کد خبر: ۷۴۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰

غربالگری ایدز در مناطق پرخطر شیروان انجام شد

رییس شبکه بهداشت ودرمان شیروان گفت: غربالگری ایدز در بیشتر مناطق پرخطر این شهرستان خراسان شمالی انجام شد و در این راستا کارکنان مرکز بهداشت به صورت حضوری مراجعه کردند.
غربالگری ایدز در مناطق پرخطر شیروان انجام شد
آفتاب‌‌نیوز :

سیده معصومه هاشمی اظهار داشت: کمپین ایدز از ۲۰ آبان ماه آغاز شده است و تا ۲۰ آذرماه ادامه دارد که شعار امسال «اجازه نمی دهیم کرونا برنامه مراقبت از اچ آی وی را تحت تاثیر قرار دهد» که در طی این مدت غربالگری برای شناسایی افراد در معرض خطر انجام می شود.

وی بدون اشاره به آمار مبتلایان این بیماری خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشتی جهت آموزش و انجام تست و شناسایی بیماران مشکوک به ایدز، میز خدمت در بیمارستان های امام خمینی(ره) و هاشمی رفسنجانی، مرکز بهداشت و کلینیک تخصصی دایر کردند، همچنین با مراجعه به ادارات مختلف از جمله زندان، مراکز ترک اعتیاد و مراکز پیشگیری از آسیب‌ها غربالگری افراد را انجام دادند.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص اضافه کرد: تعداد زیادی پیام و کلیپ آموزشی در زمینه افزایش آگاهی در خصوص این بیماری در اختیار رابطین ادارات قرار گرفت.

رییس شبکه بهداشت ودرمان شیروان گفت: یکی ازچالش‌های اصلی درکشور که تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته است افت شاخص‌های بهداشتی از جمله تشخیص وشناسایی موارد مبتلا به اچ آی وی است.

هاشمی در خصوص ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز افزود: در شیروان مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در محل مرکز بهداشت شهرستان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها پاسخگوی مردم است و مشاوره ،مراقبت و درمان برای گروه های پرخطر ارائه می شود که اطلاعات مراجعه کنندگان و خدمت گیرندگان کاملا محرمانه و ارائه کلیه خدمات به مبتلایان از جمله دارو و سبد غذایی رایگان است.

وی عنوان کرد: تاکید می شود افرادی که در معرض خطر قرار گرفته اند این موضوع را کتمان نکنند و آگاهی داشته باشند ۲ هفته بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن و ورود ویروس به بدن اقدام به انجام تست کنند.

وی درباره دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص اچ آی وی گفت: دسترسی عمومی به آموزش وتشخیص اچ آی وی به صورت نمادین با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در پایگاه‌های موقت که در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی شده انجام می‌شود که در کنار مراقبان سلامت اقدام به آموزش، مشاوره و انجام تست برای جمعیت عمومی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایدز یک بیماری عفونی است، می گوید: تماس جنسی با فرد آلوده به ایدز، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک آلوده ، خالکوبی ، انتقال خون و فراورده های خونی ، مادر آلوده به ویروس (به نوزاد) از راه های انتقال ایدز است و معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز هرگز نباید سرنگ را بطور مشترک یا بیشتر از یک بار مصرف کنند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین