کد خبر: ۷۸۳۲۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان مربوط به کدام کشورهاست؟/ رتبه ایران

فهرست جدید قوی‌ترین پاسپورت‌های جهانی در سال ۲۰۲۲ درحالی اعلام شد که سه کشور آسیایی قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را از آنِ خود کردند.گذرنامه ایران نیز در این رتبه‌بندی در جایگاه صد و دوم قرار دارد.
قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان مربوط به کدام کشورهاست؟/ رتبه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners گزارش جدیدی را درباره برترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است، بر این اساس ژاپن با پیشی‌ گرفتن از سنگاپور و کره جنوبی قوی‌ترین گذرنامه را در اختیار دارد؛ شهروندان ژاپن می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۳ مقصد سفر کنند. دارندگان گذرنامه‌های سنگاپور و کره جنوبی نیز بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد دسترسی دارند.

به گزارش سی ان ان، ‌ پس از این سه کشور آسیایی، شماری از کشورهای اروپایی جایگاه‌های برتر در فهرست قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۲۲ را در اختیار گرفته‌اند؛ آلمان و اسپانیا با امکان دسترسی به ۱۹۰ مقصد مشترکا در رتبه سوم و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به ۱۸۹ کشور، به طور مشترک در رتبه چهارم این فهرست قرار دارند.

اتریش، ‌دانمارک، سوئد و هلند در جایگاه پنجم و فرانسه، ‌ ایرلند، ‌ پرتغال و بریتانیا در رتبه ششم قرار گرفته‌اند.

در رتبه هفتم این فهرست را کشورهای نیوزلند، ‌ بلژیک، ‌ نروژ، سوئیس و ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص داده‌اند. آمریکا تا سال ۲۰۱۴ مشترک با بریتانیا دارای قوی‌ترین پاسپورت بود. بسیاری از کارشناسان تنزل قدرت پاسپورت این کشور را بیشتر به سیاست‌های بین‌المللی آن ربط داده‌اند.

گذرنامه ایران نیز در این رتبه‌بندی در جایگاه صد و دوم قرار دارد. شهروندان ایرانی درحال حاضر امکان دسترسی بدون ویزا به ۴۳ مقصد را دارند. قزاقستان نیز به تازگی با ایران لغو ویزا کرده که در رتبه‌بندی جدید ایران و تعداد کشورهایی که محدودیت ویزا را برای شهروندان ایرانی برداشته‌اند، لحاظ نشده است.

افغانستان با دسترسی بدون ویزا به ۲۷ کشور بار دیگر در جایگاه صد و دوازدهم و پایین‌ترین رتبه این فهرست قرار گرفته است. عراق نیز با ۲۹ مقصد در رتبه صد و یازدهم دیده می‌شود. سوریه، ‌ پاکستان، یمن، سومالی، ‌ نپال و فلسطین به طور مشترک و کره شمالی نیز به ترتیب جایگاه‌های ۱۱۰ تا ۱۰۵ این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

با این‌ حال، با کاهش محدودیت‌های مسافرتی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای بهبود جایگاه‌ گذرنامه‌های ضعیف ظاهر شده است.

بر اساس این گزارش جدید، دارندگان گذرنامه هندی اکنون همچون وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا می‌توانند دسترسی بدون محدودیت به ۵۷ مقصد داشته باشند، این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ مقصد کاهش پیدا کرده بود.

در پی هجوم روسیه به اوکراین نیز دارندگان گذرنامه روس بیش از هر زمان دیگری با محدودیت سفر به سایر نقاط جهان مواجه شده‌اند.

این گزارش، محدودیت‌های موقتی و یا ممنوعیت سفرهای هوایی را در نظر نگرفته است، در نتیجه با وجود این‌که گذرنامه روسیه با امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۱۹ کشور، اکنون در جایگاه پنجاهم این فهرست قرار دارد، اما در واقعیت ورود شهروندان روسیه به بسیاری از این مقاصد امکان‌پذیر نیست.

گزارش شرکت «هنلی» یکی از چندین گزارشی است که توسط شرکت‌های مختلف برای رتبه‌بندی گذرنامه‌ها اعلام می‌شود. گزارش شرکت «هنلی» ‌۱۹۹ پاسپورت را با توجه تعداد مقاصد بدون ویزایی که در دسترس قرار می‌دهند، ‌ رتبه بندی می‌کند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین