کد خبر: ۷۶۷۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

وزیرخارجه جدید پاکستان کیست؟

وزیر امور خارجه جدید پاکستان همچون مادرش فردی مترقی تلقی می‌شود. او بار‌ها در مورد حقوق زنان و اقلیت‌ها صحبت کرده است.
وزیرخارجه جدید پاکستان کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

فرزند بانفوذترین خاندان سیاسی پاکستان روز چهارشنبه به عنوان وزیر امور خارجه، آخرین پله‌ پیش از رسیدن احتمالی به بالاترین مقام کشور، منصوب شد.

به گزارش یورونیوز، بوتو ۳۳ ساله، یکی از جوان‌ترین وزرای خارجه در جهان، میراث‌دار مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات دیپلماتیک از جمله روابط دشوار با هند، رقیب اصلی پاکستان است.

او در کارزاری ائتلافی که دو هفته پیش به سرنگونی عمران خان، نخست وزیر پیشین و بر آمدن شهباز شریف در این سمت منجر شد، فعالانه شرکت کرده بود.

اولین مأموریت خارجی او در نقش جدید، همراهی با نخست وزیر در روز پنجشنبه به عربستان سعودی خواهد بود، کشوری که شریک تجاری کلیدی و منبع کمک همیشگی به اقتصاد ریاضتی پاکستان است.

بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیری که ترور شد، و آصف‌علی زرداری، رئیس جمهور قبلی و همچنین نوه نخست وزیر اسبق، ذوالفقار علی‌ بوتو است.

پدربزرگ او نیز در اواسط دهه ۱۹۶۰ وزیر امور خارجه و بنیانگذار حزب مردم پاکستان بود که بوتو اکنون رهبری آن را بر عهده دارد. بوتو پس از ترور مادرش در سال ۲۰۰۷، در حالی که دانشجوی دانشگاه آکسفورد بود و تنها ۱۹ سال سن داشت، رهبر حزب شد.

پس از اعدام ذوالفقار در سال ۱۹۷۹ در دوران دیکتاتوری نظامی ضیاءالحق، ابتدا همسرش نصرت و سپس دخترشان بی‌نظیر سرپرستی حزب را بر عهده گرفتند.

وزیر امور خارجه جدید پاکستان همچون مادرش فردی مترقی تلقی می‌شود. او بارها در مورد حقوق زنان و اقلیت‌ها صحبت کرده است.

در کشوری که بیشتر از نیمی از جمعیتش را جوانان زیر ۲۲ سال تشکیل می‌دهند، هوش بوتو در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه جوانان قرار گرفته است، اگرچه او اغلب به دلیل تسلط نه چندان خوب به اردو، زبان ملی کشورش، مورد تمسخر هم قرار می‌گیرد.

مفسران سیاسی نظرات متفاوتی در مورد توانایی‌های بوتو دارند. پرسش‌هایی هم نظیر این که او تا چه زمانی روابط خوب خود با نخست وزیر شهباز شریف، از حزب رقیب «مسلم لیگ» را حفظ می‌کند، مطرح است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین