کد خبر: ۷۶۹۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

استرالیا، جزایر سلیمان را «متخاصم» خواند

پس از آنکه یک مقام نامشخص دولت استرالیا، جزایر سلیمان را به دلیل توافقنامه امنیتی با چین به «خصومت فزاینده» متهم کرد، اسکات موریسون نخست وزیر این کشور نیز نگرانی‌های کانبرا را نسبت به توافقنامه امنیتی این همسایه کوچکش با چین تشریح کرد.
استرالیا، جزایر سلیمان را «متخاصم» خواند
آفتاب‌‌نیوز :

«ماناسه سوگاواره» نخست وزیر جزایر سلیمان روز چهارشنبه «نفاق آشکار» کشورهای غربی درباره توافقنامه امنیتی این کشور با چین را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه خبری ای. بی. سی استرالیا در واکنش به این موضوع از قول یک مقام نامشخص در دولت اسکات موریسون، مدعی شد که کانبرا «نگران» تبدیل شدن نخست وزیر جزایر سلیمان به یک فرد مستبد و متخصام علیه استرالیا بعد از امضای توافقنامه امنیتی با چین است.

این تحولات در حالی است که سوگاواره چند روز پیش و در پارلمان این کشور تهدید تهاجم به این جزایر سلیمان از سوی یکی از رسانه‌های بانفوذ استرالیا را محکوم کرده و گفته بود که این «توهین آمیز» است که متحدان غربی با دولت جزایر سلیمان مانند «یک دانش آموزی که با کلت ۴۵ میلیمتری در دست» رفتار می‌کنند که نیاز به «نظارت» آنها دارد.

موریسون روز پنجشنبه مدعی شده بود که هیچ یک از رفتارهای امپریالیستی رهبر جزایر سلیمان واقعیت ندارد و در عوض او در استرالیا «یک دوست واقعی» را خواهد یافت.

پیش از این کانبرا ساخت یک پایگاه نظامی از سوی چین در جزایر سلیمان را به معنای عبور از خط قرمز توصیف کرده بود.

بعد از آنکه نسخه‌ای از پیش نویس توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان در ماه فوریه ۲۰۲۲ به رسانه‌ها درز کرد، تمامی کشورهای عضو گروه «پنج چشم» شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا این توافقنامه را محکوم کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین