کد خبر: ۷۶۴۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

ناراحتی تهرانی‌ها از تعطیل نشدن مدارس و ادارات/ آلودگی غباری بدتر می‌شود

جولان ریزگردها همچنان در پایتخت ادامه‌دار بوده و تنفس را برای شهروندان سخت کرده است با این حال خبرهای رسیده حکایت از تداوم این وضعیت در تهران دارد.
ناراحتی تهرانی‌ها از تعطیل نشدن مدارس و ادارات/ آلودگی غباری بدتر می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

امروز را باید یکی از آلوده‌ترین روزهای پایتخت در تاریخ ۲۰۰ ساله خود دانست، روزی که بنا به آمارهای رسمی سایت‌های معتبر هواشناسی با اختلاف آلوده‌ترین شهر دنیا شد؛ با این‌حال خیابان‌ها همچنان شلوغ بوده و تردد عادی در سطح شهر در جریان است. مردم بیشتر ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی و یا از موتورسیکلت استفاده کنند و البته همچنان تردد با اتوبوس‌ها و تاکسی در شهر رونق دارد.

آژیرهای آمبولانس بیشتر از قبل در سطح خیابان‌های شهر شنیده می‌شود و این یعنی اینکه خانواده‌ای برای بیمار خود درخواست اعزام آمبولانس دارد یا حال بیماری ناخوشایند است...

مأموران راهنمایی و رانندگی با ماسک‌های سه لایه در خیابان‌ها حضور دارند و خودروهای اورژانس در میادین مهم شهر توقف کرده تا در موقع اضطرار یاری‌رسان شهروندان باشند...

تهران همچنان در کانون فعالیت روزانه خود قرار دارد و کمتر کسبه یا مغازه‌ای بسته بوده و گویا قرار نیست حتی آلودگی فوق بحران هوا هم شهر را تعطیل کند.

تهران چرا تعطیل نشد؟

در نقطه‌ای از خیابان ولیعصر (عج) حوالی میدان تعدادی از مردم و شهروندان که به اجبار باید در محل کار خود حضور داشته و منتظر تاکسی یا اتوبوس هستند با یکدیگر مکالمه‌های سرپایی و گذری دارند؛ کلیدواژه صحبت‌هایشان هم گلایه از تعطیل نشدن شهر در این شرایط بحران بود: «اصلا آسمان تهران در این سال ها بی سابقه بوده؟ چرا شهر تعطیل نشد و آیا برای فردا تهران تعطیل می شود؟»

یکی از شهروندان که در حوالی میدان ولیعصر (عج) مغازه دارد در این باره گفت: «شغلم آزاد است اما به دلیل تعطیل نبودن شهر مجبور شدم امروز مغازه را باز کنم، از صبح حالم جور دیگری است و سرم بدجور سنگینی می کند؟ امروز شهر حتما باید تعطیل می شد.»

وی افزود: «صبح که در حال آمدن به محل کار بودم با چشم خود دیدم که چند نفر در حوالی میدان انقلاب بدلیل آلودگی شدید دچار حالت تهوع و ضعف شده بودند.»

یکی دیگر از شهروندان هم که شاهد مکالمه من با این مغازه‌دار بود گفت: «باید به حرمت ماه مبارک رمضان و بدلیل روزه داری بسیاری از شهروندان شهر در این وضعیت تعطیل می شد.»

وی اظهار کرد: «یادم هست که چندین سال پیش کیفیت هوا در شرایط خطرناک مثل الان قرار گرفت و تهران سه روز تعطیل شد و باید از مسئولین پرسید به چه معیاری تهران را در این وضعیت تعطیل نکردید.»

در لابلای صحبت‌هایی که با این دو شهروند داشتم تعداد افرادی که دورمان جمع شده بودند افزایش یافت و در خلال صحبت‌های آنان با تایید صحبتها و سرتکان دادن های خود، از این گلایه داشتند که چرا هیچ توجهی از سوی شهرداری و دستگاه‌های مسئول به موضوع آلودگی هوا نشد و حتی مدارس امروز باز بود؟ یکی از شهروندان در اظهار نظر جالبی گفت: «چرا پلیس راهنمایی و رانندگی در این شرایط تردد خودروها در شهر را زوج و فرد نکرد که اینهمه خودرو باز هم در این شرایط در سطح شهر تردد کنند؟ شما نگاهی به خیابانها بیندازید؛ تعجب می‌کنید از اینهمه ترافیک در سطح شهر!»

اعزام اورژانس ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت

در کنار یکی از میادین مرکزی شهر، خودروی اورژانس متوقف شده است. به سراغ یک از تکنسین‌های آن می‌روم و می‌پرسم امروز چه میزان مراجعه کننده داشت؟ یکی از آنان که به نظر از بقیه باسابقه‌تر به نظر می‌رسد گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته همزمان با ورود آلاینده میزان ماموریت های مرکز اورژانس تهران ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت. از صبح امروز هم تعداد افراد مراجعه کننده ای که دچار تنگی نفس و سرگیجه شده بودند زیاد بود.»

وی افزود: «بیشتر بیماران قلبی و ریوی هستند که بدلیل تردد در شهر دچار ضعف و بی حالی شدند.»

البته در این میان آن چیزی که بازهم از سوی برخی از شهروندان رعایت نشد عدم استفاده از ماسک بود که گویا نه در شهر آلودگی وجود دارد و نه در شرایط کرونایی قرار داریم.

موج دوم گرد و غبار با شدت بیشتر در راه تهران است

با این حال دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار کشور در خصوص پدیده گرد و غبار در تهران می گوید: پدیده گرد و غبار تا صبح روز دوشنبه در تهران وجود خواهد داشت و تداوم این وضعیت به علت این است که جریانی جدید در کشورهای غربی ایران شکل گرفته است و امروز صبح وارد استان های غربی شده است و بزودی این موج دوم گرد و غبار به تهران می رسد.

محمد طهماسبی افزود: موج دوم شدت بیشتری دارد و ساعتی قبل به استان های کرمانشاه و ایلام وارد شده و اگر این موج دوم وارد کشور نمی شد شاید نهایتا تا بعد از ظهر امروز وضعیت تهران به حالت نرمال خود باز می گشت اما هم زمان شدن موج اول و دوم گرد و غبار، تهران را تا صبح روز دوشنبه در وضعیت غیرطبیعی نگه می دارد.

دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار کشور ادامه می دهد: در هفته ها و ماه های آینده نیز ممکن است به علت گرم شدن هوا و کاهش بارندگی ها چنین پدیده ای در تهران رخ دهد. باید توجه داشت که تغییر فصل یکی از علل مهم پدیده گرد و غبار است زیرا دمای هوا دچار نوسان می شود و یک روز با هوای گرم و روز بعد با هوای سرد مواجه می شویم که این تغییر دما و نوسانات جوی اختلاف فشار ایجاد می کند و اختلاف فشار نیز شاهد بودیم که در روزهای اخیر موجب وقوع باد و طوفان شده بود که همین باد و طوفان منجر به پدیده گرد و غبار می شود.

همسایه‌های غربی کشورمان عامل شکل‌گیری ریزگردها در پایتخت

همچنین مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، همسایه غربی کشورمان را عامل شکل‌گیری طوفان ریزگردها طی دیروز و امروز در پایتخت اعلام کرد.

سید محمدمهدی میرزایی قمی با اعلام اینکه روز گذشته از ساعت پنج صبح، افزایش شاخص آلودگی آغاز و ساعت هفت صبح به بعد در محدوده خطرناک قرار گرفت، افزود: علاوه بر افزایش شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون، شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲ و نیم میکرون نیز افزایش قابل توجهی داشت و به محدوده بسیار ناسالم رسید.

به گفته وی بررسی‌های اولیه تصاویر ماهواره‌ای، نشان می‌دهد که ریزگردهای ورودی به محدوده شهر تهران از مناطق دوردست خارج از کشور وارد شده‌اند.

وی اظهار کرد: تاریخ شروع شکل‌گیری توده ریزگردی، چهارشنبه ۱۷ فروردین و منبع ابتدایی آن بخش‌هایی از کشورهای همسایه غربی و محل تجمع ابتدایی آن در قسمت‌هایی از ترکیه بوده که با افزایش سرعت باد به داخل کشورمان حرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، توده اولیه ورودی به محدوده شهر تهران تا ظهر جمعه از محدوده شهر عبور کرده و به نواحی شمال‌شرق و شرق کشور رسیده است، خاطرنشان کرد: با این وجود، بررسی‌های مذکور نشان داد توده دیگری از ریزگردها، در محدوده غرب کشور شکل گرفته‌ است.

وی ادامه داد: بر اساس مدل‌های پیش‌بینی، امکان ورود این توده به کشور و رسیدن آن به شهر تهران در ساعات انتهایی روز جمعه و ابتدایی روز شنبه وجود داشت که می‌تواند افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون را در روز شنبه به همراه داشته باشد.

میرزایی قمی با بیان اینکه در بامداد روز شنبه ۲۰ فرودین توده دوم نیز به تهران رسید اضافه کرد: این توده باعث افزایش مجدد شاخص آلودگی هوا تا عدد ۲۸۸ گردید و با خروج توده آلودگی دوم از تهران، روند کاهشی شاخص آلودگی هوا در تهران شروع گشته و تا ساعت پایانی روز این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: علت بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی بوده که همگی این مسائل ناشی از پدیده تغییر اقلیم است.

این مسئول تاکید کرد: از این رو لزوم در نظر گیری برنامه ی جامع و کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی مورد ضرورت بوده و در همین راستا با توجه به اینکه منشاء آن خارج از کشور بوده، موضوع دیپلماسی محیط زیست را می طلبد.

کلانشهر تهران با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری یکی از پرآلاینده ترین کلانشهرهای جهان در این سال های اخیر بوده که ضروری است همه دستگاه های ملی از کشور محیط زیست، دولت و مجلس تدابیری برای کاهش آلاینده در این کلانشهر داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین