کد خبر: ۷۷۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
شش بر سه به نفع قرمزها؛

سیاست‌های اقلیمی آبی‌های آمریکا با مانع مواجه شد

با رأی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا اختیارات قانونی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در مبارزه با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط نیروگاه‌ها محدود شد. این اقدام به‌نوعی ادامه سنگ‌اندازی‌ها در مسیر اقدامات دولت جو بایدن در مبارزه با انتشار گاز‌های آلاینده در صنعت نفت، گاز و زغال‌سنگ است.
سیاست‌های اقلیمی آبی‌های آمریکا با مانع مواجه شد
آفتاب‌‌نیوز :

با این اقدام دیوان عالی، دیگر لازم نیست منتظر سیاست‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست ماند و بعد واکنش داد چرا که با این محدودیت‌ها عملاً دست این سازمان از همان ابتدا بسته خواهد شد.

پیش‌تر این سازمان محیط‌زیستی امید داشت به بالاترین حد اختیارات قانونی خود در دوران اوباما بازگردد.

به گزارش کارشناسان، جوامع کم‌برخوردار و رنگین‌پوستان در آمریکا بیشتر از سایرین در معرض تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی هستند.

شکایت از سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دیوان عالی آمریکا از طرف ایالت ویرجینیای غربی و هجده «ایالت قرمز» به معنی ایالت‌هایی با اکثریت جمهوری‌خواهان ثبت شد.

به اعتقاد این ایالت‌ها، جلوگیری از کاربرد زغال‌سنگ می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل در ایالت‌های صنعتی شود.

این ایالت‌ها ۴۴ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ایالات متحده را در سال ۲۰۱۸ تشکیل می‌دادند و از سال ۲۰۰۰ تاکنون به طور متوسط تنها ۷ درصد از تولید آلاینده‌ای خود را کاهش داده‌اند. ایالات متحده تقریباً ۱۴ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این یعنی که نوزده ایالت صنعتی آمریکا مسئول تولید بیش از شش درصد از گاز‌های گلخانه‌ای جهان هستند.

این اقدام چه پیام‌هایی دارد؟

این اقدام دیوان عالی ایالات متحده یک پیام داخلی به دموکرات‌ها و یک پیام هم به متحدان خارجی آمریکا دارد و آن این است که گزینه‌های دولت بایدن برای مهار تولید آلاینده‌ها و فاصله گرفتن از سیاست‌های دونالد ترامپ که تغییرات اقلیمی را به سخره می‌گرفت چندان راحت هم نیست.

دیوان عالی با شش رای موافق و سه رای مخالف به این تصمیم رای مثبت داد. سه رای از شش رای مثبت را قضات منصوب دونالد ترامپ صادر کرده‌اند.

به اعتقاد یک عضو سابق کنگره، در کنار این تصمیم دیوان، امید چندانی نمی‌توان از ورود نمایندگان کنگره برای اتخاذ یک تصمیم اساسی در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی داشت.

پیش‌تر نیز اختلاف نظر‌ها در کنگره آمریکا نتوانسته بود به اجرای سیاست‌های دولت بایدن در زمینه تغییرات اقلیمی منجر شود. به طوری که در پروسه تصویب بسته قانونی موسوم به «دوباره بهتر بسازیم» دو نماینده دموکرات آمریکا به جمع جمهوری‌خواهان پیوستند و با این بسته پیشنهادی مخالفت کردند.

این لایحه شامل گذر به سمت استفاده از خودرو‌های برقی، صنایع پاک و ساختمان‌های انرژی کارآمد بود که به طور خاص در بخش خودروسازی با مخالفت‌هایی روبرو شده بود.

دولت بایدن چه می‌تواند بکند؟

در حال حاضر دولت بایدن باید منتظر ترکیب بعدی کنگره آمریکا باشد و ادامه راه برای اتخاذ سیاست‌های محیط‌زیستی همچنان نامعلوم است. اما همچنان گزینه‌هایی برای ادامه راه دارد.

یکی از اینکه در قالب یک «دستور اجرایی» جسورانه دستور اجرای هدفمند و مرحله‌ای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را صادر کند.

مورد دوم اینکه، ایالت‌هایی موسوم به «آبی» از جمله کالیفرنیا که اکثریت دموکرات‌ها را دارند همچون گذشته از مسیر طرح دعوی در دادگاه علیه پس رفت‌های دولت ترامپ شکایت کنند.

گزینه سوم این است دولت بایدن موضوع تغییرات اقلیمی را به بحثی داغ در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تبدیل کند تا بلکه حساسیت مردمی برای رای دادن به نمایندگان دموکرات بیشتر شود.

بایدن وعده داده بود تا آخر این دهه میلادی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در آمریکا نسبت با سال ۲۰۰۵ به نصف کاهش یابد و تا سال ۲۰۳۵ نیز این میزان به صفر برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین