کد خبر: ۷۸۲۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

عادل الجبیر: صلح با اسرائیل گزینه‌ای "استراتژیک" است، اما الزاماتی وجود دارد

وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه تاکید کرد که صلح با اسرائیل گزینه‌ای "استراتژیک" است اما الزامات مشخصی وجود دارند که باید پیش از آن محقق شود.
عادل الجبیر: صلح با اسرائیل گزینه‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در پاسخ به این سوال که "آیا عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده است و اگر چنین است این اتفاق چه زمانی انجام می‌شود"، اظهار کرد: گفتیم که عربستان از ابتکارعمل صلح حمایت می‌کند، در واقع آن را ارائه کردیم و توضیح دادیم که صلح در پایان این عملیات و نه ابتدای آن محقق می‌شود، همچنین گفتیم کشورهایی که توافقنامه‌های "ابراهیم" را با اسرائیل امضا کردند، در واقع اینها تصمیمات حاکمیتی بود که این کشورها در پیش گرفتند و امیدواریم که این تصمیمات تاثیر مثبتی بر وضعیت داخلی اسرائیل داشته باشند.

الجبیر در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای پیوستن به توافقنامه ابراهیم آماده است یا نه، گفت: توضیح دادیم که ما به یک عملیات نیاز داریم و این عملیات باید شامل اجرای ابتکارعمل صلح باشد، ما به سازشی بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور با تشکیل کشور فلسطین در اراضی اشغالی و با پایتختی قدس شرقی پایبند هستیم و این خواسته ما برای صلح است.

وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه تاکید کرد: صلح با اسرائیل یک گزینه "استراتژیک" است اما الزامات مشخصی دارد که باید پیش از اینکه این اتفاق بیفتد، این الزامات محقق شوند.

او در ادامه فاش کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ریاض را برای افزایش تولید نفت تحت فشار نگذاشت و عربستان بر حفظ ثبات در بازارها تاکید دارد.

این وزیر سعودی در پاسخ به این سوال که "آیا بایدن برای کاهش قیمت سوخت در آمریکا، از عربستان خواسته تولید نفت را افزایش دهد،" گفت: نه به این مشخصی چون بایدن می‌داند مساله انرژی به عرضه و تقاضا و تعادل بازارها مربوط است و عربستان به تضمین ثبات بازارهای نفت پایبند است و دولت آمریکا این را می‌داند.

الجبیر در ادامه گفت: موضوع افزایش قیمت سوخت که به تازگی شاهد آن بودیم در واقع بیشتر از آنکه به عرضه و تقاضا مربوط باشد، به دلیل عوامل جغرافیای سیاسی و عوامل روانی است، مشکل سوخت در آمریکا در واقع بیشتر ناشی از کاهش ظرفیت پالایشی است تا کمبود نفت خام.

وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه درباره آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت نیز گفت: عربستان در طول دهه‌های گذشته توضیح داده که در راستای تضمین ثبات بازار تلاش کرده، در حال ارزیابی عرضه و تقاضا بوده و در اوپک فعالیت داشته و در حال حاضر نیز در اوپک پلاس برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی نفت خام در بازارها وجود دارند، در تلاش است.

او افزود: عربستان در سال گذشته طبق درخواست‌های بازار، تولید نفت خود را تا حد زیادی افزایش داد و این شرایط به صورت مستمر توسط وزارت انرژی ما بررسی می‌شود و کارشناسان این حوزه همواره در حال بررسی این نکته هستند که آیا نیاز به نفت بیشتر وجود دارد یا خیر.

الجبیر در ادامه تاکید کرد: بایدن در این موضوع فشاری به ما وارد نمی‌کند و می‌داند که عربستان بر حفظ ثبات بازارها تاکید دارد و او برای تحت فشار گذاشتن عربستان به اینجا نیامده بلکه برای حضور در نشستی با یکی از مهم‌ترین همپیمانان آمریکا در منطقه و جهان آمده است، ما با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم که غلبه بر آنها به همکاری ما نیاز دارد.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد، بایدن که جمعه مذاکراتی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی داشت، امروز (شنبه) در نشستی با سران کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی شرکت خواهد کرد و بدون اعلام فوری افزایش عرضه نفت، منطقه خاورمیانه را ترک خواهد کرد.

وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه همچنین محتوای گفتگوهای بایدن و بن سلمان درباره پرونده ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را فاش کرد.

الجبیر که در دیدار بایدن و بن سلمان حضور داشت، در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: در ابتدای این دیدار بایدن مساله خاشقجی را مطرح و تاکید کرد که "این یک مشکل است" و تاییدهای طرف سعودی را دریافت کرد، بن سلمان نیز اظهار کرد که "این فاجعه‌ای برای عربستان است و از عوامل آن تحقیقات به عمل آمده و آنها در برابر دستگاه عدالت قرار گرفتند"، سپس در ادامه گفتگوها به بررسی برخی مسایل مهم دستورکارهای دوجانبه و منطقه‌ای کشیده شد.

این مسؤول عربستانی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند بایدن توضیحات عربستان درباره پرونده خاشقجی را پذیرفت یا نه، گفت: فکر می‌کنم چنین است، سپس در پاسخ به این سوال که آیا بایدن دوباره این پرونده را مطرح نکرد، گفت: چه علتی برای طرح دوباره آن وجود دارد؟ عربستان درباره این جنایت تحقیق کرد و مسؤولان آن را محاکمه کرد.

او درباره درخواست خدیجه جنگیز، نامزد خاشقجی از بایدن برای توضیح خواستن از بن سلمان درمورد محل جسد این خبرنگار گفت: این سوال نامزد خاشقجی را نشنیدم و اطلاعی ندارم که آیا عربستان محل جسد را می‌داند یا خیر.

الجبیر در ادامه دوباره تاکید کرد که "مقامات عربستان تحقیقی را در این پرونده انجام داده و نتایج آن را منتشر کردند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین