کد خبر: ۷۳۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

بهترین روش پاک کردن لکه شمع از لباس و سطوح

استفاده از شمع خانه را زیبا میکند ولی چگونه پاک کردن لکه شمع یکی از نگرانی های خانم های خانه دار است درحالی که سطوح مختلف راه حل های متفاوتی دارند.
بهترین روش پاک کردن لکه شمع از لباس و سطوح
آفتاب‌‌نیوز :

همه ما دوست داریم درموقعیت های مختلف از شمع در خانه استفاده کنیم، چون نور شمع محیطی خوب ایجاد می کند.

با این حال، زمانی که موم شمع داغ به طور تصادفی روی هر سطحی مانند فرش و یا مبلمان چکه می کند، لکه های زشتی از آن باقی می ماند. هیچ شکی در مورد این واقعیت وجود ندارد که پاک کردن موم شمع بسیار آسان است، چون روش های تمیز کردن معمول مثل، کشیدن و یا شستن کمک نمی کنند. با این حال، این یک کار غیر ممکن نیست.

چگونه شمع مومی را پاک کنیم

نشت موم شمع بر روی فرش یک اتفاق عادی است. علاوه بر این، اسباب و اثاثیه چوبی، شیشه، چرم و پارچه نیز ممکن است آغشته به موم شوند. چند راه حل موثر برای از بین بردن موم به شرح زیر هستند:

1- پاک کردن لکه شمع از روی لباس

برای شروع، با گرم کردن اتو به صورت منظم در پایین ترین تنظیمات خود. موم را با چند حوله کاغذی بپوشانید و اتو را روی آن بکشید، این گرما موم سفت و سخت را ذوب می کند که سپس روی حوله کاغذی جذب خواهد شد.

باید حوله ها را چند بار عوض کنید تا تمام موم از روی فرش پاک شود. همچنین می توانید موم شمع را از روی لباس ها با استفاده از همان روش پاک کنید. اگر هر لکه روغنی بر روی لباس باقی ماند، از لکه بر های تجاری استفاده کنید.

2- پاک کردن لکه شمع از روی فرش و موکت

گاهی اوقات لازم است که بدون استفاده از گرما، موم شمع را پاک کنید چون گرما ممکن است به بافت فرش آسیب برساند. این امر ممکن است زمانی رخ دهد که فرش از الیاف مصنوعی ساخته شده باشد، در این حالت می توانید موم را به منظور پاک کردن فرش خشک کنید.

تکه یخ را روی فرش قرار دهید تا موم سفت و سخت شود، موم سفت شده را می توان بلافاصله با کمک یک قاشق جدا کرد.

بعد از تمیز کردن ممکن است برخی لکه های رنگ موم روی سطح فرش دیده شود. برای این نوع لکه، یک محلول تمیز   کننده فرش را با الکل و دو بخش آب ترکیب کنید.

چند قطره از محلول را روی لکه بمالید و لکه را با دستمال کاغذی سفید پاک کنید. وقتی لکه ناپدید شد، اجازه دهید خشک شود.

3- پاک کردن لکه شمع از روی کفش چرم و جیر

برای پاک کردن موم شمع از سطح چرم و یا کفش جیر، باید ابتدا تکه های یخ را روی قسمت آسیب دیده چرم قرار دهید. تکه یخ را در کیسه پلاستیکی بپیچید و سپس به تمام قسمت های محل آسیب دیده تماس بدهید، این کار به سخت کردن موم کمک می کند در نتیجه کندن موم از سطح چرم راحت تر می شود.

اگر باقی مانده های موم بماند، خمیر غلیظی از خاک و آب آماده کنید. لکه مورد نظر را با این خمیر آغشته کرده و صبر کنید تا خشک شود. سپس ذرات خشک را با استفاده از یک برس پلاستیکی نرم از ناحیه دور کنید. اگر لکه سرسخت است، ممکن است مجبور شوید اینکار را تکرار کنید.

4- پاک کردن لکه شمع از روی شیشه

برای کندن موم شمع ازلیوان شیشه ای، آن را 8 تا 10 ساعت در فریزر قرار دهید. حالا، از یک چاقوی ساده برای شل کردن یک لایه سخت موم استفاده کنید. در حالی که موم را از لیوان بیرون می آورید، فقط مواظب باشید که زیاد از زور استفاده نکنید چون می تواند باعث ایجاد ترک یا خراش روی سطح شیشه شود. در صورتی که هر گونه موم باقی ماند، شیشه را با استفاده از محلول آب گرم و صابون بشویید.

5- پاک کردن لکه شمع از روی سطح چوبی

برای پاک کردن موم شمع از یک سطح چوبی، مثل همیشه باید از یخ در کیسه پلاستیکی استفاده کنید. کندن موم از چوب کمی مشکل است چون هر شی تیز می تواند چوب را از بین ببرد، کارت اعتباری پلاستیکی یا خط کش ابزار موثری برای این کار است.

سپس سطح چوب را با پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید. از پارچه پشمی برای چوب استفاده کنید. در نهایت، به آرامی یک روغن و یا کرم را در منطقه بمالید.

6- پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری

برای پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری کار ساده است به این روش که ابتدا شمع را با کارد از روی دیوار جدا کرده و بعد با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.

7- پاک کردن لکه شمع از روی موزائیک

برای آنکه از روی موزائیک کف خانه یا حیاط لکه شمع را پاک کنید باید کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن را ‎‎ با صابون و آب نیم گرم بشویید و سریع خشک کنید تا لکه رفع شود.

بنابراین می توانید ببینید که بهترین راه برای از بین بردن موم شمع از هر سطحی با سفت شدن موم امکان پذیراست.

برای بدست آوردن بهترین نتیجه از این تکنیک ها، اگر موم روی زمین و یا روی هر سطح دیگر ریخته شود، باید اقدام سریع انجام دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین