کد خبر: ۷۶۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

ترکیه: عملیات «قفل پنجه» در شمال عراق ادامه دارد

آنکارا از ادامه عملیات فرامرزی ارتش ترکیه در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد که ده ها غاز و پناهگاه گروه تروریستی «پ.ک.ک» را نابود کرده است.
ترکیه: عملیات «قفل پنجه» در شمال عراق ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

مقام‌های ارتش ترکیه امروز (جمعه) گزارش دادند که از آغاز عملیات قفل پنجه، ارتش تاکنون ۸۱ غار و پناهگاه را از وجود گروه تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق پاکسازی کرده است.

به گزارش آناتولی، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش از آغاز عملیات قفل پنجه در ۱۷ آوریل به منظور جلوگیری از حملات گروه تروریستی پ. ک. ک و تامین امنیت مرزی کشور، تاکنون ۸۱ غار و پناهگاه تروریست‌ها را پاکسازی و ۳۶۹ فقره مواد منفجره دست‌ساز متعلق به آن‌ها را منهدم کرده است.

آنکارا عملیات نظامی «قفل پنجه» را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل از دوشنبه هفته گذشته آغاز کرده است.

وزارت دفاع ترکیه دوشنبه این هفته از پایان مرحله نخست عملیات نظامی (قفل پنجه) ارتش این کشور در شمال عراق خبر داد؛ آنکارا هفته گذشته اعلام کرده بود که عملیات نظامی فرامرزی با مشارکت نیرو‌های هوایی و زمینی را در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه با اعلام اینکه مرحله نخست عملیات قفل پنجه در شمال عراق پایان یافته است در عین حال مدعی شد که عملیات نظامی ترکیه تا رفع تهدید در مرز‌های کشورش با عراق ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع ترکیه افزود: در این عملیات نظامی، دسته‌های کماندویی و نیرو‌های ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگرد‌های تهاجمی و توپخانه شرکت دارند.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این باره گفت که طرف ترکیه‌ای قصد دارد امنیت مرز‌های خود را تضمین کند.

عملیات قفل پنجه آنکارا علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان که ترکیه آن‌ها را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داده با مشارکت نیرو‌های ویژه زمینی و هوایی در حالی گذشته آغاز شده که حملات زمینی و هوایی این کشور از تابستان سال ۹۹ در شمال عراق در حال انجام است.

خلوصی آکار می‌گوید که نیرو‌های مسلح ترکیه در مرحله نخست عملیات به مکان‌ها و اهداف مورد نظر خود دست یافته و موفق شدند که از زمین و هوا اهداف عملیات را اجرا کنند.

در مقابل دولت عراق با فراخواندن سفیر ترکیه یادداشت اعتراض شدید بغداد را به نقض حاکمیت سرزمینی عراق تسلیم وی کرد.

عراق در دو سال گذشته چندین بار سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که از جولای ۲۰۱۵ تاکنون ۶۰۰۰ عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل و ۶۹۰۰ نفر در خارج از کشور کشته شده اند در مقابل شمار کشته‌های نیرو‌های نظامی ترکیه بیش از ۱۲۰۰ نفر بوده است.

ترکیه و پ. ک. ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۵۰ هزار کشته داشته است.

ترکیه به ویژه در طول سه سال اخیر به حملات زمینی و هوایی موسوم به پنجه ببر و پنجه عقاب در شمال عراق دست زده که با واکنش شماری از مسوولان و جریان‌های سیاسی عراقی حتی اتحادیه عرب روبه رو شده است و آن‌ها بار‌ها نقض حاکمیت عراق و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال این کشور را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به آن و برچیدن پایگاه‌های نظامی آنکارا در شمال عراق شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین