کد خبر: ۷۶۵۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد

ادامه روند چرخش کرونا در ایران

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: میزان بستری و مرگ و میر بیماران کوید ۱۹ در ایران کاهش یافته، اما هنوز شاخص RE یا میزان انتقال عفونت از یک فرد مبتلا به دیگر افراد جامعه با وجود رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون، به عدد یک و کمتر از آن نرسیده که نشان دهنده چرخش کرونا در کشور است.
ادامه روند چرخش کرونا در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: امروز شصت و ششمین جلسه کمیته علمی برگزار و در این جلسه آخرین گزارش‌ها و یافته‌های کرونا در جهان بررسی شد. بر اساس اطلاعات گزارش شده تقریبا در تمامی کشور‌های دنیا، ابتلا به کرونا، میزان بستری و مرگ و میر، سیز نزولی داشته و این نشانه خوبی است چراکه علیرغم ایجاد زیرسویه‌های جدید، هنوز شاهد بروز پیک جدیدی نیستیم.

وی افزود: در هنگ کنگ و چین که پیک نسبتا شدیدی را تجربه کردند، اما در چند روز گذشته از نظر میزان ابتلا، بستری و فوت، روند کاهشی داشته و این خبر خوبی است، چون در تمام کشور‌های دنیا، پیک اُمیکرون در حال فروکش است.

جماعتی گفت: اگرچه میزان بستری و مرگ و میر بیماران کوید ۱۹ در ایران کاهش یافته، اما هنوز شاخص RE یا میزان انتقال عفونت از یک فرد مبتلا به دیگر افراد جامعه با وجود رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون، به عدد یک و کمتر از آن نرسیده که نشان دهنده چرخش کرونا در کشور است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: در این شرایط که هنوز هم شاهد چرخش ویروس کرونا در جامعه هستیم، باید کماکان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم واکسن توجه کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه روند تزریق نوبت سوم واکسن در کشور همانند اکثر کشور‌های دنیا، رو به کاهش بوده که شاید یکی از دلایل آن، فروکش کردن بیماری و عدم توجه کافی افراد به کرونا باشد. تاکید ما این است که تمامی افراد بالاتر از ۱۸ سال، حتما سه نوبت واکسن و افراد واجد شرایط و اعلام شده از سوی کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ و کمیته علمی کشوری کرونا، برای تزریق نوبت چهارم واکسن اقدام کنند.

جماعتی گفت: در مطالعات مختلف در دنیا نشان داده شده که تزریق نوبت سوم و یا نوبت چهارم در افراد واجد شرایط، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش بستری در بیمارستان‌ها و مرگ و میر داشته باشد. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های علمی و سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۵ درصد از کل جمعیت ایران، واکسیناسیون خود را انجام داده اند و رتبه جهانی ایران، ۱۲ است، اما در کشور‌های با درآمد پایین، میزان واکسیناسیون، حدود ۱۵ درصد جمعیت بوده است. این زنگ خطر بزرگی است چراکه در این کشور‌ها با توجه به واکسیناسیون پایین و چرخش ویروس، احتمال ایجاد زیرسویه‌های جدید وجود دارد.

وی افزود: سیاست‌ها و راهبرد‌های جهانی باید به سمتی برود که حتی واکسن کرونا به شکل رایگان در اختیار کشور‌های با درآمد پایین قرار گیرد؛ چون در غیر این صورت ممکن است با شکست کنترل پاندمی کرونا در دنیا روبرو شویم. انجمن‌های خیریه، سازمان‌ها و مجامع علمی و بین المللی باید شرکت‌های بزرگ و غول پیکری که درآمد‌های بالایی دارند را تشویق کنند تا واکسیناسیون علیه کرونا در این کشور‌ها نیز انجام شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در جلسه امروز گزارشی از واریانت‌های XE (ترکیبی از زیرسویه‌های BA۱ و BA۲)، XD (ترکیب اُمیکرون و دلتا) و XF (ترکیب دلتا و اُمیکرون) در کشور‌های اروپایی ارائه شد. تا کنون حدود ۱۰۰ مورد ابتلا به زیرسویه XF و بیش از ۷۰۰ مورد ابتلا به XE شناسایی شده است. اگرچه این زیرسویه‌ها گزارش شده و احتمال ترکیب سویه‌ها وجود دارد و ممکن است قدرت انتشار بیشتری نسبت به BA۲ داشته باشند، اما چون هنوز گسترش زیادی نیافته، شاید کمتر باعث نگرانی در کشور‌ها شود، اما باید احتیاطات لازم، رعایت شود.

جماعتی گفت: یکی از مواردی که امروز مطرح شد مربوط به روش‌های جدید تشخیص کرونا بود که اولین بار سازمان غذا و داروی آمریکا، آن را تایید کرد؛ اگرچه نتیجه مثبت یا منفی دستگاه جدید تشخیصی تنفسی، منوط به انجام آزمایش‌های تشخیصی مولکولی است، اما تحول جدیدی در این زمینه بوده که با یک تست تنفسی می‌توان از مثبت یا منفی بودن کرونا اطلاع یافت و در مکان‌هایی که تجمع افراد بالا و یا ورودی و خروجی افراد مانند فرودگاه‌ها در آن زیاد است، از این دستگاه می‌توان استفاده کرد، اما این دستگاه، جدید است و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: داروی خوراکی جدید "سابیزابولین" که ضد سرطان است در مطالعه‌ای بر روی ۱۵۰ نفر نشان داده که می‌تواند در افراد مبتلا به نوع متوسط تا شدید کرونا که نیاز به اکسیژن دارند و در بیمارستان‌ها بستری بوده اند، موثر باشد و ۵۰ درصد باعث کاهش میزان مرگ و میر این بیماران شود. این دارو هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده، اما مطالعات اولیه آن نشان داده که تا ۶۰ روز، می‌تواند به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در نوع متوسط تا شدید شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا عنوان کرد: امروز همچنین گزارشی از عوارض قلبی و عروقی بیماری کووید ۱۹ در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا مطرح شد. بیماری کرونا به صورت حاد و مزمن، می‌تواند باعث ایجاد عوارض در عروق، میوکارد، پرده روی قلب، ترومبوز، آریتمی و حتی مرگ ناگهانی ناشی از گرفتگی قلب شود.

وی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات مهم کمیته علمی، تشکیل کلینیک‌های سرپایی پسا کووید ۱۹ است؛ چراکه تعداد زیادی از مردم در نوع خفیف، متوسط و شدید مبتلا به کووید ۱۹ شده اند و بعد از بهبودی، ممکن است تا یکسال بعد عوارض کرونا در نواحی و اندام‌های مختلف بدن، در این افراد مشاهده شود و لازم است که بیماران به این کلینیک‌ها مراجعه کنند.

جماعتی یادآور شد: در مطالعات نشان داده شده که بعد از ابتلا به کووید ۱۹ تقریبا تمامی ارگان‌های بدن می‌توانند درگیر شوند؛ بنابراین نیاز به حمایت همه جانبه از بیماران کرونایی بعد از بهبودی آن‌ها از سوی رشته‌های تخصصی مختلف برای ارزیابی و معالجه آن‌ها وجود دارد.

وی گفت: کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارد که باید کماکان احتیاطات لازم رعایت شود. شاخص RE در کشور ما هنوز به یک و کمتر از آن نرسیده و نمی‌توانیم بگوییم که کرونا را بطور کامل کنترل کرده‌ایم؛ بنابراین توصیه ما این است که علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، حتما رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار همه باشد.

جماعتی خاطرنشان کرد: برخی از کشور‌ها که مشکلات و پیک‌های بیماری را دیده‌اند به این خاطر بوده که بعد از کنترل نسبی بیماری در کشورهایشان، پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشته اند. استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و تهویه مناسب، از مهم‌ترین پروتکل‌های موثر در پیشگیری از کرونا است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: اگر در رعایت پروتکل‌ها سهل انگاری کنیم و از کنترل کامل کرونا در کشور سخن بگوییم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم و واکسن را تزریق نکنیم، ممکن است باتوجه به وجود ویروس دلتا در برخی از کشور‌ها از جمله ترکیه که هنوز هم حدود ۳.۵ درصد از موارد گزارش شده در آن، ویروس دلتا است، شاهد مشکلاتی از جمله زیرسویه‌های ترکیبی مانند XD و XF باشیم؛ چراکه این دو سویه، ناشی از ترکیب دلتا و اُمیکرون است. باتوجه به مراودات و رفت و آمد‌هایی که با کشور‌های مجاور از جمله ترکیه داریم، توصیه ما این است که احتیاطات لازم در دستور کار باشد و واکسیناسیون را تکمیل کنیم.

جماعتی تاکید کرد: در کمیته علمی گزارشی از اجرای آزمایشی مدیریت هوشمند کرونا نداریم و مقرر شد که نتایج اجرای آزمایشی این طرح در سه استان کشور باتوجه به موفقیت آمیز دانستن مدیریت هوشمند از سوی دست اندرکاران آن، گزارشی از اقدامات انجام شده و پیشنهادات اجرایی در کمیته علمی بررسی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین