کد خبر: ۷۴۰۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان :

باکو و تهران عزم جدی برای رفع موانع در راه توسعه روابط دوجانبه دارند

" توفیق عباس اف " کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت، باکو و تهران عزم جدی برای رفع هر گونه موانع در راه توسعه روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران دارند.
باکو و تهران عزم جدی برای رفع موانع در راه توسعه روابط دوجانبه دارند
آفتاب‌‌نیوز :

عباس اف در گفت و گوی با پرتال خبری " پوبلیکا" جمهوری آذربایجان با اشاره به دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در عشق آباد، افزود: طی یک ماه گذشته تغییراتی در روابط دو کشور ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: دلایلی برای تغییرات در روابط فیمابین هم وجود دارد. اول اینکه ما با ایران روابط حسن همجواری داریم. بین باکو و تهران در تعدادی از حوزه‌های استراتژیک روابط بسیار مهم وجود دارد که هرگز نمی‌توان آن‌ها را قطع کرد. ثانیاً، ماهیت این روابط طرفین را برای دستیابی به اجزای جدید تقویت تعاملات دوجانبه برانگیخته است.

وی در باره امضای توافقنامه انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق خاک ایران به آذربایجان در دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران، گفت: در این راستا، ایران فرصت‌های ارتباطی بسیار خوبی در منطقه دارد. درست است که ما یک قرارداد دوجانبه با ایران امضا کرده ایم. علیرغم همه اینها، روابط سه جانبه آذربایجان، ترکمنستان و ایران دارای پایه و اساس بزرگی است.

عباس اف افزود: ترکمنستان در حال حاضر تلاش می‌کند نقش نزدیک تری در تامین گاز و امنیت انرژی اروپا ایفا کند. در چنین شرایط اول از همه، نیاز به روابط حسن همجواری در منطقه است. این اولین عامل است. عامل دوم این است که باید قدر این روابط را بدانیم و به فکر تحولات جدید باشیم. به نظر من دیدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران بسیار مهم و قابل توجه بود.

وی خاطر نشان کرد، روسای جمهور ایران و آذربایجان برای اولین بار ملاقات کردند. می‌دانیم که اخیراً سوء تفاهم در روابط دو کشور بروز کرده بود وتنش‌های خاصی وجود داشت. اما چنین تنش‌هایی در روابط همسایگی نمی‌تواند مدت زیادی ادامه یابد. زیرا به ناچار ضرر و زیان را در پی دارد. بنابراین، هم جمهوری آذربایجان و هم ایران ارزشی به این روابط قایل هستند. تلاش برای حل این سوء تفاهم در حال انجام است. ماهیت خود دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران نشان داد که هر دو طرف - باکو و تهران - در ایجاد چنین روحیه‌ای دخیل هستند. جمهوری آذربایجان و ایران تلاش می‌کنند یک بار برای همیشه این صفحه را ورق بزنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین