کد خبر: ۷۷۸۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
تبلیغات

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

افزایش امنیت سرور‌های مجازی به یک عامل مهم در سیستم‌های مدرن تبدیل شده است. این مسئله نه تنها برای سایت شرکت‌های بزرگ بلکه برای اشخاصی که سایت‌های کوچکی دارند نیز اهمیت دارد.
روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش امنیت سرور‌های مجازی به یک عامل مهم در سیستم‌های مدرن تبدیل شده است. این مسئله نه تنها برای سایت شرکت‌های بزرگ بلکه برای اشخاصی که سایت‌های کوچکی دارند نیز اهمیت دارد. یکی از موثرترین و کارآمدترین راه‌ها برای افزایش سطح حفاظت و امنیت در برابر خطرات یا حملات مختلف، مجازی سازی است.

روش‌های بهبود و افزایش امنیت سرور مجازی

همانطور که اشاره شد، امنیت از مهم‌ترین نگرانی‌های یک سازمان در رابطه با سیستم‌های سازمانی خود است. یکی از موارد رفع این نگرانی افزایش امنیت سرور‌ها است که در ادامه به چندین روش برای بالا بردن امنیت سرور‌های مجازی اعم از سرور اختصاصی ایران اشاره خواهیم کرد.

۱. تغییر لاگین SSH پیش فرض

از راه‌های جلوگیری از حملات بروت فورس استفاده از Secure Shell یا به صورت اختصاص SSH است. این کار روشی برای اتصال کامپیوتر از راه دور است که به عنوان یک روش اتصال استفاده می‌شود. هکر‌ها با استفاده از پسورد‌های پیش فرض در SSH سعی به دسترسی به سیستم‌ها دارند؛ بنابراین یکی از توصیه‌های مهم برای جلوگیری از این حمله‌ها، تغییر پسورد پیش فرض به یک پسورد جدید است. برای اینکار ابتدا از فایل تنظیمات SSH یک بک‌آپ برداشته سپس فایل تنظیمات SSH را ویرایش می‌کنیم.

در بخش مدیریت سرور مجازی ترکیه خود در فایل تنظیمات قسمتی با عنوان Port۲۲ وجود دارد که به صورت پیش فرض Comment است. آن را از این حالت خارج کرده و در قسمت عدد به جای عدد ۲۲ هر عدد مورد نظر را قرار می‌دهیم. حالا سرور مربوط به SSH را ریست می‌کنیم.

۲. نظارت بر لاگ‌های سرور مجازی

اکثر سیستم‌ها برای لاگ فایل‌ها، فضایی خاص در نظر می‌گیرند. این فایل‌ها اطلاعات فعالیت کاربران همانند، ورود و خروج، فایل‌ها و... در اختیار قرار می‌دهد. نتیجه این کنترل این است که به محض وقوع مشکل هرچه سریع‌تر آن را رفع کرده و از مشکلات بیشتری جلوگیری کنید.

از بهترین راه حل‌ها برای کنترل این مشکلات در انواع سرور‌های مجازی استفاده از ایمیل برای اعلان هشدار است.

۳. استفاده از فایروال

فایروال یا دیوار آتش نرم افزار یا سخت افزاری است که مانع از دسترسی غیر مجاز به کامپیوتر است. به عبارت دیگر یک ابزار امنیتی است که هم به صورت برنامه نرم افزاری و یا دستگاه اختصاصی در دسترس قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین اهداف فایروال جدا کردن داده امن از محل ناامن و کنترل ارتباط بین آن‌هاست. فایروال بین دستگاه و شبکه قرار دارد.

کار‌های دیگر نیز در حیطه کاری فایروال است، اما مهم‌ترین و پر کاربردترین آن کنترل ارتباط ورودی و خروجی از یک دستگاه به شبکه است. نحوه عملکرد فایروال به این شکل است که با استفاده از دیوار کد، کامپیوتر را از اینترنت جدا می‌کند. فایروال هر داده ورودی و خروجی از کامپیوتر را کنترل می‌کند. عدم استفاده از فایروال موجب نفوذ راحت هکر‌ها به سرور مجازی می‌شود.

۴. مدیریت دسترسی کاربران

یکی از راه‌های افزایش امنیت سرور‌های مجازی، کنترل نحوه دسترسی کاربران است. به عبارت دیگر تعیین محدودیت برای استفاده کاربران از محیط‌های مختلف. علاوه بر آن می‌توانید از ابزار‌های مدیریتی نظیر Selinux که آغازگر فرآیندها، مدیریت فایل‌ها، سامانه‌ها و ... هستند در کنار دسترسی کاربران استفاده کنید.

۵. استفاده از گواهینامه SSL

استفاده از گواهینامه SSL

SSL یک فناوری برای ایمن نگه داشتن اتصال اینترنتی و محافظت از هر اطلاعات شخصی توسط هکر‌ها است. نحوه کار به این شکل است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری داده‌ها در حین انتقال کد گذاری می‌شوند. SSL مزایای زیادی دارد از جمله:

امنیت: رمزگذاری داده‌های رد و بدل شده از طریق اینترنت، توسط SSL مانع از دسترسی غیر مجاز به آن‌ها می‌شود. کاراکتر‌های تصادفی درج شده در داده‌ها مانع از خوانده شدن، حتی در مواقع دسترسی و یا هک است.

رمزنگاری داده‌ها: اس اس ال داده‌ها را رمزنگاری می‌کند تا فرد میانی یا هکر نتواند آن را شنود کند.

قابلیت اطمینان: استفاده از گواهی SSL تضمین امنیت سایت را برای کاربران آن ایجاد می‌کند. در نتیجه این گواهی به بازدید کنندگان سایت این حس اعتماد را می‌دهد که این سایت قانونی است.

۶. استفاده از CDN

استفاده از CDN

Content Delivery Network یا به‌صورت اختصاصی CDN یک شبکه توزیع کننده محتوا است که توسط آن می‌توانید سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش دهید. سرور‌هایی در نقاط جغرافیای مختلف قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه کدام سرور به کاربر نزدیک‌تر است به درخواست آن پاسخ می‌دهد. در نتیجه این عمل باعث ایجاد سرعت بیشتر لود خواهد بود. از مزایای استفاده از CDN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سرعت بارگذاری
افزایش امنیت سایت
افزایش میزان پهنای باند
خاموش کردن سرویس‌های غیر ضروری سرور

هر چه ارتباط کمتری بین محیط سرور و دنیای خارجی بیشتر باشد، امنیت سایت بالا می‌رود. بهترین راه حل برای این کار، غیر فعال کردن سرویس‌های غیر ضروری است. هر چه اطلاعات کمتری در مورد سرور خود ارائه دهید، کمتر در معرض حمله هکر‌ها قرار خواهید گرفت.

سخن پایانی

ایجاد امنیت در هر سرور مجازی جزو موارد مهم در جلوگیری از اطلاعات است. با مراجعه به سایت مبین هاست می‌توانید از تیم پشتیبانی و متخصص آن راهنمایی و کمک دریافت نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین