کد خبر: ۷۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

فروش کلیه ایرانی‌ها به عراقی‌ها واقعیت دارد؟

مدیر انجمن بیماری‌های کلیوی در پاسخ به سئوالی در مورد شایعه خرید کلیه شهروندان ایرانی توسط عراقی‌ها گفت: این مسئله در برخی رسانه‌های بیگانه نیز مطرح شد، ولی با صراحت بیان می‌کنم این یک خبر کذب است و ما تا کنون چنین موردی را در سطح استان نداشته‌ایم بنابراین این خبر را تکذیب می‌کنم.
فروش کلیه ایرانی‌ها به عراقی‌ها واقعیت دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین بیگلری، مدیر انجمن بیماری‌های کلیوی استان کرمانشاه از وجود ۶۱۶ بیمار کلیوی و دیالیزی در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مصوب برای خرید کلیه ۸۰ میلیون تومان است که متاسفانه با بالا بودن هزینه‌های زندگی روزمره مردم در کشور، کمتر کسی با این مبلغ کلیه خود را می‌فروشد بنابراین مبالغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خرید کلیه برای بیماران دیالیزی است.

حسین بیگلری اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۶۱۶ بیمار دیالیزی در سطح استان داریم که از این تعداد حدود پانصد نفر نیاز به پیوند کلیه دارند، زیرا تنها راه علاج رهایی از رنج دیالیز، پیوند کلیه است.

بیگلری تاکید کرد: دیگر افراد دیالیزی که نیاز به پیوند ندارند؛ یا دچار بیماری دیابت هستند یا اینکه سن آن‌ها بالا بوده و نمی‌توانند کلیه دریافت کنند.

بیگلری نکته مهم در پیوند کلیه و مدت زمان دریافت آن را بیشتر هزینه‌های خرید کلیه عنوان کرد و افزود: بیماران دیالیزی نه هزینه عمل پیوند را پرداخت می‌کنند و نه هزینه هتلینگ و پذیرش در بیمارستان را بنابراین تنها مشکل ما در زمینه اهدای کلیه، همان هزینه پرداخت پول به فرد اهدا کننده و خرید کلیه است که متاسفانه با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها اکثر بیماران ما توان پرداخت این هزینه را ندارند و انجمن اهدای عضو استان هم با مشکلات مالی فراوانی روبرو است.

وی افزود: اگر دولت اهتمام کند و نصف هزینه‌های خرید کلیه را پرداخت کند مابقی توسط انجمن پرداخت خواهد شد و بسیاری از افراد دیالیزی ما می‌توانند پیوند کلیه را انجام دهند.

بیگلری با اشاره به قیمت مصوب برای اهداف کلیه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مصوب برای خرید کلیه ۸۰ میلیون تومان است که متاسفانه با بالا بودن هزینه‌های زندگی روزمره مردم در کشور، کمتر کسی با این مبلغ کلیه خود را می‌فروشد بنابراین مبالغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خرید کلیه برای بیماران دیالیزی است.

مدیر انجمن بیماران کلیوی کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به مشکلات مالی مردم، افراد زیادی مایل به فروش کلیه خود هستند؛ بنابراین ما مشکلی برای اهدا کننده در سطح استان نداریم و عمده مشکل ما در این زمینه این است که تقریبا تمامی بیماران ما نمی‌توانند هزینه خرید کلیه را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد شایعه خرید کلیه شهروندان ایرانی توسط عراقی‌ها گفت: این مسئله در برخی رسانه‌های بیگانه نیز مطرح شد، ولی با صراحت بیان می‌کنم این یک خبر کذب است و ما تا کنون چنین موردی را در سطح استان نداشته‌ایم بنابراین این خبر را تکذیب می‌کنم.

بیگلری افزود: طبق قانون فروش کلیه اتباع ایرانی به خارجی‌ها ممنوع است و هیچ بیمارستانی در سطح کشور چنین عملی را انجام نمی‌دهد بنابراین این مسئله در سطح کشور هم بنظر نمی‌رسد انجام گیرد، مگر اینکه شخصی بخواهد در خارج از کشور کلیه‌اش را بفروشد که در این زمینه دولت نمی‌تواند مانع از رفتن این شخص شود هر چند ممکن است مشکلاتی برای این افراد هم در زمینه سلامتی پس از عمل ایجاد کند.

وی ادامه داد: هرچند چنین صحبت‌هایی در خصوص پرداخت مبالغ بیشتر توسط کشور‌های دیگر برای خرید کلیه مطرح می‌شود، ولی تاکنون چنین موردی را در سطح استان نداشته‌ایم و باید توجه کرد فروش کلیه در خارج از کشور خطرات بی‌شماری را به همراه دارد، زیرا ما در ایران قبل از اهدای کلیه تمامی آزمایشات ممکن را انجام می‌دهیم و اگر احساس شود کوچکترین مشکلی برای اهدا کننده ایجاد شود به طور قطع مانع از این عمل می‌شویم، ولی ممکن است در کشور‌های خارجی اینگونه آزمایشات صورت نگیرد و شخص اهدا کننده پس از اهدای کلیه با مشکلات و بیماری‌های متعدد روبرو شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به مدت زمان انجام عمل پیوند کلیه گفت: با توجه به آزمایشاتی که انجام می‌گیرد و همچنین رزرو بیمارستان و پزشک و پرداخت هزینه‌های پیوند حدوداً ۱ تا یک و نیم ماه طول می‌کشد تا یک پیوند موفقیت آمیز کلیه انجام بگیرد که مدت زمان تقریبا مناسبی است و با استاندارد‌های جهانی مطابقت دارد.

بیگلری همه گروه‌های خونی را برای اهدای کلیه مناسب دانست و تاکید کرد: تمامی گروه‌های خونی می‌توانند اهدا کننده کلیه باشند و انجمن اهدای کلیه استان به تمامی گروه‌های خونی نیاز دارد، ولی گروه خونی O+ به دلیل گستردگی افراد جامعه با این گروه خونی بیشتر نیاز است

وی تصریح کرد: در عمل پیوند کلیه، سن افراد مهمترین مولفه می‌باشد بنابراین ما بیشتر به اهدا کنندگان جوان یا میانسال نیازمندیم که بتوانیم بیمارانمان را از رنج دیالیز نجات دهیم.

بیگلری تصریح کرد: ما باید نگاه‌مان را در اهدای کلیه به سمت پیوند از افراد مرگ مغزی معطوف بکنیم، زیرا در این روش افراد مرگ مغزی مختلفی وجود دارد که با رضایت خانواده هایشان و پیوند کلیه این افراد می‌توان افراد بیشتری را از مرگ و درد و رنج‌های دیالیز و نارسایی کلیه نجات داد که امیدواریم بر روی این عمل بیشتر تبلیغ انجام بگیرد و خانواده‌های نیکوکار زیادی وجود دارند که رضایت دهند این کار زیبا و خداپسندانه انجام گیرد، هرچند در سطح استان و جامعه تا حدودی این روش بکار گرفته می‌شود، ولی می‌توانیم آن را بیشتر کنیم.

مدیر انجمن بیماران کلیوی تاکید کرد: بیماران دیالیزی هیچ‌گونه هزینه‌ای را بابت دیالیز در سطح بیمارستان‌های استان پرداخت نمی‌کنند و با وجود اینکه هزینه‌های آن برای دولت برای هر جلسه مبلغی حدود ۷۰۰ هزار تومان برای بیمارستان‌های دولتی و ۹۰۰ هزار تومان برای بیمارستان‌های خصوصی است که دولت تمام این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی مدت زمان دیالیز افراد در ماه را ۱۲ جلسه عنوان کرد و افزود: با این حساب هر بیمار دیالیزی در ماه مبلغی حدود ۸ میلیون و چهارصد تا ۱۲ میلیون برای دولت هزینه دارد؛ بنابراین اگر دولت هزینه‌های خرید کلیه را برای بیماران دیالیزی پرداخت کند به نفع دولت خواهد بود که علاوه بر پایان دادن به رنج‌های بیماران دیالیزی و کلیوی و همچنین کم کردن مشکلات خانواده‌های این بیماران، هزینه‌های سنگین انجام دیالیز را از دوش خود بردارد.

بیگلری تاکید کرد: طبق تحقیقات علمی انجام گرفته در سطح ایران و جهان اهدای کلیه برای افراد سالم هیچ‌گونه محدودیت و مشکلی را ایجاد نمی‌کند و تقریبا تمامی افراد سالم می‌توانند بدون هیچ‌گونه مشکلی با یک کلیه زندگی کنند بنابراین از مردم عزیز تقاضامندیم اگر شرایط اهدای کلیه را دارند به انجمن بیماران کلیوی استان و کشور مراجعه کنند تا با این کار نیکو و خداپسندانه از رنج‌های مضاعف بیماران کلیوی بکاهند و این افراد و خانواده‌های آنان را دوباره به زندگی عادی بازگردانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین