کد خبر: ۷۷۰۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷

همسر رئیس جمهور: تحریم ایران بیشتر تحریم علم است

رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: کشور‌های اروپایی با اعمال تحریم خود را از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور‌ها از جمله ایران محروم کردند.
همسر رئیس جمهور: تحریم ایران بیشتر تحریم علم است
آفتاب‌‌نیوز :

جمیله علم الهدی روز دوشنبه در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در سخنانی به فعالیت های پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و اظهار داشت: این پژوهشکده مطالعات نظری را به سیاست گذاری متصل می کند و در طول سال های گذشته موضوع دیپلماسی علم را هم طی کرده است.

وی ادامه داد: اگر همراهی وزیران وجود داشته باشد، امکان رسیدن به ساختارهای جدید پیدا می کنیم. پژوهشگران در دانشگاه های کشور پیشنهادهای خوبی ارایه کرده اند که بخشی از آن در قالب یک نامه در اختیار رییس جمهور قرار گرفت، رییس جمهور هم دستور رسیدگی به این موضوعات را داده است.

این پژوهشگر یکی از موضوعات مطرح شده را دیپلماسی علمی اعلام کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته با اعمال تحریم در واقع دو بار خود را تحریم کرده اند، آنها در واقع خود را از خزانه و فضاهای علمی و فرهنگی که در کشورهایی مثل ایران وجود دارد، تحریم کرده اند.

وی با بیان اینکه تحریم ایران بیشتر تحریم علم است، تاکید کرد: درحال حاضر دارای زیرساخت های لازم برای ارتباط خیلی جدی با جهان نیستیم، این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته ظرفیت های کشور در عرصه های مختلف توسعه یافته است. توسعه دیپلماسی در بخش های اقتصاد، ورزش باید کنار دیپلماسی علمی قرار بگیرد؛ دیپلماسی علمی، زیرساخت اصلی برای همه دیپلماسی های متنوع در وزارت امور خارجه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به رشد علمی دانشگاه های ایران در حوزه های علوم انسانی، پزشکی، علوم پایه، مهندسی و فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: اگر هر سفیر ایرانی، پیش از اعزام به کشورهای دیگر با روسای دانشگاه های کشور جلسه ای برگزار کند و آنها با ظرفیت علمی این مراکز به طور کامل آشنا و بعد به دیگر کشورها اعزام شوند، می توانند ظرفیت های علمی ایران را به دنیا معرفی کنند و در این راستا از ظرفیت های علمی دنیا بهره مند می شویم.

در این نشست حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، ، روسا و معاونان دانشگاه های سطح یک وزارت علوم و تعدادی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین