کد خبر: ۷۶۶۰۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

سرمایه گذاری بن سلمان روی کوشنر و منوچین

یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای از پشت پرده روابط بن سلمان با کوشنر و منوچین پرده برداشته و نوشته است مبالغی که ولیعهد سعودی به این دو فرد داده جنبه سیاسی دارد و در واقع او بر روی حاکمان آینده سرمایه گذاری می‌کند تا اگر روزی کوشنر و ترامپ به کاخ سفید بازگشتند به یاد آورند که چه کسی به آن‌ها خوبی کرده بود.
سرمایه گذاری بن سلمان روی کوشنر و منوچین
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در مقاله‌ای اختصاصی به روابط بن سلمان، ولیعهد عربستان با دو فرد پرنفوذ آمریکایی در زمان دولت دونالد ترامپ یعنی جارد کوشنر، مشاور و داماد رئیس جمهور پیشین آمریکا و استیون منوچین، وزیر دارایی آن دولت و تاثیرات قدرتمند آن‌ها بر روابط واشنگتن با ریاض پرداخت.

نویسنده در این مقاله به داستان"رزق و روزی یهودیان آمریکایی" یعنی کوشنر و منوچین و چگونگی بازگشتشان به بازار بعد از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در کاخ سفید پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: کوشنر و منوچین هر کدام شرکتی برای خود تاسیس کردند و نام های پر آوازه تحت عنوان "آونتی" و "لیبرتی" برای آن‌ها انتخاب کردند. این دو برای جمع آوری پول به بازار مالی رفته بودند بنابراین " صندوق سرمایه گذاری عربستان" آن‌ها را پذیرفت و از آن‌ها استقبال کرد.

نویسنده در ادامه با حالت تمسخر می‌نویسد، "مبالغی که آن‌ها جمع آوری کردند بدک نیست" جارد کوشنر ۲ میلیارد دلار از عربستان گرفت اما منوچین به یک میلیارد اکتفا کرد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: صندوق سرمایه گذاری عربستان کمیته‌ای دارد که اعضای آن همگی اقتصاددانان ثروتمند و باتجربه هستند که برخی از آن‌ها سعودی و برخی غربی هستند. بر اساس گزارشی که هفته گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد، این کمیته توصیه کرده بود که عربستان در شرکت کوشنر سرمایه گذاری نکند زیرا او بی تجربه است و سرمایه گذاری در آن جا یک ریسک بزرگ است، از سوی دیگر عملکرد شرکت موفقیت آمیز نبوده و کمیسیونی که می‌گیرد بیش از حد عرف است و روابط با کوشنر می‌تواند به روابط کلی عربستان آسیب وارد کند.

در این مقاله آمده است، اما نظر همین کمیته درخصوص سرمایه گذاری در شرکت استیون منوچین که خود در گذشته یکی از ستارگان "وال استریت" بود، مثبت بوده است.

بر اساس این گزارش، صندوق سرمایه گذاری عربستان زیر نظر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است و او طی چند روز تصمیم گرفت که مبلغ دو میلیارد دلار به جارد کوشنر بدهد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه مقاله خود آورده است: حتی کسی که در امور مالی متخصص نیست این را می‌فهمد که "حاکمان خاورمیانه با این شیوه از خارجی‌هایی که درگذشته درکنار آن‌ها ایستاده‌اند تقدیر می‌کنند و روی حاکمان آینده سرمایه گذاری می‌کنند".

اگر ترامپ و کوشنر روزی به کاخ سفید بازگردند قطعا به یاد خواهند آورد که چه کسی به آن‌ها لطف کرد، اقدامی که محمد بن سلمان انجام داده به شخص کوشنر مربوط است نه افق مالی و افق سیاسی ؛ این مساله ای است که حاکمان آن را می فهمند و فهمیدن آن برای کارشناسان سرمایه سخت است.

نویسنده آورده است که افراد مذکور تنها یهودی نیستند بلکه به طور علنی و سرسختانه حامی دولت اسرائیل هستند و لذا روابطشان با ولیعهد سعودی روند عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو و پیشروی این روند را تضمین می‌کند.

بنت و لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به طور علنی درخصوص این موضوع صحبت نمی‌کنند اما در نشست‌های محرمانه و پشت درهای بسته اهمیت زیادی به این مساله می دهند زیرا بر این باورند که اگر عربستان راه امارات و بحرین را درپیش بگیرد و توافقی علنی با اسرائیل داشته باشد، خاورمیانه تغییر خواهد کرد و جایگاه اسرائیل نیز تغییر خواهد کرد و این بخش مثبت این موضوع است.

در این مقاله آمده است: اگر خیلی مثبت به موضوع نگاه نکنیم، عربستان ممکن است به یک کشور ظالم و فاسد تبدیل شود زیرا حاکم آن فردی افسار گسیخته، دمدمی مزاج و خطرناک است و معاملات مملو از فساد انجام می‌دهد. یکی از مسئولان آمریکایی که با بن سلمان دیدار داشته است نقل می‌کند که " از بن سلمان پرسیدم چرا به خاطر تابلوهایی که با تو صحبت نمی‌کنند و یا کشتی‌های بزرگی که خالی در آب ها درحال حرکت هستند صدها میلیون دلار خرج می‌کنی؟" او در جواب گفت " این کار را می‌کنم چون می‌توانم".

در پایان این مقاله آمده است که یکی از اهداف صهیونیست‌ها از همان ابتدای تاسیس وارد شدن در خاورمیانه است؛ نه با ظلم و سرکوب بلکه با سفر، با لباس، با موسیقی، با صلح اگر ممکن باشد و این هدف هنوز وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین