کد خبر: ۷۴۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

رئیس سازمان غذا و دارو: واردات واکسن کرونا نداریم

واکسن سازان ما ظرفیت بالایی دارند، ولی آن چیزی که ما نیاز داریم سطح کمتری از ظرفیت آنهاست و ما توصیه کرده ایم با حداکثر ظرفیت تولید نکنند و در ماه می‌توانند حداقل تا ۱۵ میلیون دُز واکسن بدهند که نیاز ما را هم پوشش می‌دهد.
رئیس سازمان غذا و دارو: واردات واکسن کرونا نداریم
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس سازمان غذا و دارو: واردات واکسن نداریم و تولید داخل کفاف نیاز ما را از جمله دُز سوم خواهد داد.

بهرام دارایی در حاشیه مراسم آغاز فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تأییدیه واکسن‌های ایرانی در چه مرحله‌ای است؟ افزود: برای تأییدیه‌های بین المللی یکسری مدارک علمی نیاز است که واکسن‌های داخلی فراخور پیشرفتی که داشته اند مدارک شان ارسال شده است.

وی گفت: در خصوص واکسن برکت پیشرفت خوبی داشته ایم و درباره بقیه واکسن‌ها هم مدارک ارسال می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در هر حال بررسی مدارک علمی را زمانبر خواند و امیدواریم به زودی بتوانیم تأییدیه بین المللی را برای واکسن سازان داخلی بگیریم.

آقای دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه میزان از سبد واکسیناسیون ما را واکسن‌های ایرانی تشکیل می‌دهد؟ افزود: هیچ گونه وارداتی از خارج از کشور نداریم و کاملاً به تولید داخل متکی هستیم و تولید داخل کفاف نیاز ما را از جمله دُز سوم خواهد داد.

وی گفت: واکسن سازان ما ظرفیت بالایی دارند، ولی آن چیزی که ما نیاز داریم سطح کمتری از ظرفیت آنهاست و ما توصیه کرده ایم با حداکثر ظرفیت تولید نکنند و در ماه می‌توانند حداقل تا ۱۵ میلیون دُز واکسن بدهند که نیاز ما را هم پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا واکسن‌های داخلی با کندی وارد مصرف می‌شوند؟ افزود: تولید یک بحث است، اما بحث دیگر مربوط به تأییدیه ها، نظارت‌ها و فاز‌های مختلفی است که جنبه بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد، اما می‌شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی‌های دقیق و موشکافانه کمک می‌کند واکسن ما در عرصه‌های بین المللی هم زودتر پذیرفته شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

آقای دارایی گفت: به هر حال سیستم رگولاتوری و سازمان غذا و داروی ما به عنوان سازمانی قوی و مورد اعتماد در دنیاست که همه نظارت‌ها را در خصوص کمیت و کیفیت دارو همیشه اعمال می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تولید واکسن در داخل چقدر صرفه جویی ارزی دارد؟ افزود: ما اگر می‌خواستیم واکسن را فقط از خارج تأمین کنیم سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارز می‌خواستیم که با کوشش دانشمندان ما نیازمان به واردات مرتفع شده و حمایت از تولید داخلی از تاکیدات رئیس جمهور است و ما به لحاظ سبد تولید هیچ مشکلی نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته برای کنترل قیمت دارو هم گفت: این موضوع هم جزو دغدغه‌های دولت و شخص رئیس جمهور است و ما هر سال با روند افزایشی قیمت دارو مواجه ایم، اما این افزایش کمتر از سایر کالاهاست و ما با همکاری بیمه و سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم افزایش قیمت را بیمه‌ها پوشش دهند تا پرداختی مردم بیشتر نشود.

آقای دارایی افزود: سازمان غذا و دارو تغییر قیمت‌ها را در شش ماه دوم سال اعمال می‌کند و ما در خصوص چند قلم دارو که تحت پوشش قرار نگرفته اند در حال مذاکره با بیمه و برنامه و بودجه هستیم، اما این تعداد قابل توجه نیست و در کشور ما و دیگر کشور‌ها همیشه این کمبود‌ها هست و رقم واقعی کمبود برای یک ماه ۵۰ قلم و برای سه ماه بیشتر از این است و آنچه در سطح بازار و عرضه دیده می‌شود، بیش از این است.

وی گفت: نیاز‌هایی برای دارو‌های دارای نشان، تجاری و دارو‌های مشابه و تک نسخه‌ای وجود دارد که در فهرست دارو‌های کشور ما نیستند که آن هم به این اضافه می‌شود و البته اختلالاتی هم در سطح عرضه وجود دارد که پیگیر برطرف کردن آن هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا خودتان دُز سوم واکسن را تزریق کرده اید؟ افزود: دُز اول و دوم واکسن اسپوتنیک را تزریق کرده ام و دُز سوم یکی از واکسن‌های ایرانی بود که تزریق کردم و ما تزریق دُز سوم را واجب می‌دانیم و هر واکسنی که باشد مردم تزریق کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین