کد خبر: ۷۶۸۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

نشانه حتمی کلاهبرداری در ایردراپ‌ها را بشناسید

مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: اگر پروژه‌ای در ازای دادن امتیاز مطالبه پول یا دارایی دیگری را داشت، این یک موضوع نشانه‌ای خطرناک است.
نشانه حتمی کلاهبرداری در ایردراپ‌ها را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

عباس آشتیانی گفت: ایردراپ به یکی از روش‌های نوین بازاریابی و مارکتینگ گفته می‌شود که برای پروژه و محصولات مختلف به کار می‌رود. یعنی ایردراپ توزیع رایگان امتیازی از آن شرکت و پروژه است که به دوصورت رایگان و بانتی در نظر گرفته می‌شود و مختص به بلاکچین نیست.

به گفته مدیرعامل انجمن بلاکچین، برای ایجاد انگیزه در کاربر ایردراپ رایگان توزیع می‎شود که در آن پروژه سرمایه گذاری کند، بخشی از امتیازات بصورت رایگان از طریق ثبت نام کردن و نصب اپیکیشن به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اگر بصورت بانتی یا امتیاز ویژه باشد کاربر در ازای انجام دادن یک کاری مثل توییت، تبلیغ کردن و تولید محتوا، لایک و یا ریتوییت کردن یک پست، کاربر را مشمول دریافت آن امتیاز می‌کند.

او گفت: کاربران باید به این نکته توجه کنند که اگر ایردراپ بصورت رایگان بود، نباید داده‌های امنیتی و اطلاعات هویتی و شخصیتی خود را که موجب از دست رفتن اسرار و حریم خصوصی می‌شود به دیگران بدهند. افراد نباید روی لینک‌های ناشناس یا لینک‌هایی که موجب اقدام روی دستگاه و نرم افزار و حریم شخصی افراد می‌شود کلیک کنند، چون می‌تواند یکی از نشانه‌های کلاه برداری فیشینگ باشد.

به گفته آشتیانی، گاهی یک پروژه اسکم یا کلاهبرداری است و از کاربران کمک می‌خواهند که به مارکتینگ و توسعه بازار آن شرکت کمک کنند، حتی پول هم نمی‌گیرند و حریم شخصی افراد را نیز رعایت می‌کنند و لینک مشکوکی هم ارسال نمی‌کنند، اما افراد بصورت ناخودآگاه در یک پروژه‌ای مشارکت می‌کنند که ارزش، اعتبار و مدل درستی ندارد.

بانتی‌ها، پاداش‌هایی در ارز‌های دیجیتال هستند که پروژه بلاک چین پس از اتمام موفقیت آمیز فعالیت خاصی توسط کاربر، به آن‌ها اعطا می‌کند.

دو نمونه از کلاه برداری‌های ایردراپ در دنیا

ایردراپ OmiseGo: یکی از بزرگ‌ترین ایردراپ‌های کلاهبرداری در تاریخ رمز ارزهاست. پروژه OmiseGo برنامه داشت تا در سپتامبر ۲۰۱۷ در بین کاربران خود، توکن OMG ایردراپ کند، اما به دلایلی، این ایردراپ به تعویق افتاد. خبر این ایردراپ در توییتر، تلگرام و دیگر فروم‌های کریپتویی پیچیده بود و کلاهبرداران از محبوبیت این پروژه به نفع خود استفاده کرده بودند و شروع به فریب دادن کاربران از طریق ایجاد وبسایت‌های جعلی و اسامی‌جعلی در توییتر کردند. اسکمر‌ها از کاربران می‌خواستند که برای دریافت رایگان توکن‌های OMG، کلید‌های خصوصی خود را وارد کنند و مقداری ارز دیجیتال اتریوم به سایت واریز کنند. این کلاهبرداری زمانی آشکار شد که حدود ۳۰۰ کوین ETH به ارزش ۵۶.۷۸۱ دلار در آن زمان به سرقت رفت.

ایردراپ ترون: کوین معروف TRX نیز با کلاهبرداری ایردراپ مواجه شده است. شرکت ترون در زمان راه اندازی شبکه اصلی خود، قصد داشت در بین کاربران TRX ایردراپ کند. آن‌ها وعده داده بودند کسانی که در این کمپین ثبت نام کنند، ۲ کوین دریافت می‌کنند و اگر کاربر جدید معرفی کنند، به ازای هر یوزر جدید ۴ کوین دریافت می‌کنند. ۳۶ ساعت بعد از اعلام این خبر، کلاهبرداران شروع به ایجاد پروژه‌های جعلی با نام ترون کردند و برای ارائه ایردراپ، از کاربران کلید خصوصی و واریز رمز ارز درخواست کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین