کد خبر: ۷۶۵۴۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

گرانی، رئیسی و این قیمت‌های بازیگوش!

سه روز پس از دستور سیدابراهیم رییسی به نهاد‌های نظارتی برای «شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها»، معاون وزیر صنعت نیز در جمع برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سخنان عجیب و دستوری گفت: «هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.»
گرانی، رئیسی و این قیمت‌های بازیگوش!
آفتاب‌‌نیوز :

عباس تابش با تاکید بر اینکه «در دنیا هیچ کشوری نیست که در اقتصاد دخالت نکند و دولت‌ها نقش تنظیم‌گر در اقتصاد جوامع را دارا هستند»، گفت: «هرگونه افزایش قیمت کالا همین امشب اصلاح شود. به استناد قانون، دولت با هرگونه افزایش قیمت برخورد قانونی خواهد کرد. نباید بر هم زننده نظم عمومی توزیع کالا باشیم و اگر تولیدکنندگان به قیمت قبل از سال برنگردند با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

روزنامه جوان: پشت پرده به مدیران دولتی وصل است

در این میان نکته جالب این است که روزنامه جوان، از روزنامه‌های پیش‌روی اصولگرا و از حامیان سیدابراهیم رییسی نیز نسبت به برخورد دستوری دولت با معضل گرانی، انتقادات تندی را مطرح کرده است. روزنامه جوان در شماره روز پنجشنبه هفته پیش نوشت: «رییس‌جمهور دیروز اعلام کرد، دستگاه‌های نظارتی پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند. اگر گرانی‌ها علتش «پشت‌پرده» است یعنی این پشت‌پرده است که دارد مدیریت می‌کند نه دولت‌ها. دولت سیزدهم مثل بقیه دولت‌ها با مردم «عهد» بست و «مسوولیت» پذیرفت و «قول» داد و «انتظار» ایجاد کرد. تا اینجا طبیعی بود. بعد از این مقداری انتظار‌ها بیش از اندازه شد، زیرا همگان دیدند که هماهنگی قوا و نهاد‌ها در اوج قرار گرفته است و این، انتظار‌ها را چند برابر کرد.»

هر چند روزنامه جوان از بعد دیگری به این ادبیات دستوری نگریسته است؛ چه اینکه نوشته است: «توقع آن است که دولت اگر به پشت‌پرده باور دارد، پوست مافیای پشت‌پرده را غلفتی از جا بکند و روی بام رسوایی بیندازد و مرده مافیا را در برق آفتاب رها کند تا عبرت دیگران شود. رییس‌جمهور انقلابی باید از دستوراتش، حرارت بلند شود و حرکتش، موج بلند و فریادش، آتش به‌پا کند.» روزنامه جوان در ادامه نوشته است: «فقط در یک روز این خبر‌ها را در کانال‌های خبری می‌توان خواند: «دام تولید داخل زیادتر از نیاز است، ولی مافیای گوشت اجازه ارزان شدن نمی‌دهد»، «مافیای خودرو مانع پیشرفت این صنعت است»، «مافیای دارو اجازه نمی‌دهد یارانه به دست بیمار برسد.» حتی دیروز کسی از «مافیای دانش‌بنیان‌ها» یاد کرده بود! بقیه انواع مافیا‌ها که مثل نقل و نبات در دهان مردم و کارشناسان است: مافیای سیب‌زمینی، مافیای گوجه، فرنگی‌جات، میوه، شکر، روغن‌نباتی، موز. همین که ما می‌گوییم مافیای کنکور، مافیای تعلیم و تربیت، مافیای کتاب‌های درسی، مافیای آموزشگاه‌ها، این‌ها یعنی یک پشت‌پرده. اما این پشت‌پرده در همه جا هست و اتفاقا وصل کامل به مدیران دولتی است. هیچ مافیایی بدون نفوذ در بدنه دولت‌ها موفق نبوده است.»

روزنامه رسالت نیز چند روز پیش در یادداشتی با اشاره به عملکرد دولت نوشت: «در مورد مسائل خُرد و روزمره، علی‌رغم تلاش‌های فراوان و البته تحقق برخی تفاوت‌ها به‌نسبت دولت قبل، اما برآیند توفیق در این قسمت، نامطلوب و ضعیف است. مردم بیش از رشد فروش نفت، رشد قیمت‌ها را لمس کرده‌اند و بیش از افزایش حقوق‌ها، افزایش نرخ خدمات را تجربه کرده‌اند. رعایت توازن و اولویت‌دهی مناسب به این نظام مسائل، نیازمند خردورزی و مشورت‌پذیری مسوولان مختلف در حوزه‌های گوناگون است تا سرمایه اجتماعی از دست رفته به مرور بازگردد و خانواده ایران اسلامی گرم‌تر و مهربانانه‌تر گردهم آیند.»

در این میان، عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب در حساب توییتری خود به اظهارات معاون وزیر صمت و دستور او برای کاهش یک‌شبه قیمت‌ها نوشت: «‏شاید تعجب کنیم، آیا مگر ممکنه معاون وزیر بود و بدون حداقل درکی، دستور داد که قیمت‌ها از شب تا صبح به قیمت سال بعد (قبل) برگردد؟ به نظرم هر فرد با حداقلی از شعور هم می‌داند که این دستور نامعقول و نشدنی است، پس چرا صادر می‌کند؟ فشار‌های شدید پشت صحنه سیاست در ایران ریشه این دستورات عجیب است.»

چندی پیش، حبیب‌الله بوربور، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفته بود: «امروز کسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که می‌گوید می‌خواهد هزار نفر را بیرون کند. چنین سخنی زلزله ۸ ریشتری در آن وزارتخانه ایجاد می‌کند. نکته دیگر آنکه مسوولان ذی‌ربط بعد از کلی کار کارشناسی می‌گویند «سیب‌زمینی با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین شهرداری عرضه می‌شود»، با اعلام چنین قیمتی کشاورز محصولش را به یک‌سوم این قیمت می‌فروشد.

وی با بیان اینکه در کشور تولید هست، اما مدیریت مشکل دارد، گفت: «معتقدم وزرا و معاون اول آقای رییسی باید اول فکر کنند، بعد تصمیم بگیرند و کار کنند. در واقع نخست ارزیابی کنند ببینند این حرفی که می‌زنند یا تصمیمی که می‌گیرند درست است. اتفاقاتی که این روز‌ها می‌افتد واقعا مردم را ناراضی می‌کند و ما به عنوان اصولگرا نمی‌توانیم جوابگوی مسائل باشیم، با وجودی که خودمان این دولت را انتخاب کردیم.»

هر چند رییس‌جمهوری نسبت به وضعیت تورم در کشور نظر دیگری دارد. رییسی در دیدار با هنرمندان، «دستور مهار اسب سرکش تورم را برنامه اصلی معیشتی دولت در ۸ ماه گذشته عنوان کرد و گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد.»

رییسی با اشاره به میزان تورم در دولت گذشته، چهار سال تورم ۴۰درصد را عامل اصلی گرانی‌ها دانست و با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و گرانی گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد و نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد. سیدابراهیم رییسی در حاشیه دیدار هنرمندان درخصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای ۴۰درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد. رییسی افزود: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط دولت به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالا‌ها و خدمات افزایش نداشته است، تصریح کرد: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد. رییسی همچنین تاکید کرد: دولت اقدامات موثر در هر دو بخش، یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی- مالی و مبارزه با گران‌فروشی را ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج کم و کمتر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
0
9
چاهی که برای دولت روحانی کندند خودشون توش افتادند !!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین