کد خبر: ۷۶۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

شمار پناهجویان اوکراینی از ۵ میلیون نفر گذشت

موج پناهجویان اوکراینی در روزهای اخیر بار دیگر شتاب گرفته است و همزمان با تشدید حملات روسیه در شرق اوکراین، بر اساس داده‌های سازمان ملل، شمار پناهجویان از مرز پنج میلیون نفر گذشت.
شمار پناهجویان اوکراینی از ۵ میلیون نفر گذشت
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اطلاعات به روز رسانی شده آژانس پناهندگان سازمان ملل، با گذشت حدود دو ماه از جنگ اوکراین، شمار پناهجویانی که روزانه همچنان خانه‌های خود را ترک می‌کنند، در حالی از پنج میلیون نفر فراتر رفت (۵.۰۳ میلیون نفر) که ۷.۱ میلیون آواره داخلی را نیز باید به آن اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری افه، «شابیا مانتو» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: این نگران‌کننده است که در عرض چند هفته به پنج میلیون پناهنده رسیده‌ایم.

لهستان میزبان بیش از نیمی از شمار پناهجویان (۲.۸ میلیون) بوده و سایر کشورهای همسایه اوکراین نیز تعداد زیادی پناهنده را در خود جای داده‌اند؛ رومانی حدود ۷۵۷ هزار نفر که بسیاری از آن‌ها قبلاً از مولداوی عبور کرده‌اند. روسیه ۵۴۹ هزار نفر و مجارستان ۴۷۱ هزار نفر.

مانتو گفت، در لهستان «مردم از سراسر اوکراین از جمله مناطق شرقی به این کشور می‌آیند». وی افزود، در میان پناهندگان «افرادی با موقعیت‌های گوناگون، از خانواده‌های دارای فرزند گرفته تا افراد دارای معلولیت وجود دارند».

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۹۰ درصد از پناهجویان اوکراینی را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌دهند.

به اوکراینی‌هایی که از کشورشان گریخته‌اند، دست‌کم ۷.۱ میلیون آواره در داخل خاک اوکراین را نیز باید اضافه کرد. به این ترتیب، مجموع افرادی که پس از حمله روسیه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به بیش از ۱۲ میلیون نفر می‌رسد، که این رقم بیش از یک چهارم جمعیت این کشور است.

بحران پناهجویان بدترین آسیبی است که قاره اروپا از پایان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵) متحمل شده است. آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) گزارش داد که در سه ماه نخست سال جاری (۲۰۲۲) تعداد مهاجران و پناهجویانی که وارد این اتحادیه شده اند در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به بالاترین سطح رسیده است.

طبق گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از آغاز جنگ اوکراین تا کنون، بیش از دو هزار و ۲۰۰ غیر نظامی در جریان درگیری‌ها کشته شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین