کد خبر: ۷۸۲۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

موافقت اسرائیل با واگذاری جزایر مصری به عربستان

یک پایگاه آمریکایی گزارش داده رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری در تنگه تیران موافقت کرده است. این اقدام، مسیر را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هموار می‌کند.
موافقت اسرائیل با واگذاری جزایر مصری به عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه آکسیوس نوشته این توافق که چندین ماه مذاکرات مخفیانه بر سر آن انجام شده است یک دستاورد سیاست خارجی مهم برای دولت جو بایدن در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

این توافق همچنین می‌تواند زمینه‌های حصول توافق جداگانه‌ای را فراهم آورد که به هواپیما‌های اسرائیلی اجازه می‌دهد از حریم هوایی عربستان سعودی برای پرواز به سمت هند یا چین استفاده کنند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند انتظار می‌رود این توافق در جریان سفر جو بایدن به عربستان در روز‌های آینده اعلام شود. این مقام‌ها گفته‌اند تل‌آویو چراغ سبز برای این توافق را روز پنجشنبه به آمریکا داد.

مفاد توافق بر سر جزایر تیران و صنافیر به تأیید دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی رسیده است. وزارت‌خانه‌های جنگ و خارجه این رژیم هم توافق را تأیید کرده‌اند.

پیشتر گزارش شده بود از آنجا که عربستان سعودی و رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند نمی‌توانند درباره دو جزیره مذکور توافق دوجانبه مستقیم داشته باشند و مصر و آمریکا دنبال راه‌حل‌های قضایی و دیپلماتیک برای نهایی کردن توافق هستند.

بر اساس توافق «کمپ دیوید» (میان مصر و اسرائیل)، مصر متعهد شده که تیران و صنافیر را خلع سلاح و به درخواست تل‌آویو مبنی بر استقرار ناظران بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در این جزایر موافقت کند.

عربستان سعودی کنترل این دو جزیره را که دروازه ورود به بندر‌های «العقبه» و «ایلات» هستند، در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد. اکنون رایزنی‌هایی سه‌جانبه در جریان است تا مالکیت این این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی بازگردد.

به رغم اعتراضات عمومی در مصر، پارلمان این کشور در تاریخ ژوئن ۲۰۱۷ و دادگاه عالی مصر در مارس ۲۰۱۸ توافقی را برای انتقال مالکیت و حاکمیت این دو جزیره به عربستان سعودی تصویب کردند؛ اما این توافق به دلیل معاهده ۱۹۷۹ به رضایت و تایید رژیم صهیونیستی هم نیاز داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین