کد خبر: ۷۷۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

هشدار جدی درباره شیوع تب کریمه کنگو در فصول گرم سال

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد، از طرفی واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.
هشدار جدی درباره شیوع تب کریمه کنگو در فصول گرم سال
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم، گفت: در حال حاضر این بیماری در استان مشاهده نشده است.

 محمد اسدی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم بیش از دیگر ایام سال است، اظهار کرد: با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما با شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم بوده و علامت خاصی ندارد، افزود: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد، از طرفی واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

اسدی مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه‌ها دانست و تصریح کرد: اگر افرادی که با دام زنده در ارتباط هستند، با دست کنه‌ها را از بدن گوسفندان جدا کنند احتمال نیش زدن دست انسان وجود دارد که این بیماری موجب انتقال به فرد می‌شود، حتی این بیماری پس از انتقال به فرد، می‌تواند قابل انتقال به فرد دیگر باشد.

وی گفت: نگه‌داری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال موجب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌شود، چون با گذشت این زمان مقداری از PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

اسدی یادآور شد: برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شده و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری سپری کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بر سم پاشی بدن دام و جایگاه نگه‌داری دام در آستانه فصل گرم سال از سوی دامداران تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین