کد خبر: ۷۶۸۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
روس‌ها گندم اوکراین را غارت کردند

جنگ اوکراین| پنتاگون: روسیه در نبرد دونباس از برنامه عقب است

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که روز جمعه سرانجام غیرنظامیانی که در مجتمع فولاد محبوس شده‌اند به همراه گروهی از آخرین جنگجویان مدافع شهر بتوانند از ماریوپول خارج شوند.
جنگ اوکراین| پنتاگون: روسیه در نبرد دونباس از برنامه عقب است
آفتاب‌‌نیوز :

امدادگران شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین بامداد جمعه ۲۹ آوریل همچنان در تلاش برای کمک به افرادی هستند که در جریان حمله موشکی روز پنج‌شنبه به یک منطقه مسکونی در مرکز شهر، خود یا محل سکونتشان آسیب دیده‌اند.

در این منطقه موسوم به «چوتچنکو» بود که عصر پنج‌شنبه آنهم در جریان سفر دبیرکل سازمان ملل «پنج موشک» روس اصابت کرد و دست‌کم ۱۰ زخمی برجای گذاشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی دربارۀ حملات موشکی روز گذشته آنهم همزمان با سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: «این حادثه چیز‌های زیادی را درباره نگرش واقعی روسیه نسبت به نهاد‌های بین‌المللی حکایت می‌کند.»

در خارج از پایتخت اوکراین نیز ارتش روسیه حملاتش را در همه جا بویژه در خارکیف و دونباس تشدید کرده و در تلاش است از انتقال نیرو‌های اوکراینی از مناطق شمالی به سمت شرق برای تقویت جبهه‌ها جلوگیری کند.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ جمعه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) را در ادامه می‌خوانید:

پنتاگون پوتین را به «فساد» و «بی‌رحمی» متهم کرد

پنتاگون روز جمعه به دلیل رفتار نیرو‌های روسی در اوکراین، ولادیمیر پوتین را به «فساد» و «ظلم» متهم کرد.

این نیرو‌ها به کشتن غیرنظامیان از جمله کودکان متهم هستند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری با اشاره به جنایات منتسب به نیرو‌های روس برای لحظاتی بغض کرد.

آقای کربی که معمولاً به خونسردی در برابر دوربین شناخته می‌شود، گفت: «نگاه کردن به برخی فیلم‌ها و تصور اینکه یک رهبر می‌تواند این کار را انجام دهد، دشوار است.»

وی در مورد وضعیت روانی رئیس جمهور روسیه در این مرحله از جنگ، افزود: «از وضعیت روحی و روانی او اطلاعی ندارم، اما فکر می‌کنم می‌توان در مورد فساد او صحبت کرد.»

او با «مزخرف» خواندن استدلال‌های «عجیب» رئیس جمهوری روسیه که ادعا می‌کند این جنگ برای محافظت از اقلیت روسی در برابر نازیسم اوکراینی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد که «تطابق دادن این لفاظی‌ها با آنچه او در اوکراین انجام می‌دهد، کار سختی است. کاری که آن‌ها کرده‌اند شلیک از پشت گردن به افراد بی‌گناه دست‌بسته، شلیک به زنان باردار و بمباران بیمارستان‌ها بوده است.»

این سخنگو اعتراف کرد که به‌رغم «وحشیگری» روس‌ها در جنگ‌های گذشته مانند چچن یا سوریه، واشنگتن انتظار چنین خشونتی علیه غیرنظامیان اوکراینی را نداشت.

از زمان کشف صد‌ها جسد در چندین منطقه در کی‌یف تحت اشغال نیرو‌های روسی در ماه مارس، اوکراین و کشور‌های غربی روسیه را به «قتل عام» و «جنایت جنگی» متهم کرده‌اند.

دعوت پوتین به نشست گروه ۲۰: واشنگتن نمی‌خواهد به گونه‌ای رفتار کند که انگار اتفاقی نیفتاده

آمریکا روز جمعه در واکنش به موضوع دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ که برای برای نوامبر برنامه‌ریزی شده اعلام کرد که در بحبوحه جنگ اوکراین، با پوتین «به گونه‌ای که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده» رفتار نخواهد کرد.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده همچنان بر این باور است که در موضوع مشارکت روسیه در جامعه جهانی یا نهاد‌های بین‌المللی، نمی‌توان به گونه‌ای رفتار کرد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

او مشخص نکرد که آیا واشنگتن از شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به دلیل حضور پوتین خودداری می‌کند یا نه.

اندونزی که ریاست گروه ۲۰ و میزبانی نشست سران این تشکل را بر عهده دارد، روز جمعه اعلام کرد که رؤسای جمهوری دو کشور روسیه و اوکراین را به این نشست که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، دعوت کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با استقبال از دعوت اوکراینی‌ها، به خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری جو بایدن «مخالفت خود با حضور رئیس جمهوری پوتین در جی‌۲۰ را آشکارا ابراز کرده است».

جن ساکی افزود که آمریکا با اندونزیایی‌ها در تماس است. دعوت از روسیه به پیش از آغاز تهاجم این کشور به اوکراین در ۲۴ فوریه برمی‌گردد.

اندونزی از زمان آغاز تهاجم به اوکراین، تحت فشار شدید غرب به رهبری آمریکا قرار گرفته تا روسیه را کنار بگذارد.

اما جاکارتا با این استدلال که موقعیتش به عنوان میزبان مستلزم «بی‌طرفی» است، در برابر این خواسته غرب مقاومت کرد. جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی گفت که دعوت از رئیس جمهوری اوکراین گامی در جهت مصالحه است.

نبرد در منطقه دنیپروپتروفسک و دونباس

فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک گفت که در روز جمعه، دو شهر در منطقه دنیپروپتروفسک در مرکز اوکراین مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار گرفتند.

هنوز از تلفات یا خسارات احتمالی این حملات خبری منتشر نشده است.

روز جمعه صدای انفجار‌های دیگری نیز از کراماتورسک تا اسلوویانسک، دو شهر در فاصله ۱۸ کیلومتری دونباس شنبده شد. بعد از آن ستون‌های دود از منطقه اسلوویانسک و شهر‌های مجاور بلند شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست کم یک نفر بر اثر این گلوله‌باران زخمی شده است.

تحریم‌های بین‌المللی روسیه را تحت فشار قرار داده است

تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه کرملین به دلیل جنگ‌افروزی در اوکراین، روسیه را تحت فشار قرار داده است.

بانک مرکزی روسیه گفت انتظار می‌رود میزان رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی تا ۱۰ درصد کاهش یابد و چشم انداز آن «بسیار نامطمئن» است.

اوکراین با «خیانتکاران» برخورد می‌کند

نیرو‌های امنیتی اوکراین با افرادی که متهم به همکاری با نیرو‌های روسیه هستند به شدت برخورد می‌کنند.

نیرو‌های امنیتی اوکراین تنها در منطقه خارکیف ۲۴ مأموریت انجام داده و در چهارچوب قوانین ضد خیانت که پس از آغاز جنگ وضع شده، نزدیک به ۴۰۰ نفر را بازداشت کردند.

پنتاگون: روسیه در نبرد دونباس از برنامه عقب است

یک مقام ارشد پنتاگون روز جمعه گفت که حمله روسیه در دونباس به دلیل مقاومت ارتش اوکراین به کندی و به طور نابرابری پیش می‌رود و بنابراین مسکو از برنامه و راهبرد پیش‌بینی شده خود در شرق اوکراین عقب است.

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «چنین می‌اندیشیم که آن‌ها چیزی را که در دونباس به دنبالش بودند، به دست نیاورده‌اند.»

او گفت: «آن‌ها دست کم چند روز از برنامه عقبند. آن‌ها نتوانسته‌اند بین نیرو‌های وارد شده از منطقه خارکیف (در شرق)، شمال دونباس و نیرو‌هایی که از جنوب وارد اوکراین شده‌اند هماهنگی ایجاد کنند.»

این راهبرد گازانبری یکی از اهداف ارتش روسیه برای به دام انداختن نیرو‌های اوکراینی در خط مقدم در اطراف مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک بوده است.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت: «آن‌ها سریع حرکت نمی‌کنند. چند کیلومتر در روز حداکثر کاری است که می‌توانند انجام دهند، زیرا توسط ارتش اوکراین به عقب رانده می‌شوند.»

او توضیح داد که نیرو‌های روسی «نمی‌خواهند اشتباهی مشابه عملیات‌شان در کی‌یف را مرتکب شوند».

ستون‌هایی از تانک‌های روسی که عازم کی‌یف بودند، به دست نیرو‌های اوکراینی مجهز به پرتاب‌کننده‌های موشک دستی و پشتیبانی لجستیکی از راه دور، متوقف شدند.

شهردار کی‌یف: پوتین با حمله پنجشنبه، به گوترش انگشت وسط نشان داد

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با حمله روز پنجشنبه به پایتخت اوکراین در واقع «انگشت وسط» خود را به نشانه تحقیر به گوترش نشان داده است.

ولودیمیر فسنکو، تحلیلگر سیاسی اوکراینی و رئیس اندیشکده «پنتا سنتر» مستقر در کی‌یف در این زمینه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این حمله حاوی پیامی بوده است. وی گفت: «روسیه سیگنال روشنی در مورد قصد خود برای ادامه جنگ علی‌رغم فشار‌های بین‌المللی ارسال کرده است».

کشته شدن یک داوطلب آمریکایی؛ پنتاگون: به اوکراین نروید

به دنبال کشته شدن یک شهروند آمریکایی که برای جنگ علیه نیرو‌های روسی به اوکراین رفته بود، پنتاگون روز جمعه به آن دسته از اتباع آمریکایی که برای شرکت در نبرد با روسیه وسوسه می‌شوند، هشدار داد که به اوکراین نروند.

ربکا کابررا مادر ویلی جوزف کانسل، جوان آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفت که پسر ۲۲ ساله‌اش احتمالا روز دوشنبه کشته شده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در همان شبکه اعلام کرد: «ما همچنان از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که به اوکراین نروند».

او گفت: «اوکراین منطقه جنگی است، جایی نیست که شهروندان آمریکایی به آنجا بروند.»

جوان کشته شده که متأهل و دارای یک فرزند ۷ ماهه است، در اواسط ماه مارس وارد اوکراین شده بود. او که سابقاً از تفنگداران دریایی بود، به یک شرکت شبه نظامی خصوصی پیوست و داوطلب شد تا به صف مبارزان اوکراین بپیوندد.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هم روز پنجشنبه گفته بود که یک تبعه این کشور در اوکراین کشته شده و یک تبعه دیگر نیز مفقود شده است.

به گفته رسانه‌های بریتانیایی، هر دو این افراد نیز به عنوان داوطلب همدوش نیرو‌های ارتش اوکراین می‌جنگیدند.

نزدیک به یک میلیون اوکراینی از لهستان وارد کشور خود شده‌اند

مرزبانی لهستان روز جمعه اعلام کرد از آغاز جنگ تاکنون حدود ۹۲۴ هزار نفر وارد کشور خود شده‌اند. گروهی از این افراد مردانی هستند که قصد داشته‌اند به ارتش اوکراین بپیوندند و گروهی دیگر از خارج به خانه بازگشته‌اند.

تقریباً از هر ۱۰ نفر پناهنده اوکراینی ۶ نفر (۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۵۷۵ نفر تا ۲۸ آوریل) به لهستان گریخته‌اند و به این ترتیب لهستان با اختلاف، بزرگ‌ترین میزبان اوکراینی‌هاست، گرچه بسیاری از این جنگزدگان از راه لهستان به دیگر کشور‌های اروپایی می‌روند. به گفته گارد مرزی لهستان، شمار اوکراینی‌هایی که از مرز این کشور گذر کردند از مرز سه میلیون فراتر رفت.

تا پیش از جنگ، حدود ۱.۵ میلیون اوکراینی در لهستان زندگی می‌کردند که اکثراً کارگران مهاجر بودند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ هزار اوکراینی از کشور خود گریختند

بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که روز جمعه منتشر شد، تنها در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۵۷ هزار پناهجوی اوکراینی به دلیل جنگ از کشور خود گریخته‌اند.

اگر چه در روز‌های اخیر جریان گریز شهروندان اوکراینی از کشورشان به دلیل حمله نظامی روسیه، اندکی افزایش پیدا کرده، اما به طور کلی این آمار از اواخر ماه مارس تاکنون بسیار کاهش یافته است. بر اساس برآورد‌های سازمان ملل که این هفته منتشر شد، احتمالا در سال جاری میلادی، شمار جنگزدگان اوکراینی که از کشورشان می‌گریزند به حدود ۸.۳ میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان، از زمان آغاز تهاجم روسیه در روز ۲۴ فوریه تا ۲۸ آوریل، ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۳۹ اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

۹۰ درصد این پناهندگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی به دلیل نیاز احتمالی در جنگ، اجازه خروج از کشور ندارند.

تاکنون تقریباً دو سوم کودکان اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، از جمله آن‌هایی که هنوز در کشور هستند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۷.۷ میلیون نفر در اوکراین به دلیل جنگ خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، اما هنوز در اوکراین هستند.

تا پیش از حمله روسیه، اوکراین ۳۷ میلیون نفر جمعیت داشت. این رقم شامل کریمه (جنوب) که در سال ۲۰۱۴ به دست روسیه به خاک این کشور الحاق شد و نیز مناطق شرقی تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه نیست.

نروژ بنادر خود را به روی کشتی‌های روسی می‌بندد

دولت نروژ روز جمعه اعلام کرد که بنادر خود را به‌جز کشتی‌های ترال به روی کشتی‌های روسی می‌بندد.

دولت اعلام کرد که ممنوعیت توقف قایق‌های دارای پرچم روسیه در بنادر نروژ از تاریخ ۷ مه اجرایی خواهد شد.

دولت افزود که اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیست، ولی از سیاست‌های بروکسل در قبال مسکو پیروی خواهد کرد و بر این اساس آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ گفت: «بسیار مهم است که ما در کنار اتحادیه اروپا و سایر کشور‌ها بایستیم تا از توانایی‌های روسیه برای تامین مالی جنگ اوکراین بکاهیم.»

پوتین دعوت اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ را پذیرفت

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دعوت او را برای شرکت در نشست گروه ۲۰ که در ماه نوامبر در جزیره بالی برگزار خواهد شد، پذیرفته است.

آقای ویدودو افزود که در اوایل این هفته دعوتنامه‌ای نیز برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین فرستاده و او در پاسخ تنها اعلام کرده که از این دعوت «قدردان» است، اما مشخص نکرده است که آیا در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر.

رئیس جمهور اندونزی اوایل این هفته بطور تلفنی با رؤسای جمهور هر دو کشور روسیه و اوکراین گفتگو کرده و خواستار پایان «فوری» جنگ شده بود.

او همچنین از تمایل اندونزی برای کمک به حل مسالمت‌آمیز این مناقشه و پایان درگیری خبر داده بود.

اوکراین نیرو‌های روسیه را به «غارت گندم» در مناطق اشغال شده متهم کرد

ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین، نیرو‌های روسیه را متهم کرد که گندم‌های انبار شده در بخش‌های تحت اشغالشان را «غارت» کرده‌اند و با این کار امنیت غذایی جهان را نیز تهدید می‌کنند.

در اطلاعیه این ستاد آمده است: «اشغالگران روس از روستاییان غارت می‌کنند و بطور مثال بیش از ۶۰ تن گندم همراه با کامیون‌های باری را از تعاونی‌های کشاورزی در شهر کامیانکا‌-دنیپروسکا به سرقت برده‌اند.»

ایوان فدوروف، شهردار شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین نیز که برای هفته‌ها در اشغال نیرو‌های روسیه بود، دربارۀ خروج ذخایر غلات از این منطقه گفت: «این کار به شکلی بسیار گسترده انجام می‌شد. بطور مثال دیروز ما ویدیویی از کاروانی متشکل از ۵۰ تریلر را منتشر کردیم که غلات را از سرزمین‌های ما خارج می‌کردند و نمی‌دانیم آن‌ها را به کجا فرستاده‌اند.»

وزارت خارجه اوکراین نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد: «غارت غلات از منطقه خرسون همچنین مسدود کردن مسیر حرکت کشتی‌های حاوی این محموله‌ها از بنادر اوکراین، امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند.»

در ادامه بیانیه از روسیه خواسته شده تا به «دزدی غیرقانونی غلات و بستن بنادر اوکراین» پایان دهد و آزادی دریانوردی تجاری را تضمین کند و هشدار داده که روسیه با این اقدامات غیرقانونی، نه تنها از اوکراین بلکه از مصرف کنندگان جهانی غلات این کشور نیز سرقت می‌کند.

کشته شدن یک خبرنگار در جریان حمله هوایی روسیه به کی‌یف

یکی از تهیه کنندگان «رادیو آزادی» اوکراین روز پنج‌شنبه در جریان حمله هوایی روسیه به شهر کی‌یف کشته شد.

این ایستگاه رادیویی در وبسایت خود اعلام کرد: «ویرا قیریچ در نتیجه اصابت موشک روسی به ساختمانی که در آن زندگی می‌کرد، جان باخت.»

جسد خانم قیریچ صبح امروز در میان آوار خرابی‌های این حمله پیدا شده است.

کشته شدن یک شهروند دانمارک که در کنار اوکراینی‌ها می‌جنگید

تلویزیون TV۲ دانمارک اعلام کرد یک شهروند ۲۵ ساله این کشور که عضو لژیون بین‌المللی اوکراین بوده، در ۲۶ آوریل در جریان درگیری‌های شهر میکولایف کشته شده است.

لژیون بین‌المللی اوکراین، واحدی است که برای خارجی‌های داوطلب شرکت در جنگ اوکراین و نبرد علیه نیرو‌های روسیه تشکیل شده است.

نام این مرد اعلام نشده است و وزارت خارجه کپنهاگ نیز در بیانیه‌ای خطاب به رسانه‌های دانمارکی نوشت که در این باره با مقامات اوکراینی در تماس است و هنوز نمی‌تواند این گزارش را تایید کند.

به نوشتۀ روزنامه Jyllands-Posten دانمارک، به نقل از سفارت اوکراین در این کشور، بیش از ۱۰۰ دانمارکی برای مبارزه با روسیه به اوکراین سفر کرده‌اند.

بریتانیا یک تیم از کارشناسان «جنایات جنگی» را به اوکراین اعزام می‌کند

بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که تیمی از کارشناسان «جنایات جنگی» را برای کمک به اوکراین در جمع آوری شواهد و محاکمه عاملان جنایات، در اختیار این کشور خواهد گذاشت.

قرار است این تیم که در میان اعضای آن متخصصان خشونت جنسیِ مرتبط با درگیری‌ها نیز وجود دارند، اوایل ماه مه وارد لهستان شود.

اوکراین می‌گوید در حال بررسی شواهد مربوط به حدود ۷۶۰۰ جنایت جنگی روی داده همچنین تحقیق درباره دست‌کم ۵۰۰ مظنون مرتبط با این پرونده‌ها است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا ضمن اعلام این خبر افزود که به زودی برای دیدار با رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی نیز به شهر لاهه سفر می‌کند.

خانم تراس گفت: «روسیه وحشیگری را در اوکراین به ارمغان آورده است و جنایات زشتی را از جمله علیه زنان مرتکب شده است. تخصص بریتانیا به کشف حقیقت کمک و رژیم پوتین را مسئول اعمال خود خواهد کرد.»

روسیه ورود ۵۹۲ کانادایی از جمله جاستین ترودو را به خاک خود ممنوع کرد

روسیه برای حدود ۶۰۰ شهروند کانادایی از جمله جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور حکم ممنوعیت «دائمی» به خاک خود را صادر کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، علاوه بر آقای ترودو، مقامات کانادایی دیگری همچون آنیتا آناند وزیر دفاع، ملانی جولی وزیر خارجه و دیوید لامتی وزیر دادگستری نیز از ورود به خاک فدراسیون روسیه منع شده‌اند.

در این فهرست نام سایر مقامات ارشد کانادا از جمله وزرا، سناتور‌ها همچنین نمایندگان پارلمان کنونی و پیشین نیز دیده می‌شود.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که اگرچه مسکو همواره مشتاق «حفظ روابط محترمانه و حسن همجواری با مردم کانادا» بوده، اما این تصمیم در پاسخ به «اقدامات خصمانه رهبران کانادا» و وضع تحریم‌های «ناعادلانه» گرفته شده است.

کانادا یکی از کشور‌هایی است که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بیشترین تحریم‌های سیاسی، نظامی و مالی را علیه مسکو وضع کرده و همزمان کمک‌های چند جانبه‌ای را به اوکراین ارائه داده است.

روسیه حمله به کی‌یف همزمان با سفر گوترش را تایید کرد

روسیه روز جمعه ۲۹ آوریل تایید کرد که یک روز پیش از این در جریان سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اوکراین، حمله‌ای را با تسلیحات دارای «دقت بالا» علیه کی‌یف، پایتخت اوکراین انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه در یک جلسه توجیهی اعلام کرد: «نیرو‌های روسی در این حمله با سلاح‌های دوربرد با دقت بالا، کارگاه‌های شرکت فضایی آرتیوم در شهر کی‌بف را منهدم کردند.»

بمباران شدید دونباس در ۲۴ ساعت گذشته

بنا بر گزارش ارتش اوکراین، چندین نقطه از استان دونباس طی ۲۴ ساعت گذشته زیر آتش شدید نیرو‌های روسیه بوده است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز اعلام کرد که بسیاری از نیرو‌های روسیه که در ماریوپل بودند، این منطقه را ترک کرده و به سمت شمال غرب حرکت کرده‌اند.

به گفته این مقام که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده است، نیرو‌های روسیه در حال پیشرفت آهسته و تدریجی در دونباس هستند و در هر روز تنها چندین کیلومتر پیشروی می‌کنند.

روسیه تا روز پنج‌شنبه حدود ۱۹۰۰ موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده که بخش قابل توجهی از این موشک‌ها از خارج از مرز‌های اوکراین شلیک شده‌اند.

گزارش وزارت دفاع بریتانیا از تحولات اوکراین: نبرد دونباس برای روسیه کلیدی است

وزارت دفاع بریتانیا در آخرین به‌روزرسانی خود درباره نبرد در اوکراین اعلام کرد که نبرد دونباس همچنان یک نبرد استراتژیک برای روسیه است تا به هدف خود یعنی کنترل کامل بر مناطق دونتسک و لوهانسک دست یابد.

بنا بر اعلام ارتش بریتانیا، درگیری‌های شدید در اطراف لیسیچانسک و سورودونتسک (استان لوهانسک) در جریان است و روسیه تلاش دارد از ایزیوم (استان خارکیف) به سمت جنوب و اسلویانسک (دونتسک) پیشروی کند.

با این حال «به دلیل مقاومت شدید اوکراین، دستاورد‌های ارضی روسیه محدود بوده و هزینه قابل توجهی برای نیرو‌های روسیه در پی داشته است».

سازمان امنیت و همکاری اروپا شرق اوکراین را ترک می‌کند

سازمان امنیت و همکاری اروپا، بزرگترین نهاد امنیتی جهان، روز گذشته اعلام کرد از آنجا که روسیه به عنوان یکی از اعضای این سازمان با تمدید دورۀ ماموریت آن مخالفت کرده، به ناچار باید دفتر خود را در شرق اوکراین تعطیل کند.

دفتر منطقه‌ای این سازمان مستقر در وین، از سال ۲۰۱۴ میلادی پس از آغاز شورش جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین فعالیت خود را آغاز کرد.

زبیگنیو راو، وزیر خارجه لهستان که در حال حاضر کشورش ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد، گفت: «این تصمیم آسانی نیست...، اما موضع فدراسیون روسیه برای ما چاره‌ای جز برداشتن گام‌هایی برای تعطیل کردن این مأموریت باقی نگذاشته است.»

وی افزود: «این مأموریت نقش مهمی در تسهیل آتش‌بس و تلاش برای کاهش اثرات درگیری بر جمعیت غیرنظامی ایفا کرده است.»

انتقاد وزیر خارجه اوکراین از ناتو و درخواست تضمین‌های امنیتی

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین بامداد جمعه در پیامی توییتری، ضمن انتقاد از ناتو به دلیل باز نکردن درهایش به روی اوکراین، از دیگر کشور‌ها تضمین‌های امنیتی خواست.

او در این پیام نوشت: «اوکراین به خاطر صلح جهانی از تسلیحات هسته‌ای دست کشید. بعد از آن ما در‌های ناتو را کوبیدیم، اما این در هرگز باز نشد. این خلاء امنیتی بود که باعث تجاوز روسیه شد. جهان از لحاظ امنیتی مدیون اوکراین است و ما از دولت‌ها می‌خواهیم تصمیم بگیرند که چه تضمین‌های امنیتی آماده‌اند تا بدهند.»

افزایش امید‌ها به تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که روز جمعه سرانجام غیرنظامیانی که در مجتمع فولاد محبوس شده‌اند به همراه گروهی از آخرین جنگجویان مدافع شهر بتوانند از ماریوپول خارج شوند.

با این حال، فرماندار محلی می‌گوید روسیه همچنان مخالف تخلیه نظامیان مجروح اوکراینی از این منطقه است و می‌خواهد آن‌ها را دستگیر کند.

یک روز پیش از این شورای شهر ماریوپول با انتشار پیامی هشدار داده بود که به دلیل نبود یک سیستم آب و فاضلاب متمرکز، تجزیه هزاران جسد زیر آوار‌ها و کمبود فاجعه بار آب آشامیدنی و غذا، این شهر با خطر «اپیدمی‌های مرگبار» روبروست.

گفته می‌شود که هنوز ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر در محاصره هستند و بیم آن می‌رود که بیماری‌هایی مانند وبا و اسهال خونی در میان آن‌ها شایع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
0
جان کربی عجب استدلالی دارد که ما انتظار نداشتیم ان اتفاقی که در سوریه افتاد در اوکراین تکرار شود مگر مرگ برای سوریه امری درست است ولی برای اوکراین خلاف این
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین