کد خبر: ۷۷۲۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
صد‌ها جنگجوی کارخانه فولاد ماریوپل به اردوگاه اسرا در دونتسک منتقل شدند

جنگ اوکراین| روسیه: ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی در آزوف‌ستال تسلیم شده‌اند

همزمان با درگیری‌ها در جبهه‌های جنگ میان نیرو‌های روسی و اوکراینی، تلاش‌های گسترده کی‌یف و متحدانش برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر روسیه در صحنه بین‌المللی ادامه دارد.
جنگ اوکراین| روسیه: ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی در آزوف‌ستال تسلیم شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه روز گذشته اعلام کرد ۷۰۰ جنگجوی دیگر اوکراینی هم در کارخانه فولاد ماریوپل تسلیم شده و اسلحه‌های خود را تحویل داده‌اند؛ روندی که احتمالا نشان‌دهنده موفقیت راهبرد ولادیمیر پوتین در قبال نیرو‌های حاضر در آزوف‌ستال است.

پوتین یک ماه پیش و پس از تصرف شهر ماریوپل به نیرو‌های خود دستور داده بود که حمله‌ای به این کارخانه انجام ندهند، اما در عین حال به نحوی آنجا را محاصره کنند که حتی یک مگس هم نتواند از آن خارج شود.

روسیه می‌گوید تقریبا تمام افراد حاضر در این کارخانه تسلیم شده‌اند. اوکراین هم تا به این لحظه اطلاعات روشن و شفاف و جزییات دقیقی در این رابطه ارائه نکرده است.

در جبهه سیاسی هم روند پیوستن سوئد و فنلاند با سرعت زیادی در حال پیشروی است و این دو کشور به صورت رسمی درخواست خود را تحویل مقامات ناتو داده‌اند. در میان اعضا تنها ترکیه است که به سختی با الحاق هلسینکی و استکهلم به ناتو مخالفت می‌کند.

همزمان مقام‌های روسیه بار دیگر تاکید کردند که از تسلیحات هسته‌ای خود جز برای پاسخ به حملات طرف مقابل استفاده نخواهند کرد.

 تازه ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز پنج‌شنبه ۱۹ ماه مه ۲۰۲۲ (۲۹ اردیبهشت) را در ادامه می خوانید:

دبیر کل ناتو: به نگرانی‌های ترکیه درباره سوئد و فنلاند رسیدگی می‌کنیم

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می‌گوید نگرانی‌های ترکیه در مورد درخواست‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف نظامی در حال رسیدگی است.

آقای استولتنبرگ در یک نشست خبری در کپنهاگ همچنین افزود: «ما حتما به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی می‌کنیم تا به توافقی در این زمینه دست یابیم و بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.»

فرماندار دونتسک: هیچ جای امنی وجود ندارد، ساکنان منطقه را ترک کنند

پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک می‌گوید با تشدید گلوله‌باران روسیه همه مردم باید این منظقه را ترک کنند. کیریلنکو در کانال تلگرامی خود همچنین با اشاره به اینکه دیگر هیچ مکان کاملا امنی در دونتسک باقی نمانده افزود: «روس‌ها به تیراندازی به غیرنظامیان ادامه می‌دهند، اما تخلیه به موقع به ما امکان می‌دهد که جان صد‌ها نفر را نجات دهیم.»

اظهارات فرماندار دونتسک یک روز پس از آن مطرح می‌شود که اصابت گلوله باران نیرو‌های روسی به یک ساختمان ۵ طبقه در روستای باخموث که بیشتر جمعیت آن این منطقه را ترک کرده‌اند باعث فروریختن این ساختمان شده بود.

اردوغان: مخالف الحاق سوئد و فنلاند به ناتو هستیم و نظرمان هم تغییر نخواهد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید این کشور همچنان مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است و این تصمیم را به اطلاع متحدان آنکارا نیز رسانده است.

آقای اردوغان در یک سخنرانی همچنین تاکید کرد که نظر ترکیه در این رابطه تغییر نخواهد کرد.

مقام‌های ترکیه بار‌ها سوئد و فنلاند را به میزبانی از گروه‌های تروریستی از جمله یک گروه کرد متهم کرده‌اند و می‌گویند حضور این جریان‌ها امنیت ترکیه را تهدید می‌کند.

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن منتشر می‌شود که مقام‌های آمریکایی گفته بودند از یافتن راه حلی برای این موضوع اطمینان دارند.

گرهارد شرودر برای همکاری با شرکت‌های روس از برخی از مزایای خود در آلمان محروم می‌شود

گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان به دلیل روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین و داشتن چندین سمت در شرکت‌های روسی، بخشی از مزایای خود را به عنوان یک رهبر سابق آلمان از دست می‌دهد.

کیته بودجه مجلس آلمان با اعلام این مطلب تاکید کرد که بر اساس تصمیم جدید دفتر آقای شرودر و همچنین کارمندان آن که هزینه‌هایش با مالیات شهروندان آلمانی پرداخت می‌شود از او گرفته می‌شود.

این در حالیست که محافظه‌کاران آلمان خواستار قطع شدن مستمری آقای شرودر که معادل سالانه ۱۰۵ هزار یورو است نیز شده بودند. پارلمان اعلام کرده که با این تصمیم و تعطیلی دفتر آقای شرودر، هزینه‌ای معادل سالانه ۴۲۵ هزار یورو از دوش مالیات‌دهندگان آلمانی برداشته خواهد شد.

با این حال او همچنان دسترسی خود به اطلاعات امنیتی را حفظ خواهد کرد.

شرودر رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گازی روس نفت است و از سال ۲۰۱۷ مشغول همکاری با این شرکت است. پس از حمله روسیه به اوکراین آقای شرودر به شدت مورد انتقاد رسانه‌های آلمانی قرار گرفته بود و بسیاری خواهان استعفای او از این شرکت شده بودند.

درخواست حبس ابد برای سرباز روس از سوی دادستانی اوکراین

دادستانی اوکراین در جلسه محاکمه وادیم شیشیمارین، سرباز ۲۱ ساله روس از دادگاه خواست تا حداکثر مجازات برای او یعنی حبس ابد صادر شود.

شیشیمارین که یک غیرنظامی را روز ۲۴ فوریه کشته بود، به اتهام جنایت جنگی در کی‌یف محاکمه می‌شود.

این سرباز جوان در جلسه امروز از همسر مردی که او را به قتل رسانده خواست تا او را ببخشد. او خطاب به خانم کاترینا شالیپووا گفت: «من مقصرم و خطای خود را می‌پذیرم. از شما می‌خواهم من را ببخشید.»

در پاسخ به این درخواست خانم شالیپووا گفت: «من صدای شلیک گلوله‌ها را از حیاط خانه می‌شنیدم. وقتی صدا را شنیدم به طرف همسرم دویدم، ولی او کشته شده بود. من جیغ زدم، فریاد زدم، اما او دیگر مرده بود.»

فنلاند مخالف میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی ناتو

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند می‌گوید کشورش با استقرار تسلیحات هسته‌ای یا با ایجاد پایگاه‌های نظامی ناتو در خاک خود مخالف است.

خانم مارین که این اظهارات را در گفتگو با روزنامه ایتالیایی کورریره دلا سرا به زبان آورده همچنین با اشاره به اینکه چنین اقداماتی بخشی از مذاکرات عضویت هلسینکی با ناتو نیست، افزود: «حتی در صورتی که فنلاند عضوی از ناتو شود هم با این مسائل موافقت نخواهد کرد.»

روسیه ۵ دیپلمات پرتغالی را اخراج کرد

در تازه‌ترین تنش دیپلماتیک، روسیه، پنج کارمند سفارت پرتغال در مسکو را اخراج کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که ۱۰ دیپلمات روسی در پرتغال اخراج شده بودند.

کشور‌های اروپایی از زمان آغاز جنگ بیش از ۳۰۰ کارمند سفارت‌های روسیه در این کشور‌ها را اخراج کرده‌اند. روسیه هم روز چهارشنبه اعلام کرد ۸۵ کارمند سفارت‌های کشور‌های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را از کشور خود اخراج می‌کند.

بایدن با رهبران فنلاند و سوئد دیدار می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز یکشنبه در واشنگتن با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در واشنگتن دیدار کند.

سوئد و فنلاند رسما پیشنهاد خود را برای پیوستن به ناتو به این پیمان نظامی ارائه کرده‌اند و حالا باید فرآیند پذیرش آن‌ها به جریان بیفتد.

این دو کشور اسکاندیناویایی که دهه‌ها است از تعهد نظامی خودداری کرده‌اند، می‌گویند دلیل پیوستن آن‌ها به ناتو نگرانی از اقدامات آتی و احتمالی روسیه است.

با این حال در درون ناتو کشورهایی، چون ترکیه و کرواسی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

بازگشایی سفارت سوئیس در اوکراین

سوئیس دو ماه و نیم پس از بسته شدن سفارت خود در کی‌یف، اعلام کرد که با بازگشت کارمندان خود، فعالیت کنسولی خود را در پایتخت اوکراین از سر می‌گیرد.

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که طی چند روز آینده پنج کارمند این کشور به محل ماموریت خود در کی‌یف باز خواهند گشت و سفارتخانه سوئیس در اوکراین در هفته‌های آتی روی موضوعاتی از قبیل هماهنگی پروژه‌های بازسازی و توسعه کمک‌های بشردوستانه و همچنین پوشش رسانه‌ای وضعیت اوکراین آغاز به کار خواهد کرد.

کشته شدن یک نفر در حملات اوکراین به منطقه مرزی در روسیه

رومن استاروویت، فرماندار کورسک روسیه می‌گوید در پی حملات اوکراین به منطقه غربی کورسک یک غیر نظامی کشته و چندین نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

استاروویت همچنین اضافه کرده که حملات نیرو‌های اوکراینی به یک کارخانه تولید اتانول در روستای تیوتکینو اصابت کرده و چندین خانه آسیب دیده‌اند.

تیوتکینو در فاصله ۲.۴ کیلومتری از مرز اوکراین و روسیه قرار دارد و در ماه جاری هر دو طرف در دو سوی مرز شاهد حملات توپخانه‌ای متناوب به یکدیگر بوده‌اند.

تحریم‌های تازه بریتانیا علیه شرکت‌های هواپیمایی روسیه

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید در ادامه تحریم‌های روسیه تصمیم گرفته مجوز‌ها و جایگاه‌های فرود شرکت‌های هواپیمایی ایرفلوت، اورال ایرلاینز و روسیه ایرلاینز را هم به این سیاهه اضافه کند و حالا این شرکت‌ها نمی‌توانند مجوز‌ها و جایگاه‌های فرود خود در بریتانیا را بفروشند.

این مجوز‌ها که در پی تحریم‌های پیشین بریتانیا علیه این کشور‌ها بلااستفاده مانده بودند، می‌توانست چیزی حدود ۵۰ میلیون پوند ارزش داشته باشد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در این خصوص می‌گوید: «ما قبلا حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته‌ایم. با تحریم‌های جدید امروز مطمئن می‌شویم که آن‌ها نمی‌توانند جایگاه‌های فرود پر سود خود در فرودگاه‌های ما را به پول نقد تبدیل کنند.»

او همچنین بار دیگر با محکوم کردن روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «تا زمانی که پوتین به حمله وحشیانه خود به اوکراین ادامه دهد، ما به هدف قرار دادن اقتصاد روسیه ادامه خواهیم داد.»

خانم تراس همچنین افزود: «هر تحریم اقتصادی پیام روشن ما به پوتین را تقویت می‌کند و تا زمانی هم که اوکراین در این جنگ پیروز نشود، دست از کار نمی‌کشیم.»

ایتالیا خواهان آتش‌بس فوری در اوکراین شد

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا می‌گوید باید هرچه سریعتر در اوکراین آتش‌بس اعلام شود تا از بدتر شدن شرایط و بحران انسانی ناشی از جنگ جلوگیری شود.

آقای دراگی در سخنرانی خود در مجلس سنای ایتالیا همچنین بر لزوم هماهنگی اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های نظامی کشور‌های عضو تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ایتالیا می‌تواند تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهد، به اصلاح سیاست انرژی این کشور نیز اشاره کرد و افزود «اولین تاثیرات این روند در پایان سال جاری مشاهده خواهد شد.»

شولتس: پیوستن سریع اوکراین به اتحادیه اروپا ناعادلانه است

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان می‌گوید هیچ راهی وجود ندارد که روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا سریع‌تر انجام گیرد. آقای شولتس در پارلمان آلمان در این رابطه افزود: «هیچ راه میانبری برای عضویت در اتحادیه وجود ندارد. اگر بخواهیم استثنایی برای اوکراین قائل شویم، اقدامی ناعادلانه در حق کشور‌های بالکان غربی خواهد بود که از پیش به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده‌اند.»

صدر اعظم آلمان با اشاره به کشور‌هایی که در منطقه بالکان سالهاست به دنبال الحاق به اتحادیه اروپا هستند، افزود: «مونته‌نگرو، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگووین و همچنین کوزوو، سال‌ها درگیر فرآیند اصلاحات برای هموار کردن راه خود در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا بوده‌اند.»

شولتس همچنین تاکید کرد که روند پیوستن به اتحادیه اروپا، موضوعی چند ماهه یا چند ساله نیست و نمی‌توان با میانبر برای اوکراین، این اتفاق را تسریع بخشید.

روسیه: از دوشنبه ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی در آزوف‌ستال تسلیم شده‌اند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید از روز دوشنبه، ۱۷۳۰ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل مستقر بودند، خود را تسلیم نیرو‌های روس کرده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی که این وزارتخانه منتشر کرده همچنین آمده است: «در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷۱ جنگجو از گردان آزوف تسلیم شده‌اند تا مجموع کسانی که از روز ۱۶ مه از این منطقه تسلیم شده‌اند به ۱۷۳۰ نفر افزایش یابد.»

مقام‌های روس می‌گویند در میان این افراد ۸۰ مجروح نیز دیده می‌شود.

دنیس پوشیلین: نیمی از مدافعان ماریوپل، کارخانه فولاد را ترک کرده‌اند

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان دونتسک اوکراین و طرفدار روسیه می‌گوید بیش از نیمی از جنگجویان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل گیر افتاده بودند، اکنون این منطقه را ترک کرده‌اند.

در روز‌های اخیر گزارش‌های متعدد و مختلفی در خصوص میزان افرادی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال حضور داشتند منتشر شده است. روسیه می‌گوید بیش از ۹۰۰ نفر از این افراد خود را تسلیم کرده‌اند. دولت اوکراین هم آمار دقیقی از تعداد کسانی که در این کارخانه حضور داشته‌اند منتشر نکرده است.

اوکراین می‌گوید روسیه بیش از ۲۸ هزار سرباز خود را از دست داده‌است

ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین مدعی است از زمان آغاز جنگ و تجاوز روسیه، مسکو ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر از سربازان خود را از دست داده‌است. این آمار شامل سربازانی است که در جنگ کشته و یا اسیر شده‌اند.

ارتش اوکراین که این مطلب را در یک پست فیسبوکی منتشر کرده همچنین می‌افزاید که از زمان آغاز تجاوز نظامی، هزار و ۲۵۴ تانک و ۳ هزار و ۶۳ خودروی زرهی روسیه نابود یا به دست نیرو‌های اوکراینی افتاده است.
آمار و ارقامی که اوکراین از خسارات روسیه منتشر کرده به طور قابل توجهی با آمار رسمی دولت روسیه متفاوت است. ۲۵ مارس مسکو در آخرین به‌روز‌رسانی آمار تلفات اعلام کرده بود که ۱۳۵۱ سرباز این کشور در نبرد کشته شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان نظامی می‌گویند نمی‌توان به آمار دو طرف اعتماد کرد چرا که هر یک از طرفین درگیر تلاش می‌کند با بزرگنمایی در تعداد تلفات طرف مقابل، روحیه مبارزه را در بین نیرو‌های خود تقویت کند.

ژاپن ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین وام می‌دهد

دولت ژاپن تصمیم گرفته جهت حمایت از اوکراین وامی دیگر به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به این کشور اعطا کند. توکیو پیشتر موافقت‌نامه دیگری برای ارائه ۳۰۰ میلیون دلار به کی‌یف امضا کرده بود و با تصمیم جدید دولت ژاپن، مجموع کمک‌های این کشور به اوکراین به ۶۰۰ میلیون دلار وام می‌رسد.

شبکه ان اچ کی ژاپن، گزارش داده که آقای کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن قصد دارد روز دوشنبه در ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را توضیح دهد.

زلنسکی: نیرو‌های روسیه در حال پیش‌روی در دونباس هستند، اما سرعت آن‌ها کند شده

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسی در حال پیش‌روی به سمت جمهوری‌های دونباس هستند، اما سرعت حرکت آن‌ها کند است و نیرو‌های اوکراینی همچنان در مقابل تجاوز دشمن مقاومت می‌کنند.

زلنسکی در ادامه افزود: «ما مجددا کنترل تمام قلمرو‌ها و شهر‌های اشغالی را به دست خواهیم آورد و حتی شایعاتی که درباره استفاده مسکو از سلاح‌های لیزری وجود دارد، ما را نمی‌ترساند.»

او همچنین در خصوص تسلیحات لیزری روسیه گفت: «روسیه با ضعف عملیاتی رو به رو شده و قدرت مبارزه ارتش این کشور کاهش یافته است. استفاده از سلاح‌های لیزری هم نشان می‌دهد که موشک‌های آن‌ها رو به اتمام است و این نشانه‌ای از ناتوانی مسکو در عملیات نظامی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین