کد خبر: ۷۴۹۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

طرز تهیه مرغ تندوری، غذای هندی خوشمزه و محبوب

مرغ تندوری یک غذای هندی بسیار خوشمزه و محبوب است که از ترکیب مرغ با ادویه‌های گوناگون، ماست و... تهیه و در فر بریان می‌شود.
طرز تهیه مرغ تندوری، غذای هندی خوشمزه و محبوب
آفتاب‌‌نیوز :

مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده‌های ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. از مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش رواج بیشتری دارد. مرغ تندوری یکی از غذا‌های خوشمزه و محبوب هندی است. در هندوستان، افغانستان، پاکستان و برخی کشور‌های خاور میانه از نوعی اجاق گِلی استوانه‌ای برای پخت غذا یا نان استفاده می‌شود که به آن تندور می‌گویند.

مرغ تندوری از ترکیب مرغ با ماست، ادویه‌های مختلف، آبلیمو و... تهیه و در تنور بریان می‌شود. پیشنهاد ما این است که حتما این مرغ خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه مرغ تندوری همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه مرغ تندوری
ران مرغ: ۳ عدد
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
ماست: ۳ قاشق غذاخوری
کره: ۱ قاشق غذاخوری
سیر رنده شده: ۱ قاشق مرباخوری
پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری
ادویه تندوری: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: ۱ قاشق مرباخوری
پودر لبو: ۱ قاشق چای‌خوری
نمک: به میزان دلخواه
نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

نکات مربوط به ادویه تندوری
ادویه تندوری نوعی ادویه تند و مخصوص است که ریشه هندی دارد. از این ادویه برای تهیه مرغ تندوری، مزه‌دار کردن مرغ و پخت غذا‌های تنوری استفاده می‌شود و ادویه بسیار محبوبی در سراسر دنیاست. اگر به ادویه تندوری دسترسی ندارید، با ترکیب ادویه‌های زیر می‌توانید به‌راحتی این ادویه را در منزل تهیه کنید:
۳ قاشق غذاخوری پودر پاپریکا + ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه + ۱ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز + ۱ قاشق چای‌خوری پودر سیر + ۱ قاشق چای‌خوری پودر جوز هندی + ۱ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل + ۱ قاشق چای‌خوری پودر زیره + ۱ قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز را با هم مخلوط کنید. ادویه تندوری شما آماده است.

طرز تهیه مرغ تندوری
برای تهیه این مرغ ابتدا باید مرغ را مزه‌دار کنید. ادویه تندوری، فلفل سیاه، پودر لبو، نمک و پودر تخم گشنیز را همراه با آبلیمو، کره، ماست و سیر رنده شده داخل یک کاسه بزرگ بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. سپس ران‌های مرغ را بشویید و با یک چاقوی تیز روی سطح ران چند برش عمیق ایجاد کنید تا مواد به‌خوبی به داخل گوشت مرغ نفوذ کند. ران‌ها را یکی یکی داخل سسی که آماده کرده‌اید، بگذارید و با دست همه قسمت‌های آن را آغشته کنید و با سس ماساژ بدهید.

مرغ‌های مزه‌دار شده را داخل همان کاسه برگردانید و روی آن را بپوشانید. ظرف مرغ را داخل یخچال بگذارید و حدود ۱ ساعت زمان بدهید تا با مواد استراحت کند. سپس مرغ را از یخچال خارج کنید و داخل ظرف مخصوص فر بچینید. سسی که ته ظرف جمع شده است را روی مرغ‌ها بریزید. نیازی نیست ظرف فر را با فویل بپوشانید. ظرف را داخل فر ۱۸۰ درجه و طبقه وسط بگذارید و حدود یک ساعت و نیم زمان بدهید تا مرغ خوب مغز پخت شود. توجه داشته باشید که درجه حرارت فر اجاق گاز‌ها با هم متفاوت است؛ بنابراین با توجه به دمای فری که دارید، زمان را تنظیم کنید تا مرغ بیش از اندازه خشک و سوخته نشود. این مرغ خوشمزه را می‌توانید همراه با نان تازه یا زرشک پلو سرو کنید. نوش جان

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین