کد خبر: ۷۴۷۴۳۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
"در زمان شاه یک کارگر برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد"

علم‌الهدی: زمان رضاخان، دین و دنیای مردم در خطر بود/حالا برخی بخاطر شکم، آبروی نظام را می‌برند

امام جمعه مشهد گفت: زمان رضاخان فقط شرایط دین‌ مردم بد نبود بلکه دنیا را هم نداشتند. فکر می‌کنید اگر روزی مردم دین نداشته باشند، دنیا را خواهند داشت؟/دآن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد. اگر شما اهل شکم و معیشت هستید و قیمت دلار را ملاک ارزیابی وضعیت نظام قرار می‌دهید و اقتدار جهانی و توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی به طوری که دنیای استکبار از موشک آن می‌ترسد را ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهید، حداقل شکم آن روز را با شکم امروز مردم مقایسه کنید./ در فضای مجازی در مورد شرایط اقتصادی سیاه‌نمایی می‌کنند و به نفع دشمن آبروی نظام را در فضای مجازی می‌برند
علم‌الهدی: زمان رضاخان، دین و دنیای مردم در خطر بود/حالا برخی بخاطر شکم، آبروی نظام را می‌برند
آفتاب‌‌نیوز :

سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در حرم مطهر رضوی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد با ببان اینکه امروز مقارن است با سالروز فرمان کشف حجاب در رژیم ستم‌شاهی که در سال ۱۳۱۴ رخ داد، اظهار کرد: مساله کشف حجاب یک نقطه سیاه از جنایات حکومت رضاخان در تاریخ این کشور است. این روزهای اخیر ما به دلیل هتک حرمت‌هایی که نسبت به حضرت زهرا(س) شد، عزاداری کردیم؛ در دوران ستم‌شاهی نیز تحت عنوان کشف حجاب نوامیس مردم مورد هتک حرمت قرار می‌گرفت.

وی افزود: برادر من تعریف می‌کرد روزی در یکی از خیابان‌های اطراف حرم یکی از پاسبان‌های رضاخان به یک خانم‌ محجبه حمله‌ور شد؛ اول چادر از سر او کشید اما پس از اینکه آن زن فرار کرد، این پاسبان هم دوید تا خود را به زن برساند و روسری او را هم از سرش بردارد. دستش را که برد؛ روسری را چنان کشید که مقدار زیادی از موهای سر این خانم نیز با روسری کنده شد و آن خانم غش کرد و روی زمین افتاد. متاسفانه مردم هم بی‌تفاوت ایستاده بودند و تماشا می‌کردند. همین بی‌تفاوتی جنایت را بر سرنوشت مردم مسلط کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ۴۳ سال است که به خاطر شهامت، غیرت و مقاومت شما مردم پای ستون خیمه این نظام، باد بر پرچم عزتمند نظام‌ مقدس اسلامی ما می‌وزد و پرچم ما در اهتزاز قرار دارد؛ در حالی که بی‌تفاوتی آن مردم یک مزدور جلاد انگلیسی مانند رضاخان را چنان بر آنان مسلط کرد که در برابر چشم همه آن جنایات را انجام می‌داد و کسی هم حرفی نمی‌زد.

علم‌الهدی تاکید کرد: اگر روزی مردم ما در برابر دین‌شان، جریان روحانیت و نظام دینی بی‌تفاوت شوند و دشمن خدا بر مردم مسلط شود، حداقل اتفاقی که می‌افتد، هتک حرمت به نوامیس شماست. شما تصور می‌کنید مردمی که زمان رضاخان حجاب ناموس‌شان مورد هتک حرمت این جاسوس انگلیسی قرار می‌گرفت، دنیای آبادی داشتند؟ خیر؛ این مردم در زندگی خودشان هم دچار قحطی شده بودند. نان گندم نبود و نانوایی‌ها به جای گندم، با علف نان می‌پختند و به مردم عرضه می‌کردند. آن زمان مردم لباس نداشتند؛ زندگی نداشتند؛ نه اینکه فقط شرایط دین‌شان بد باشد؛ دنیا را هم نداشتند.

وی ادامه داد: مردم سلطه استکباری آمریکا بر عراق و افغانستان و بلاهایی که بر سر مردم این کشورها آوردند را دیده‌اند. در حال حاضر کسانی هستند که یا مزدور دشمن‌اند یا ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنند و در فضای مجازی در مورد شرایط اقتصادی سیاه‌نمایی می‌کنند و به نفع دشمن آبروی نظام را در فضای مجازی می‌برند اما اگر روزی دشمن بر ما مسلط شود، آیا آن روز دنیایی آباد و شکمی سیر خواهید داشت؟

امام جمعه مشهد اظهار کرد: برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به ۲۰ و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد. اگر شما اهل شکم و معیشت هستید و قیمت دلار را ملاک ارزیابی وضعیت نظام قرار می‌دهید و اقتدار جهانی و توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی به طوری که دنیای استکبار از موشک آن می‌ترسد را ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهید، حداقل شکم آن روز را با شکم امروز مردم مقایسه کنید.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اگر دشمنان خدا بر ما مسلط شوند، دین ما را می‌گیرند و اگر دین نداشته باشیم، هیچ نداریم، گفت: حضرت فاطمه(س) آموزگار ما هستند. جهاد فاطمی یعنی اینکه در مقاومت مرز نشناسیم. مقاومت در برابر دشمن مرز ندارد. استخوان دنده حضرت فاطمه(س) را شکستند؛ فرزندش را کشتند؛ درب خانه‌اش را آتش زدند و همسرش را هم می‌خواستند ببرند اما با وجود تمام این‌ها باز هم مقاومت می‌کرد و نمی‌گذاشت امام علی(ع) را ببرند. نهایتا با ضرب ته غلاف شمشیر دستش از دامن حضرت علی(ع) قطع شد. ما هم تا مقاومت و جهاد فاطمی داریم‌؛ عزت داریم.

وی بیان کرد: به عزیزانی که با یک دنیا ایمان و اعتقاد در حال مذاکره با غرب هستند، می‌گوییم که برای کاهش هزینه مقاومت، مذاکره عیب ندارد اما نه اینکه تصور کنید باید مذاکره کرد و دشمن‌ستیزی را از بین برد. دشمن‌ستیزی سنت حضرت زهرا(س) است. دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی برای ما یک اصل است و در این راه باید مقاومت زهرایی داشته باشیم و مرز نشناسیم. مذاکرات تنها باید منجر به کاهش هزینه‌های مقاومت شود؛ نه اینکه مساله دشمن‌ستیزی حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
54
...الان همین دقیقه، قطب جنوب خبری بشه اینور دنیا ما خبردار میشیم. دنیا یعنی اینکه طرف تلسکوپ فرستاده فضا تا تصویر ابتدای آفرینش رُ ببینه و به بقیه نشون بده. ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
70
نه الان خیلی امنه ؟! اون زمان کسی دیندار بود دین داشت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
58
او کبابی که با یک سوم دستمزد روزانه کارگر بهتون میدن ... نتیجه هم کاملا مشخصه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
50
پدر من کارگر بود ماهی 400 تومان حقوق می گرفت یعنی روزی 13 تومان
همون سال چلو کباب کوبیده پرسی 7 تومان بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
60
خدایا اینا کی گذشته فراموش میکنن بفکر ابادانی مملکت باشن دیگه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
36
مقایسه حقوق قبل و بعد انقلاب بر اساس قیمت طلا
بر اساس جدول بالا حداقل دستمزد روزانه بر اساس قیمت طلا اینگونه محاسبه می شود :
۷۰مزد کارگر به ریال
۷۵ قیمت یک گرم طلا




پس در سال 1345 حداقل دستمزد روزانه حدود 1 گرم طلا بوده است که میتوانید با استفاده از قیمت فعلی طلا ، ارزش حقوق آن زمان را محاسبه و مقایسه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
86
جناب علم علم الهدی، رضا شاه یک کشور ویران شده توسط اجداد برخی ها ( طایفه هزار فامیل قاجار) پس گرفت و آنرا در مسیر پیشرفت قرار داد و ما متولدین دهه های 1320 تا 1350 قدر آنرا ندانستیم و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
9
25
آفتاب شما هم یک سانسور چی بسیار خوبی هستیدا!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
75
آقای علم الهدی، ...، چرا چهل سال حکومت خودتان را با کشوری مانند مالزی مقایسه نمی کنید. قرار نیست که دایم و بطور ایستا خودمان را با گذشته مان مقایسه کنیم....
بصیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
68
1
بنده دوران گذشته به یاد دارم.. گرچه بنده با تندروی ... موافق نیستم، اما این بار سخن ایشان تایید می کنم.
به عنوان نمونه:
در دهات هرگونه خدمات شهری نبود و بنده برای دریافت ۳ عدد آب نبات، یک ریال نداشتم، مجبور بودم یواشکی یک جام گندم تقدیم کنم، نزدیک به یک کیلو گندم.
حساب و کتاب با خواننده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
26
بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط دستمزد یک کارگر ساده در سال 1352 حدود 74 ریال بوده. و در همان سال قیمت یک دست چلوکباب برگ با مخلفات از بهترین رستوران های تهران 60 ریال!
در مورد امسال هم خودتان بهتر می توانید قیمت ها و دستمزد ها را مقایسه کنید (حداقل دستمزد قانونی 88 هزار و 500 تومان). البته اگر کاری داشته باشید یا حقوقتان را به موقع بگیرید.
خوشبختانه در این روزگار همه اطلاعات با یک جستجوی ساده در اختیارتان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
88
بعد از ۴۳ سال هنوز دارید تلاش می کنید که خودتون رو در برابر رضا خان ثابت کنید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
50
... چند ماه پیش جور دیگر حرف می زد. ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
43
چند روز پیش رفتم برای کارگری که برای آپارتمانمون کاری انجام میداد شام بگیرم، یه دست چلوکباب شد ۱۰۰ هزار تومان. یعنی الان با حساب آقای علم الهدی حداقل حقوق باید ۹ میلیون تومان باشه! تازه اگه ۹ میلیون تومان هم بود، خرج خوراک بقیه خانواده اش و هزینه های بجز خوراک آنها از ۹ میلیون تومان بیشتر میشد!
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
57
...
درباره وضع زندگی ایرانیان در زمان رضا شاه تاریخ جهان حرفای ...تو را رد میکنه.
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
62
مردم خودشون حقایق تاریخی گذشته رو میدونند ....... گوشت کیلویی 13 تومان رو به 160000 تومن رسوندید این یک نمونه از کارهای شماست .و تعداد فقرا رو 1000 برابر کردید و تعداد معتادان رو از 50000 نفر به 3 ملیون نفر رسوندید باز هم بگم؟
تعداد زندانیان از 30000 نفر به 300000 نفر افزایش یافته تعداد پرونده های قضایی از 300 هزار

به چندین میلیون رسیده بقیه شو شما بگین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین