کد خبر: ۷۶۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

طرح محدودسازی اعضای دائم شورای امنیت در استفاده از حق وتو

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل خواستار محدودیت در استفاده از حق وتو برای اعضای دائم شورای امنیت شدند.
طرح محدودسازی اعضای دائم شورای امنیت در استفاده از حق وتو
آفتاب‌‌نیوز :

۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل به‌اتفاق آرا، از ۵ عضو دائم شورای امنیت این سازمان خواستند برای استفاده از حق وتو توجیه منطقی بیاورند.

یکی از سفرای سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: براساس این طرح کشور‌های دارای حق وتو یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا باید هنگام استفاده از این حق برای لغو یکی از تصمیمات اتخاذشده در شورای امنیت، هزینه‌های سیاسی بیشتری پرداخت کنند.

براساس این طرح که نخستین بار دو سال پیش مطرح شد، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل ۱۰ روز کاری پس از اعمال یک وتو از سوی اعضای دائم، گرد هم می‌آیند تا درباره شرایط موجودی که برای آن وتو درنظرگرفته شده است، بحث و تبادل نظر کنند.

بر این اساس، مشخص نیست که اگر ۵ عضو دائم شورای امنیت کمابیش از حق وتو استفاده کنند، می‌توانند موضوعاتی بحث‌برانگیز را مطرح کنند که می‌دانند رقبایشان آن‌ها را وتو خواهند کرد و از این طریق رقبای خود را مجبور می‌کنند برای وتوی خود دلیل منطقی بیاورند.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود با انتقاد از این طرح اظهار کرد: تقریباً ۱۰۰ کشور شامل آمریکا، بریتانیا و فرانسه موافقت خود را با این طرح اعلام کردند که باعث شگفتی در سازمان ملل شد، اما چین و روسیه میان موافقان محدودسازی حق وتو نیستند.

فشار برای انجام این اصلاحات که با موافقت گسترده اعضا روبه‌رو شد، در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین قوت گرفت، حال اوکراین یکی از موافقان این طرح است.

شورای امنیت سازمان ملل علاوه بر ۵ عضو دائم، ۱۰ عضو دیگر را هم به‌مدت دو سال بدون حق وتو انتخاب می‌کند. ژاپن و آلمان از جمله کشور‌های موافق این طرح هستند که در تلاش برای عضویت دائم در شورای امنیت هستند، اما کشور‌های برزیل و هند هم که خواهان پیوستن دائم به شورای امنیت هستند، موافق این طرح نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین