کد خبر: ۷۴۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

بهترین راهکار مقابله با اُمیکرون

مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به منشاء سویه جدید کرونا ویروس تحت عنوان اُمیکرون پرداخت و گفت: اُمیکرون نوع نوع جدیدی از ویروس کروناست که در آفریقای جنوبی شناسایی شده و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.
بهترین راهکار مقابله با اُمیکرون
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی خدابخشی اظهار کرد: همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

وی ادامه داد: جهش‌های ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اُمیکرون افزایش یابد.

خدابخشی به منشاء ویروس اشاره کرد و افزود: تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی درباره منشاء اُمیکرون مطرح است و به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک لندن، احتمال دارند نوع اُمیکرون در طول عفونت مزمن در فردی با نقص سیستم ایمنی احتمالا مبتلای به HIV/AIDS درمان نشده تکامل یافته است.

مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی علوم پزشکی تصریح کرد: موارد ابتلا به اُمیکرون در کشورهای بسیاری از جمله آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هلند، پرتغال، بریتانیا (انگلستان و اسکاتلند)، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، دانمارک، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

خدابخشی ادامه داد: شواهد فعلی در مورد میزان انتقال، شدت و توانایی فرار از ایمنی برای اومیکرون بسیار غیرقطعی است. با این حال، اطلاعات اولیه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که ممکن است کرونای اُمیکرون نسبت به نوع دلتا توانایی رشد قابل‌توجهی داشته باشد و با توجه به مدل‌های ریاضی، انتظار می‌رود اُمیکرون در چند ماه آینده باعث بیش از نصف کل عفونت‌های کرونا در اتحادیه اروپا شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مشخص نیست ویروس اُمیکرون تا چه اندازه نگران کننده باشد، تاکید کرد: ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند همچنین با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماری‌زایی ماهرتر می‌کند و واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

خدابخشی گفت: اولین گزارش‌ها از کرونای اُمیکرون از افراد جوان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان دادند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است و موارد شدیدتر بیماری کرونا و میزان بستری‌ها با تاخیر چند هفته‌ای مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار مقابله با این ویروس تزریق واکسیناسیون است، گفت: به گفته کارشناسان، هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است چرا که تحقیقات نشان داده است، میزان بالای آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد و این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اُمیکرون ایجاد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین