کد خبر: ۷۷۶۰۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

داستان ۳ برادر و اجرای حرفه‌ای‌ترین سرقت سال/ جزئیات از سرقت صندوق امانات بانک ملی

چندین بار به بانک مراجعه کرده بودند. آنجا را زیرنظر گرفتند. نقشه بزرگ‌ترین سرقت سال را کاملا حرفه‌ای و زیرکانه طراحی کردند. پول‌های مردم را برداشتند و پیش از اینکه ساعت اداری بانک آغاز شود، به خارج از کشور گریختند.
داستان ۳ برادر و اجرای حرفه‌ای‌ترین سرقت سال/ جزئیات از سرقت صندوق امانات بانک ملی
آفتاب‌‌نیوز :

درست یک روز پس از تعطیلات نیمه‌خرداد بود که ماجرای این دزدی در فضای مجازی خبرساز شد. سارقان وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شده بودند. در‌ها را تخریب کرده و سر فرصت، محتویات ۱۶۸ صندوق را به سرقت بردند. دزدان پس از انجام سرقت، از همان درِ پارکینگ بانک که وارد شده بودند، خارج شدند. بلافاصله تحقیقات در این خصوص آغاز شد. تیمی از کارآگاهان حرفه‌ای متخصص پلیس آگاهی مامور رسیدگی به این ماجرا شدند. مالباختگان همگی دور بانک جمع شده و هیچکدام امیدی به بازگشت سرمایه‌هایشان نداشتند. تااینکه صبح دیروز خبر رسید، ۱۳ متهم این پرونده همگی دستگیر شده و در اختیار پلیس قرار دارند. این در حالی است که محتویات صندوق‌ها نیز از مخفیگاه متهمان کشف شد.

خروج از کشور پیش از مخابره خبر دزدی

سارقان اصلی و طراح نقشه این سرقت سه برادر بودند. این سه برادر به همراه یکی از بستگان نزدیک‌شان نقشه دزدی را طراحی کردند. آن‌ها بیشتر از ۱۲ ساعت را در بانک بودند تااینکه توانستند به صندوق‌ها دسترسی پیدا کنند. نقشه‌ای کاملا حرفه‌ای کشیده بودند. صورت‌های خود را پوشانده و با موتور و خودروی پلاک مخدوش به محل سرقت رفته بودند. دو برادر به همراه همسر یکی از آن‌ها درست پس از این دزدی به خارج از کشور رفتند. یعنی پیش از آنکه کسی از حرفه‌ای‌ترین سرقت سال باخبر شود، آن‌ها از مرز کشور خارج شده بودند.

ماه‌ها روی نقشه کار کردیم

یکی از دزدان در جریان تحقیقات گفت: «من به همراه دو برادر و یکی از بستگانم این نقشه را کشیدیم. دو برادرم به همراه همسر و فرزندان‌شان به خارج از کشور رفتند. قرار شد من و یکی دیگر از همدستان اصلی‌ام، طلا‌ها را در اینجا آب کنیم. بعد آن را از طریق زمینی به خارج از کشور ببریم. حتی یک‌درصد هم فکرش را نمی‌کردیم که دستگیر شویم. چون نقشه‌مان کاملا حرفه‌ای بود. ماه‌ها روی این نقشه فکر کرده بودیم. تمام جزئیات را سنجیدیم.

چندبار به‌عنوان مشتری به همان بانک رفتیم و همه‌چیز را با جزئیات بررسی کردیم. اصلا امکان نداشت که دستگیر شویم. ولی پلیس، ما را غافلگیر کرد. اگر کمی دیرتر دستگیر شده بودیم، طلا‌ها را آب کرده و از کشور خارج می‌شدیم. ولی حالا همگی دستگیر شده‌ایم. حتی دو برادرم هم که به خارج رفته‌اند، دستگیر شده‌اند. ما همگی با هم نسبت فامیلی داریم و هیچ غریبه‌ای بین‌مان نبود.»

وقتی متهمان دستگیر شدند، اموال مردم در خانه‌شان کشف شد. بیشتر اموال را فویل‌بندی کرده و می‌خواستند آن‌ها را آب کنند یا انتقال دهند. درواقع آن‌هایی که از کشور خارج شدند، کار خروج این اموال را به همان‌هایی که در تهران ماندند، سپرده بودند. متهمانی که به گفته پلیس بسیار باهوش و زیرک بودند و اکثرشان سابقه سرقت اماکن را دارند. در کل بازداشت این افراد ماموریتی سخت‌وپیچیده برای کارآگاهان پلیس پایتخت بود.

ماموریت سنگین ۲۰ کارآگاه زبده

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت جزئیات این عملیات سخت‌وحساس را تشریح کرد و در این‌باره گفت: «ما از ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶ خرداد مطلع شدیم که این سرقت به‌وقوع پیوسته است. بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه با تشکیل چندین تیم ویژه از مجرب‌ترین و توانمندترین کارآگاهان پلیس آگاهی تهران طرح عملیاتی برای به دست آوردن سرنخ‌ها ازجمله شناسایی سارقان و نحوه سرقت و دستگیری آن‌ها را انجام دادیم. با تلاش همکاران کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع سرقت، تقریبا تمام سارقان و مرتبطان آن‌ها که بخشی در داخل کشور و بخشی از آن‌ها هم به خارج از کشور متواری شده بودند، دستگیر شدند.»

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه، پلیس در پیگیری این سرقت با تمام توان و شاید دغدغه‌مندتر از مالباختگان به صحنه ورود کرد، ادامه داد: «تمام اعضای این تیم عملیاتی شامل بیش از ۲۰ نفر از کارآگاهان زبده آگاهی کمتر از دو ساعت خوابیدند. آن‌ها با تمام وجود پای‌کار بودند تا سارقان صندوق امانات مردمی دستگیر شدند. در این چندروزه با تلاش ویژه پلیس بخش اعظمی از این اموال مردمی مکشوفه ازجمله طلا، زیورآلات و هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس خارجی کشف و جمع‌آوری شده است. این اموال با هماهنگی دستگاه قضائی و بانک مرکزی تحویل مالباختگان می‌شود.»

به پلیس آگاهی مراجعه نکنید

او در ادامه از مالباختگان درخواست کرد که مراجعه‌ای به پلیس آگاهی تهران نداشته باشند چراکه باید مراحل قضائی پرونده طی و اموال مسروقه تحویل بانک مرکزی شده و از این طریق تحویل مالباختگان شود.

سردار رحیمی با بیان اینکه، در بین سارقان متخصصان مختلف باتخصص در هوابرش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین قرار داشتند، گفت: «یک نفر از فروشندگان اموال از بین سارقان که یک زن بوده است یک ساعت پیش از اطلاع پلیس از مرز هوایی خارج شد و دونفر از آن‌ها از عوامل سرکرده سارقان هستند. مجرمانی که در خارج از کشور دستگیر شده‌اند، با هماهنگی پلیس اینترپل در حال بازگشت به کشور هستند. اکثر این مجرمان نیز همگی سابقه‌دار هستند. آن‌ها چندوقت پیش نیز به یک بانک در قائمشهر دستبرد زده بودند.»

هشدار به بانک ملی

رئیس پلیس پایتخت در ادامه در خصوص اینکه این اموال پس از سرقت در کجا نگهداری می‌شده است نیز گفت: «این اموال در جا‌های مختلف و در دست افراد متفاوت بوده است. تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم و مالباخته‌ها را جمع‌آوری کند و این اموال به‌طور قطع از طریق بانک مرکزی به مردم بازگردانده خواهد شد. عاملی که باعث شد سارقان به دزدی تحریک شوند زمینه‌ای است که از بابت بی‌توجهی به مسائل ایمنی‌وامنیتی فراهم شده است.

پلیس یک ماه قبل به همین بانک تذکر داده بود و همکاران من به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر دادند که این ثبت شده و سند داریم، اما متاسفانه هیچکدام از این‌ها رعایت نشده است. به‌طورحتم یک مرکز ملی که روزانه میلیارد‌ها عملیات بانکی صورت می‌گیرد و یک‌هزار صندوق امانات دارد که ۱۶۸ صندوق آن توسط سارقان باز شده است، نیازمند نگهبانی ویژه است و بانک‌ها باید برای مسایل ایمنی و عملیاتی هزینه کنند. ما مسایل ایمنی اماکن مختلف ازجمله بانک‌ها را به‌صورت فصلی بررسی می‌کنیم و مسئولان آن‌ها مکلف هستند که به توصیه‌های پلیس توجه کنند در غیر این‌صورت مراتب به دستگاه قضائی اعلام می‌شود.»

اطلاعی از میزان اموال سرقتی نداریم

سردار رحیمی همچنین در ادامه در خصوص اینکه از عوامل داخل بانک فردی در این سرقت دست داشته است، گفت: «از عوامل زحمتکش و تلاشگران بانک هیچ دخالت مستقیمی تاکنون محرز نشده است. البته مسئولان بانک مقداری قصور در بحث‌های ایمنی داشته‌اند که باید رعایت می‌کردند. در حال حاضر دو نفر از کارکنان بانک نیز به‌دلیل سهل‌انگاری جزو بازداشتی‌های پلیس هستند. همچنین باید بگویم که ما اطلاعاتی از میزان اموال سرقتی نداریم. باید این اموال در یک مکان محرمانه نگهداری شود اکنون بانک ملی در حال پیگیری است و پلیس از ارزش آن اطلاعی ندارد.»

ماجرای سرقت از بانک قائمشهر

سارقان اصلی این پرونده همان‌هایی هستند که سال گذشته یکی از بانک‌های قائمشهر مازندران را خالی کردند. آن هم با شگردی مشابه؛ آن‌ها همان زمان در کمتر از ۳۶ ساعت بعد از سرقت از سوی پلیس دستگیر شدند. آن بانک نیز متاسفانه فاقد امکانات لازم ایمنی‌وحفاظتی بود. ۱۹ تیرماه سال ۴۰۰ مورد دستبرد و سرقت سارقان قرار گرفت. پس از اعلان سرقت، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی استان مازندران و شهرستان قائمشهر و دیگر عوامل انتظامی‌وامنیتی و نیرو‌های پلیس امنیت قرار گرفت. پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم و همکاری مرجع قضائی، سارقان در کمتر از ۳۶ ساعت شناسایی و دستگیر شدند.

پنج نفر از سارقان که سه نفر آن‌ها قائمشهری و دو نفر آن‌ها از استان تهران بوده‌اند دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند. پول به‌سرقت‌رفته از این بانک ۶۲۷ میلیون‌تومان بوده که بخشی از آن به بانک برگشت. سارقان در این دزدی نیز برابر بررسی‌ها پس از تخریب دوربین‌های مداربسته، قطع برق و تخریب دیوار پشت ساختمان، وارد بانک شده و اقدام به سرقت پول نقد کردند.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
5
قبلا دزدی کرده بودن چجوری کمتر از یسال ازاد شدن اینقدیم وقت داشتن برای بزرگترین سرقت سال برنامه ریزی کنن؟؟!! فکر کنم اصلا زندان نرفتن!!
مفتش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
5
اینا که از بانک قائمشهر کمتر از یکسال پیش سرقت کردن و 36ساعت بعد دستگیر شدند چجوری آزادشون کردن
تازه میگن یکسال رو نقشه کار میکردن که شعبه تهران رو بزنن،با عقل من که جور درنمیاد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
4
کسانی که سال گذشته مرتکب سرقت شده اند چطور اینچنین آزاد هستند ودوباره مرتکب سرقت میشوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
4
امکان نداره بدون گزارش که تز داخل همون نفرات ه به این زودی دستگیر می شدن قطعا گزارش شده حالا یا بابت سهم بوده ویا کسی بود که کنار گذاشته شده بوده
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
2
کاربسیارارشمندپلیس قابل تقدیروتشکراست اماقصور مسئول بانک غیرقابل توجیه وبایدمجازات شودکه نه تنهاکافی بلکه قطعارئیس درحداین سمت نیست وازهمه مهمترخطای فاحش مدیریست که اورانصب کرده یاددآوری میکنم بزرگترین خطایی که درکشوروجودداردهمانادرچین رخدادهایی است که گردانندگان اشگارااعتراف به قصورمینمایند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین