کد خبر: ۷۵۹۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
گزارش وزارت تعاون درباره آسیب معیشتی یتیمان و زنان ایران طی دو سال گذشته

۱۲۶ هزار زن و کودک قربانی زنده کرونا

طبق بررسی‌های وزارت تعاون، طی دو سال گذشته و از زمان شیوع کووید ۱۹ در کشور، ۱۲۶۵۹۴ کودک و زن، نان آور یا یکی از اعضای خانواده را به دلیل کرونا از دست داده و دچار مشکلات معیشتی شده اند.
۱۲۶ هزار زن و کودک قربانی زنده کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

 طبق این بررسی که در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ انجام شده، ۱۴۶۱۳ کودک، ۶۸۳۶۰ زن و ۴۳۶۲۱ زن سرپرست خانوار، بر اثر فوت پدر، همسر، نان‌آور یا یکی از اعضای خانواده به دلیل کرونا، آسیب دیده‌اند. به استناد این گزارش می‌توان برآورد کرد که از مجموع ۱۲۶۵۹۴ کودک و زن آسیب دیده از کرونا در کشور، ۱۱.۵ درصد، کودک، ۵۴ درصد زنان سرپرست خانوار جدید (که نان آور را از دست داده و خود، به سرپرست خانوار تبدیل شده اند) و ۳۴.۴ درصد، زنان سرپرست خانواری هستند که یکی از اعضای خانواده‌شان به دلیل کرونا فوت کرده در حالی که ۱۳۷۰ خانوار از این تعداد، دارای عضو معلول هستند.

در گزارش اخیر وزارت تعاون اعلام شده است: از مجموع ۹۹۸۹ خانوار آسیب‌دیده از کرونا با کودک زیر ۱۸ سال، ۹۲۰۳ مرد سرپرست و ۷۸۶ زن سرپرست فوت شده است. نیمی از خانوار‌های دارای کودک با فوتی سرپرست خانوار و نیمی از خانوار‌های زن سرپرست آسیب‌دیده از کرونا، در سه دهک پایین اقتصادی قرار دارند. تنها یک‌سوم خانوار‌های سه دهک پایین درآمدی دارای کودک یا دارای زن سرپرست خانوار جدید، تحت پوشش بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تنها ۲۷ درصد خانوار‌های سه دهک پایین درآمدی، تحت پوشش نهاد‌های حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. از کل ۷۲۳۳ خانوار سه دهک پایین اقتصادی، ۱۹۶۰ خانوار تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند که ۲۴۳۸ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و ۱۱۰ خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

بیشترین تعداد خانوار‌های آسیب‌دیده از کرونا (زن سرپرست و دارای کودک) در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان ساکن هستند. علاوه بر تهران که استانی با بیشترین تراکم جمعیتی در کشور است، بیشترین تعداد خانوار‌های آسیب‌دیده از کرونای دارای کودک زیر ۱۸ سال در استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان غربی و البرز هستند و کمترین این خانوار‌ها در استان‌های سمنان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند. ۵۷ درصد از کل خانوار‌های سه دهک پایین (معادل ۲۰.۰۲۵ خانوار)، تحت پوشش بیمه سلامت و ۴۳ درصد از آن‌ها (معادل ۱۵.۱۷۲ خانوار) تحت پوشش یکی از بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

در این میان، ۳۹ درصد (معادل ۱۳.۷۶۸ خانوار) از این خانوارها، اگرچه تحت پوشش بیمه سلامت هستند، تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار ندارند.۳۲ درصد خانوار‌های زن سرپرست جدید و در زمره سه دهک پایین درآمدی (معادل ۱۱۳۰۶ خانوار) فاقد هرگونه پوشش حمایتی و بیمه‌ای (مستمری بازنشستگی) هستند. نیمی از زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده از کرونا در سه دهک پایین درآمدی، بالای ۶۵ سال سن دارند. دوسوم این خانوارها، یارانه دریافت می‌کنند، اما یک‌سوم ایشان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند. نیمی از زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده از کرونا در سه دهک پایین، بالای ۶۵ سال قرار دارند و به تعبیر دیگر، همه‌گیری کرونا بیشتر به خانوار‌های کم‌بضاعت و سالمند آسیب رسانده است.

استان‌های پرجمعیت نظیر تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان دارای بیشترین خانوار زن سرپرست کم‌بضاعت آسیب‌دیده از کرونا و استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، سمنان، ایلام و خراسان جنوبی دارای کمترین تعداد این خانوار‌ها هستند. استان‌های یزد، اصفهان، مرکزی و سمنان دارای بیشترین تعداد زن سرپرست سالمند (بالای ۶۵ سال) کم‌بضاعت آسیب‌دیده از کرونا و استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر، دارای کمترین نسبت این خانوار‌ها هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین