کد خبر: ۷۷۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
شانزدهمین دورۀ حراج تهران برگزار شد

تابلوی ۸ میلیاردی

«هنر معاصر ایران» عنوان شانزدهمین دورۀ حراج تهران بود که جمعه دهم تیر برگزار شد و در نهایت اثری از رضا درخشانی با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان، عنوان گران‌ترین اثر را به خود اختصاص داد.
تابلوی ۸ میلیاردی
آفتاب‌‌نیوز :

حراج شانزدهم تهران با رقم فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. این رقم در مقایسه با حراج چهاردهم که با همین عنوان و فروش نهایی ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون برگزار شده بود با رشد در فروش آثار همراه شد. این برنامه در حضور جمع محدودی از گالری‌داران، مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری با اجرای حسین پاک‌دل و در ساعت ۱۸:۱۶ دقیقه در هتل پارسیان آزادی شروع شد. در این حراجی اثر رضا بخشی با عنوان «انا لله و انا الیه راجعون» با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد. رضا بخشی این اثر نقاشی روی بوم را سال ۱۳۶۸ خلق کرده بود. کامبیز درم‌بخش از جمله هنرمندانی بود که در سال ۱۴۰۰ از دنیا رفت.

اثری بدون عنوان از این هنرمند متعلق به مجموعه پاپ آرت‌های قجری که بین ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده بود به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد. در این حراجی اثری بدون عنوان از جمشید سماواتیان، که او هم سال ۱۴۰۰ از دنیا رفت، به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان به فروش رسید. در شانزدهمین حراج تهران، «شکار سیمرغ» رضا درخشانی با تکنیک مواد روی بوم با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان فروش رفت. این اثر در سال ۱۳۹۵ خلق شده است. نقاشی‌های درخشانی سطوح وسیع و بزرگی از رنگ‌های درخشان است که در آن ادبیات و نقاشی به هم گره می‌خورد. دل‌بستگی نقاش به تأثیرات نوستالژیک تاریخ سرزمین مادری، سبب شده تلاش کند دستاورد‌های کهن هنر ایران زمین را در قالب و هیئتی نو و امروزی بازآفرینی کند. بر خلاف نگارگری ایرانی، این آثار در ابعاد بزرگ و با بافت غلیظ در دو یا سه لت و یا بیشتر به اجرا درمی‌آیند که البته رنگ نقش عمده‌ای را در آن باز می‌کند.

در حراج شانزدهم، منصور قندریز هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او که به عنوان «قلۀ حراج» خوانده شد به قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. این قیمت درحالی نهایی شد که پیش‌تر این اثر بین ۶-۷ میلیارد تومان تخمین زده شده بود. فریده لاشایی هنرمند دیگری بود که اثری با عنوان «خرگوش‌ها مقدمه‌ای بر آلیس در سرزمین عجایب» از او، به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین