کد خبر: ۷۶۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

نگرانی اسرائیل از توافق احتمالی در وین

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در گفت‌وگویی با ابراز نگرانی از احیای توافق هسته‌ای، ادعاهایی را درباره ایران مطرح کرد.
نگرانی اسرائیل از توافق احتمالی در وین
آفتاب‌‌نیوز :

مایک هرتزوگ، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا در گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن‌ست، درباره توافق با ایران در مذاکرات وین در راستای احیای برجام[توافق هسته‌ای] مدعی شد، هیچ توافقی نخواهد توانست ایران را محدود کند، «مگر نوعی بازدارندگی جدی در قبال ایران وجود داشته باشد» و می‌خواهد این بازدارندگی «با یا بدون یک توافق» برقرار شود.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، به گفته هرتزوگ، «بحث میان این وجود توافق و عدم توافق بحث سختی است چون متاسفانه هر دو گزینه ناخوشایند هستند.»

او مدعی شد، «من کاملا باور دارم که اگر در قبال ایران جرات و قاطعیت نشان بدهید، همان طور که اسراییل در چند سال اخیر در منطقه نشان داده، می‌توانید موجب بازدارندگی ایران شوید.»

سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا در پاسخ به این که این رژیم در صورت امضا شدن یک توافق چه واکنشی خواهد داشت، گفت، حاکمیت اسراییل بارها گفته است عضو این توافق نیست و «بنابراین، ما گزینه‌های خودمان را آماده نگه می‌داریم.»

هرتزوگ در این راستا گفت: ما توانمدی‌های خودمان را برای مقابله با ایران ایجاد خواهیم کرد؛ آزادی عمل‌مان را حفظ خواهیم کرد و به موقع تصمیم می‌گیریم که چه اقدامی انجام دهیم. اما البته قرار نیست ما ساکت بنشینیم یا نسبت به وضعیتی که ایران در آن کشوری مجاز به قرار گرفتن در آستانه هسته‌ای شدن است، بی‌تفاوت باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که توافق از نظر او باید متشکل از چه بخش‌هایی باشد، گفت: اگر قرار بود فقط یک‌ مورد را انتخاب کنم، می‌خواستم شاهد توافقی بدون بندهای غروب باشم، یا اگر هم نه، دست کم توافقی با بندهای غروب در بازه‌های زمانی بسیار طولانی. انجام دادن توافقی به مدت فقط چند سال برای ما نگران‌کننده است.»

این دیپلمات رژیم صهیونیستی در ادامه گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مدعی شد: اگر این توافق جدید را با توافق اصلی مقایسه کنید، از یک لحاظ چیزهای کمتری از ایران دریافت می‌کنید چون پیش‌رفت‌های ایران در زمینه هسته‌ای می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که زمان رسیدن به مواد شکافت‌پذیر در حد نظامی برای یک بمب تا حد قابل توجهی نسبت به توافق اصلی کاهش پیدا کرده، به این دلیل که ایران انواع جدیدی از سانتریفیوژها را ساخته و توسعه داده است که آن موقع[توافق سال ۲۰۱۵] در اختیار نداشته است. و این توافقی نسبتا کوتاه‌مدت است.

هرتزوگ همچنین مدعی شد، حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا که در دوان دولت دونالد ترامپ در این لیست قرار گرفته بود، موجب تامین مالی آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای بیشتر در منطقه» عنوان شده، خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین در مورد احیای این توافق، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و در اولویت قرار گرفتن احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های ایران در دولت او، واشنگتن از مارس همان سال به مذاکرات وین در راستای احیای توافق پیوست. البته تا کنون، مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده واز طریق نمایندگان کشورهای کمیسیون مشترک برجام در جریان مواضع یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن رویه سابق در قبال برنامه هسته‌ای ایران از جمله در زمان روی‌ کار بودن دولت باراک اوباما که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پیوست و در دولت دونالد ترامپ که این کشور از توافق خارج شد، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات وین و منصرف کردن متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش از احیای توافق داشته است.

اما با این وجود، دولت آمریکا تاکید داشته است اولویت آن در پیش گرفتن دیپلماسی و بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا در یک نشست خبری در این باره گفت: مادامی که رژیم صهیونیستی تولید اسناد جعلی می کند، خرابکاری می کند و عملیات تروریستی انجام می دهد و این یک جریانی است که نه محکوم می شود نه سرکوب می شود و کسی با آن مقابله نمی کند طبیعی است که این یک نبرد است بین دو جریان حق و باطل. ما در این راستا اهدافی که داریم طی می کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نمی شویم. در یکی از اسنادی که ادعا شده به اورانیومی اشاره شده در یکی از سایت ها که اصلا در ایران وجود ندارد. ما امیدواریم با توافقی که با آژانس داشتیم و مراحلی که تعیین شده است پیش رویم.

الان یک مکان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا پایان خرداد پایان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم می دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.

اسلامی تصریح کرد که «ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و نمایندگان اژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا جمع‌بندی نهایی شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین