کد خبر: ۷۷۱۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

وزیر ارشاد: در دو سال آینده، صادرکننده کاغذ خواهیم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران درباره چالش‌های موجود درباره کاغذ سخن گفت.
وزیر ارشاد: در دو سال آینده، صادرکننده کاغذ خواهیم بود
آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ساعت پایانی پنجمین روز از نمایشگاه کتاب تهران از نمایشگاه بازدید کرد. این درحالی بود که در میانه بازید، ساعت کار نمایشگاه به اتمام رسید و چراغ‌های مصلی را خاموش کردند.

محمدمهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران درباره مسئله کاغذ و این‌که در مصاحبه خود اعلام کرده در دو سال آینده، صادرکننده کاغذ خواهیم بود، اظهار کرد: در همین مدت بارها این مسئله را عنوان کردیم. مسئله کاغذ را در دو موضوع دنبال می‌کنیم؛ یک بحث کوتاه‌مدت بود که الحمدللّه حل شد و آن تخصیص ارز بود. کار میان مدت و بلند ما این است که تلاش کنیم به خودکفایی در صنعت تولید کاغذ برسیم. من این موضوع را با برآورد عرض می‌کنم.

مثلا در بهترین حالت ما سالی ۲۸۰ هزار تن، در حوزه نشر به کاغذ نیاز داریم. به دنبال حل مسئله مالی مجموعه‌هایی که در حال فعال شدن و تکمیل ظرفیت هستیم، آن‌ها بیش از ۳۵۰ هزار تن تولید خواهند کرد. این یک برآورد دقیق است؛ حرف اجمالی نیست و روی آن مطالعه شده است.

او افزود: کارگروهی در دفتر معاون اول رئیس جمهور برای این موضوع تشکیل شده است؛ بنده به همراه وزیر صمت، معاون‌های مرتبط وزارتخانه‌های ارشاد و صمت و مدیر عامل بانک‌های مرتبط و استان‌های درگیر کار؛ یعنی کار کاملی است. شخص رئیس جمهور به عنوان اولین شخص اجرایی کشور نیز پیگیر تحقق این موضوع هستند و چون همه در حال کار هستیم و مسیر را جلو می‌بریم، کار کار کاملی است. ممکن است شما نسبت به یک ماه گذشته سوالی بپرسید و کاری پیش نرفته باشد. اما مسیری است که در حال جلو رفتن است، خیلی امیدوار هستیم و با زمان‌بندی جلو می‌رویم تا ابتدای سال آینده ظرفیت‌های جدید ایجاد راه‌اندازی شود و ما بتوانیم به این هدف‌گذاری که اعلام کرده‌ایم برسیم. می‌دانید که بدون هدف کار کردن مشکل است.

وزیر ارشاد همچنین درباره کاغذهای احتکارشده توضیح داد: نزدیک دوهزار تن کشف شده که در حال تحویل به دوستان ماست و به محض کار انتقال در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.

او در ادامه درباره روند دیرهنگام تحویل کاغذها به وزارت ارشاد، گفت: کار دست دستگاه قضایی بوده و رئیس محترم دستگاه قضا کمک می‌کنند تا این انتقال بیفتد.

او درباره گله ناشران از میزان تخصیص کاغذ افزود: تخصیص کاغذ را دوستانمان در معاونت فرهنگی با توجه به سوابق و اولویت‌هایی که دارند، انجام می‌دهند. در جریان جزئیات تخصیص کاغذ نیستم.

اسماعیلی درباره ادامه‌دار بودن ارز ترجیحی کاغذ گفت: ما از آخرین فرصت ارز ترجیی استفاده کردیم و کار خود را انجام دادیم. ان‌شاءالله از این به بعد نیازمند ارز نباشیم.

او درباره بودجه دولتی دستگاه‌ها گفت: آیین‌نامه آن آماده شده است.

اسماعیلی از انتشارات مکتب حاج قاسم، کتابستان معرفت، سروش، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، انتشارات انقلاب اسلامی، روایت فتح، نشر بین‌المللی حافظ و انتشارات آیت‌الله مکارم شیرازی بازدید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین