 89 قرار داشته که نشان می‌دهد ما مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه را نیز فراهم نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه گردشگری ایران برای احیا نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد، بیان کرد: استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود در کشور، عملا یک ثروت ملی را به فراموشی سپرده است. بخش خصوصی معتقد است برای استفاده از این ظرفیت باید یک برنامه دقیق ارائه شود.

شافعی افزود: عدم استفاده از ثروت‌های ملی در عرصه گردشگری باعث شده تاثیر تحریم و کرونا نیز در این بخش بسیار زیاد باشد و همین موضوع فشاری جدی بر فعالان این صنعت وارد کرده است. ما امیدواریم با فعال کردن دوباره این بخش، شاهد افزایش سرمایه گذاری در گردشگری و بهره بردن تمام اقتصاد ایران از توانایی‌های این بخش باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین